• Anonym (Last king of Scotland)

Svenskfientlighet bland unga svenska tjejer?

Hejsan! Jag har stött på en attityd hos min yngre syster och hennes väninnor som gjort mig ganska förvånad, irriterad och ärligt talad sårad. (I egenskap av svensk kille själv). Jag är äldre än 

De säger helt öppet saker som till exempel "Svenska killar är fula" "Svenska killar är skittråkiga" "Svenska killar är töntar". Min syster har uteslutande varit tillsammans med invandrarkillar ifrån mellanöstern samtidigt som hennes vänner blandat lite mer och haft en del svarta men också någon enstaka svensk.

Det handlar inte bara om vilka de vill dejta utan de har överlag en väldigt negativ syn på svenskar som folk, svensk kultur och Sverige som land. De anser att Sverige är skit och att alla svenskar är tråkiga, snåla och snobbiga.

Eftersom uttalandena är ganska odiplomatiska och raka så kanske ni förstår att de är unga, alla runt 17-20.

De är alla helsvenska och kommer ifrån typiska medelklass-hem ifrån villaområden utanför Stockholm/Stockholms innerstad.

Vad jag är nyfiken över är om det här är en unik attityd hos min syster och hennes vänner eller om andra också upplevt att det blivit "inne" att snacka skit om sina landsmän och sin omgivning? Obestämd

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-21 20:12
    Det skall stå *Jag är äldre än tjejerna och bör kanske förstå att det troligtvis har med en avsaknad av mognad att göra, men kan ändå inte låta bli att bli irriterad.

• Svar på tråden Svenskfientlighet bland unga svenska tjejer?
  • Mentaliteten

Jag kan bara utgå ifrån mig själv och vad JAG tycker och har för erfarenheter.

Jag är en svensk tjej och uppvuxen i ett svenskt förortsområde. Jag är brunett och har gröna ögon och är alltså inte den typiska blondinen med blåa ögon. Jag ser inte svensk ut. Min kropp är ganska kurvig a la Jennifer Lopez och Jag har många gånger fått frågan "vad har du för ursprung?".

I området där jag växte upp fick jag ofta höra av svenska killar att min kropp var ful, spinkiga tjejer med minimala ändor var idealet där. Svenska killar var helt enkelt inte intresserad av mig.

Jag fick ofta komplimanger av invandrarkillar och skaffade pojkvän vid 16 års-ålder. Han kom från Sydamerika och jag kände mig bekväm med honom, hans kultur och familj. Jag kände mig helt enkelt hemma. Vi var ihop i ca 1 år och efter detta har jag endast dejtat spansktalande män och nu senast en asiat som jag nu varit ett par med i 3 år.

Summa summarum och svar på frågan, jag dejter inte svenska män för att vi helt enkelt inte finner något intresse för varandra och jag är en väldigt konservativ person. JAG tycker om att vara "den lilla kvinnan" och jag trivs inte i ett jämställt förhållande. Ett annat problem med svenska killar/män och tjejer/kvinnor med för den delen, är att många skiljer säg väldigt lätt, eller är otrogna. Man vill gärna resa eller festa med sina vänner i stället för sina respektive, något som jag aldrig skulle vilja göra. Vill resa med min partner! Säger inte att alla är så, återigen berättar min synpunkt och mina erfarenheter av folk kring mig.

Sen det här med att svenska killar är snåla beror enligt mig på det här jämställda samhället vi lever i. Jag vantrivs med det. Jag gillar när en man uppvaktar mig :)

Bortsett från detta älskar jag mitt land och är stolt över min etnicitet, min kultur och min religion och skulle ALDRIG kunna konvertera till någon annan religion eller sluta fira svenska högtider. Min man älskar detta med mig.

Hoppas du fick svar på din fråga

• Anonym (Last king of Scotland)
    Mentaliteten skrev 2014-07-21 20:52:07 följande:

Jag kan bara utgå ifrån mig själv och vad JAG tycker och har för erfarenheter.

Jag är en svensk tjej och uppvuxen i ett svenskt förortsområde. Jag är brunett och har gröna ögon och är alltså inte den typiska blondinen med blåa ögon. Jag ser inte svensk ut. Min kropp är ganska kurvig a la Jennifer Lopez och Jag har många gånger fått frågan "vad har du för ursprung?".

