• Anonym (skumt)

Konstig i magen?

Ursäkta, detta kanske inte är så fräscht att läsa. Men, jag har ett bra tag haft problem med min mage. Ibs säger läkarna. Och det misstror jag inte!
    Men tänkte kolla här lite bara.
    Har det senaste haft lite konstig avföring. Den flyter, är "blek" och ser inte frisk ut så att säga. Fluffig och ojämn. Men varken hård eller lös. Ursäkta språket.
    Har vid ett par tillfällen haft kortvarig men kraftig smärta runt om strax under revbenen, annars vanlig molande värk i magen. Men det brukar jag ha. I vanliga fall är jag lös i magen oftast.
    Nån som vet varför avf är som jag beskrev? Helt normalt kanske?

• Svar på tråden Konstig i magen?
  • Edvina

Kolla gallan!! Det låter som att du kanske har gallsten.

• Anonym (skumt)
    Edvina skrev 2014-07-22 00:23:46 följande:

Kolla gallan!! Det låter som att du kanske har gallsten.

Men gör inte gallsten fasligt ont? Jag har inte haft så värst ont, och när de gjorde ont runt om under revbenen så varade de kanske bara en halvminut... Å påverkar de avföringen?
  • Anonym (hm)

Det är IBS. Det kan samlas luft i tjocktarmen och tjocktarmen gör en liten avstickare upp under revbenen. Om luft samlas där så gör det ont i revbensregionen. Ät mindre gasbildande mat. Kanske prova minifom.
    Avföringen är typisk IBS avföring så det är helt normalt.
    Ev kan det funka med några losec för att få det att funka bättre men det är som sagt individuellt. För en del funkar det bättre att ta tex visiblin men för andra tvärt om. Det är väldigt varierande.

• Anonym (skumt)
    Anonym (hm) skrev 2014-07-22 00:59:00 följande:

Det är IBS. Det kan samlas luft i tjocktarmen och tjocktarmen gör en liten avstickare upp under revbenen. Om luft samlas där så gör det ont i revbensregionen. Ät mindre gasbildande mat. Kanske prova minifom.

Avföringen är typisk IBS avföring så det är helt normalt.

Ev kan det funka med några losec för att få det att funka bättre men det är som sagt individuellt. För en del funkar det bättre att ta tex visiblin men för andra tvärt om. Det är väldigt varierande.

Det är mycket möjligt att det är min Ibs, just bara att jag aldrig har haft sån här typ av avföring utan under alla år ha haft diarré bara. Vilket jag inte direkt haft nu då.

Så man undrar ju!

Jag har märkt att för min mage är det bäst att helst inte ta något alls, ev smärtstillande bara. Tack för ditt svar!
  • Anonym (hm)

TS avföringsmönstret kan variera med IBS, jobbigt är det dock alltid.

• Anonym (skumt)

Tack för svaren.

Jo visst är det så, är säkert bara Ibsen som spökar på sitt sätt! Har numera de ganska lindrigt, eller så har jag vant mig.

Men klart att det är påfrestande att dagligen ha diarré.

Svar på tråden Konstig i magen?