Svenskfientlighet bland unga svenska tjejer?
Hejsan! Jag har stött på en attityd hos min yngre syster och hennes väninnor som gjort mig ganska förvånad, irriterad och ärligt talad sårad. (I egenskap av svensk kille själv). Jag är äldre än
De säger helt öppet saker som till exempel "Svenska killar är fula" "Svenska killar är skittråkiga" "Svenska killar är töntar". Min syster har uteslutande varit tillsammans med invandrarkillar ifrån mellanöstern samtidigt som hennes vänner blandat lite mer och haft en del svarta men också någon enstaka svensk.
Det handlar inte bara om vilka de vill dejta utan de har överlag en väldigt negativ syn på svenskar som folk, svensk kultur och Sverige som land. De anser att Sverige är skit och att alla svenskar är tråkiga, snåla och snobbiga.
Eftersom uttalandena är ganska odiplomatiska och raka så kanske ni förstår att de är unga, alla runt 17-20.
De är alla helsvenska och kommer ifrån typiska medelklass-hem ifrån villaområden utanför Stockholm/Stockholms innerstad.
Vad jag är nyfiken över är om det här är en unik attityd hos min syster och hennes vänner eller om andra också upplevt att det blivit "inne" att snacka skit om sina landsmän och sin omgivning?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-21 20:12
Det skall stå *Jag är äldre än tjejerna och bör kanske förstå att det troligtvis har med en avsaknad av mognad att göra, men kan ändå inte låta bli att bli irriterad.