Förskollärare eller fritidspedagog?
För- och nackdelar?
Arbetstider? Arbetstider under deltid?
Möjlighet till deltid?
Skillnad i lön?
Jobbmöjligheter?
För- och nackdelar?
Arbetstider? Arbetstider under deltid?
Möjlighet till deltid?
Skillnad i lön?
Jobbmöjligheter?
Jobbar du deltid som fritidspedagog lär du få jobba eftermiddagar. Lönen är väl rätt likvärdig, åtminstone i Sthlm. Jobb lär du få i massor inom båda yrkena.
Arbetstider är ungefär desamma, då fritids också öppnar 6/6.30 och stänger 17.30/18.30. Om du kollar tjänster på offentligajobb.se ser du att procentsatserna varierar.
Skillnaden är om du vill arbeta med barn under 6 år eller upp till ca 12 år.
Lönestatistiken kan du kolla in på Lärarförbundets hemsida för respektive kommun.
Jag skulle gissa att förskollärartjänsterna är fler då nästan alla barn går i förskola minst 15 timmar i veckan innan 6 års ålder, medan alla barn inte har fritids efter skolan. Vilket som är mest gångbart varierar nog från kommun till kommun.
Jobbar som fp. Ångrar att jag inte valde fsk. Bättre tider, och fler förskolor ger fler tjänster.
Men trivs med yrket, friheten, utevistelse, skiftande dagar osv.
Nackdelen är väl ljudvolymen annars kan jag inte komma på något. Gick ut högskolan 1998 och har haft jobb sedan dess. Här i Skåne har vi ca 26-28.000 i lön.
Taanten: Har du jobbat med barn? Det är ju rätt stor skillnad på att jobba med ettåringar och med tioåringar.
Jag blev fritidspedagog bland annat eftersom jag tycker om att jobba med lite äldre barn. Det stod mellan fritidspedagog och lågstadielärare. Jag har aldrig ångrat mitt val :)
Nayya
Är du fsk i F-klass och jobbar heltid så träffar du oftast barn under eftermiddagen i åldrar 5-9 år.
Milliemolly: Ja? Jag förstod inte riktigt poängen.
Förskollärarna fokuserar på barn upp till sex år, jag är intresserad av att jobba med äldre barn. Sen att förskollärare kan jobba med äldre barn om de jobbar i förskoleklass är ju självklart.
Jag har inte jobbat med barn, men jag har tre egna. Jag tycker att varje ålder har sin charm. Kan tänka mig olika åldrar.
Just nu funderar jag dock på att jobba i förskoleklass och på fritids på em. Att jobba som lärare tror jag inte passar mig då undervisning och heltid inte är min grej. På fritids så får man chansen att prata med och engagera barn efter deras intressen. Samtidigt så får jag en känsla av ett förskollärarutbildning är värd mer en en fritidspedagogutbildning. Men det var lite det jag tänkte få svar på. arbetstiderna är också viktiga då jag har tre barn som jag vill ge mycket tid till.
Nayya;
Jag menade att om man väljer fsk så innebär det inte att man bara väljer att jobba med yngre barn.
Fp är ett yrke i motgång har jag känt sedan examen. Men nu äntligen har vi blivit legitimerade, så nu känns det bättre. Oftast är vi inte med på studiedagar od för då har vi verksamhet.
På vår skola jobbar fsk från morgontiderna 6.30, 7.00 eller 7.45. Fp jobbar bakifrån från 18.30, 18, 17, 16.30, 16. Så på det viset täcker vi tillsammans fritidsdagarna. Jag jobbar deltid och börjar oftast vid 10.
Lycka till med ditt val! Varför inte satsa på en dubbelexamen?