• johannasvensson93

Vill göra något nytt

Varit anställd ett tag nu och är trött på mitt jobb och vill göra något eget. Bra tips innan man drar igång något eget? Har en del kontakter inom många olika områden så har inte bestämt mig för vilken marknad jag ska slå mig in på än. 

• Svar på tråden Vill göra något nytt
  • T W

Har du läst någon företagsekonomi? Annars kan det vara bra med någon "starta eget-kurs" bara för att få en hum om det viktigaste. Starta eget-dagen skulle jag också rekommendera att gå på. Dom går igenom det mest och man får chans att prata med folk inom dom olika områdena. 

• sportpappa

Ha ordning på ekonomin. Blanda inte din privata ekonomi och företagets utan se till att skaffa företagskonto direkt. Bokför redan från början i ett bokföringsprogram. Bokför regelbundet. Jag bokför en gång per månad vilket har underlättat min bokföring och årsbokslut enormt. Ha ordning på fakturor och alla verfikat.
    Företagande handlar mycket om ordning och reda. Se till att ha koll på alla datum för skatter och vad som ska rapporteras när och hur.

Jag har valt den enkla vägen och har Swedbanks företagspaket med bankkonton, internetbank, bankgiro, bankkort m.m. plus att jag lagt till deras e-bokföring. Allt på ett ställe.

När det kommer till affärsidé och marknad så beror det på vad du ska göra. Det är lätt att överskatta sin idé och tro att den är såååå bra och då löser sig allt. Eftersom ingen annan känner till hur otroligt bra din produkt/tjänst är så är det få som köper den och utan pengar är det svårt att komma någon vart.
    Hur ska du överleva ekonomiskt fram tills dess att företaget går runt och du kan leva på det? Hur lång tid kommer det ta?

Se till att göra en ordentlig budget och marknadsanalys. Fundera på om det du tänker göra verkligen fungerar och om du kommer kunna leva på det.
    Enkelt räknat så måste du sälja för dubbelt så mycket som du vill få i plånboken.
    Räkna ut vad behöver du som minst för att överleva och räkna sedan baklänges hur mycket du behöver sälja och antal produkter/tjänster som måste gå ut. Om det är en tjänst som du själv utför så räknar du på hur mycket tid du kan lägga och vad du får in per timme.

• Perrlan

Ta någonting du verkligen tycker om och brinner för. Sen kan du alltid ta kontakt med ett företag som hjälper till med startups för att göra affärsplan osv, te x www.stockholminnovation.com. sen ska du alltid veta att det är mycket jobb som krävs för att lyckas. Lycka till!

• StefanBorg
    Perrlan skrev 2014-07-30 17:21:19 följande:

Ta någonting du verkligen tycker om och brinner för. Sen kan du alltid ta kontakt med ett företag som hjälper till med startups för att göra affärsplan osv, te x www.stockholminnovation.com. sen ska du alltid veta att det är mycket jobb som krävs för att lyckas. Lycka till!

Stockholm Innovation & Growth är super om man har en bra idé som är unik. Man ska inte tro att man kan komma in med en liknande app som redan finns och automatiskt komma med i deras program. 

Har sett många företag som har fått hjälp där. Så det är ett bra tips men tänk på att du måste ha en nästintill färdig produkt att visa dem tror jag. 
Svar på tråden Vill göra något nytt