I området där jag växte upp fick jag ofta höra av svenska killar att min kropp var ful, spinkiga tjejer med minimala ändor var idealet där. Svenska killar var helt enkelt inte intresserad av mig.

Jag fick ofta komplimanger av invandrarkillar och skaffade pojkvän vid 16 års-ålder. Han kom från Sydamerika och jag kände mig bekväm med honom, hans kultur och familj. Jag kände mig helt enkelt hemma. Vi var ihop i ca 1 år och efter detta har jag endast dejtat spansktalande män och nu senast en asiat som jag nu varit ett par med i 3 år.

Summa summarum och svar på frågan, jag dejter inte svenska män för att vi helt enkelt inte finner något intresse för varandra och jag är en väldigt konservativ person. JAG tycker om att vara "den lilla kvinnan" och jag trivs inte i ett jämställt förhållande. Ett annat problem med svenska killar/män och tjejer/kvinnor med för den delen, är att många skiljer säg väldigt lätt, eller är otrogna. Man vill gärna resa eller festa med sina vänner i stället för sina respektive, något som jag aldrig skulle vilja göra. Vill resa med min partner! Säger inte att alla är så, återigen berättar min synpunkt och mina erfarenheter av folk kring mig.

Sen det här med att svenska killar är snåla beror enligt mig på det här jämställda samhället vi lever i. Jag vantrivs med det. Jag gillar när en man uppvaktar mig :)

Bortsett från detta älskar jag mitt land och är stolt över min etnicitet, min kultur och min religion och skulle ALDRIG kunna konvertera till någon annan religion eller sluta fira svenska högtider. Min man älskar detta med mig.

Hoppas du fick svar på din fråga

Jag kan lova dig att det finns konservativa svenska män som gillar att dominera sina kvinnor även om många är jämställda. Att svenska killar inte skulle gilla rumpor låter konstigt, så länge rumpan är vältränad och inte någon stor dallrig McDonalds-booty så tror jag alla uppskattar det.

Sedan var jag ärligt talat väl medveten om att svenska tjejer uppvuxna i miljonprojekten gillar invandrare. Sanna Bråding är stereotypen av en sådan tjej. Är mer förvånad över att jag märkt denna inställning hos medelklasstjejer.
  • Anonym (Sofia)

Sjukt tröttsamt med generaliseringar i allmänhet! Jag som svensk medelklasstjej faller ofta för spännande personligheter, och lockigt hår, oavsett ursprung. Det gäller ju att ha något att komma med. Och det mest avtändande jag vet är svenska killar som tror att de är lite bättre än invandrare. Rassesvin / Sverigedemokrater göra sig icke besvär liksom... MEN jag föredrar definitivt inte invandrarkillar framför svenskar. OM man ska generalisera något så föredrar jag nog väst/syd europeer oavsett land, men det är ju en högst personlig och subjektiv åsikt. 

• Thingvellir

Intressant, är är snarare van vid motsatsen - att andra än svenska blir fnysta åt - med något enstaka undantagsfall.

I make no sense
  • Mentaliteten

Jag är inte uppvuxen i miljonprojektet utan i en lite finare förort där de flesta bor i villa/radhus.

Dessa svenska dominanta män får gärna uppenbara sig :) hade jag hittat någon som var så när jag var singel vet man aldrig vad som hänt ;)

Jämställda män är för mig OERHÖRT oattraktivt och feminister är det värsta jag vet. Min familj brukar skämta med mig och säga att jag hör hemma på medeltiden men då får de tycka det. Sverige är ett litet land... De flesta länder är inte jämställda (tack i lov)

Män är män och kvinnor är kvinnor det kvittar hur jämställda vi blir kommer vi aldrig ifrån det, även om det sticker i ögonen på vissa.

Vad tycker du själv? Tycker du det ok att din kvinna går ut på krogen och dansar med andra män tex? De flesta killar från tex Mellanöstern hade INTE accepterat detta.

• PinkSugar

Just nu är det modernt att "Gilla olika" och vara så politiskt korrekt som möjligt. Aftonbladet är källan till kunskap och att klaga på Sverige och svenskar och hylla invandrare och dagens massinvandring är fint och politiskt korrekt annars är man både rasist och nazist. Ve den som vågar stå ut och att föredra svenskar för invandrare är "jävligt rasistiskt" och "tänk på vad som hände i Tyskland under andra världskriget".

Har dom tur hinner dom ändra sig annars så brukar framtiden sluta i socialbidrag, gula blend, slitet blonderat hår, gråa mjukisbyxor och tre barn med tre olika frånvarande pappor; alla invandrare. Sedan när de letar efter en "snäll man" läs: "generös svensk man" som kan försörja dom så vill ingen ha dom och de blir allt mer bittra. 

• Anonym (?)

Visst finns det svenska kvinnor som tycker att mena-män är både snyggare och coolare, men generellt skulle jag säga att de är i kraftig minoritet. Det är också lite trash-varning på sådana åsikter. Ca hälften av alla svenska kvinnor jag känner i tjugoårsåldern och uppåt, har visserligen haft utländska pojkvänner, men då handlar det nästan uteslutande om andra västerlänningar. Om man ska generalisera grovt är britter, amerikaner, fransmän mm populära. Latinos går också hem hos en del. Men ju längre bort kulturellt, desto mindre attraktivt, utom bland vissa "förortstjejer" då.

• Mentaliteten

Måste erkänna att du har rätt i det du skriver.

Har själv bojkottat aftonhoran för lääänge sedan.

Hyllar verkligen inte massinvandringen och speciellt inte de länder det massimporteras ifrån ;) orden rasist och nazist har helt förlorat sin innebörd. Säg mig, är jag rasist om jag är tillsammans och har barn med en asiat (ej adopterad) men kritiserar islam? xD

PinkSugar skrev 2014-07-21 21:46:30 följande:

Just nu är det modernt att "Gilla olika" och vara så politiskt korrekt som möjligt. Aftonbladet är källan till kunskap och att klaga på Sverige och svenskar och hylla invandrare och dagens massinvandring är fint och politiskt korrekt annars är man både rasist och nazist. Ve den som vågar stå ut och att föredra svenskar för invandrare är "jävligt rasistiskt" och "tänk på vad som hände i Tyskland under andra världskriget".

Har dom tur hinner dom ändra sig annars så brukar framtiden sluta i socialbidrag, gula blend, slitet blonderat hår, gråa mjukisbyxor och tre barn med tre olika frånvarande pappor; alla invandrare. Sedan när de letar efter en "snäll man" läs: "generös svensk man" som kan försörja dom så vill ingen ha dom och de blir allt mer bittra. 

• Mentaliteten

Måste erkänna att du har rätt i det du skriver.

Har själv bojkottat aftonhoran för lääänge sedan.

Hyllar verkligen inte massinvandringen och speciellt inte de länder det massimporteras ifrån ;) orden rasist och nazist har helt förlorat sin innebörd. Säg mig, är jag rasist om jag är tillsammans och har barn med en asiat (ej adopterad) men kritiserar islam? xD

PinkSugar skrev 2014-07-21 21:46:30 följande:

• Anonym (?)
    Mentaliteten skrev 2014-07-21 21:41:59 följande:

Jag är inte uppvuxen i miljonprojektet utan i en lite finare förort där de flesta bor i villa/radhus.

Dessa svenska dominanta män får gärna uppenbara sig :) hade jag hittat någon som var så när jag var singel vet man aldrig vad som hänt ;)

Jämställda män är för mig OERHÖRT oattraktivt och feminister är det värsta jag vet. Min familj brukar skämta med mig och säga att jag hör hemma på medeltiden men då får de tycka det. Sverige är ett litet land... De flesta länder är inte jämställda (tack i lov)

Män är män och kvinnor är kvinnor det kvittar hur jämställda vi blir kommer vi aldrig ifrån det, även om det sticker i ögonen på vissa.

Vad tycker du själv? Tycker du det ok att din kvinna går ut på krogen och dansar med andra män tex? De flesta killar från tex Mellanöstern hade INTE accepterat detta.

LOL, de flesta svenska kvinnor hade ALDRIG accepterat en man som förbjöd dem att gå ut och dansa! Sen behöver man ju inte hångla med andra för det, men det är en annan sak. Finns dessutom gott om sexistiska män som är riktiga hycklare i den här frågan, dvs de flörtar gärna med andra tjejer eller är t om otrogna, men Gud nåde om deras flickvän ens sneglar på någon annan... (*kräks*)
Svar på tråden Svenskfientlighet bland unga svenska tjejer?