• Mrs Green

Skidor för motvillig

Jag gillar verkligen inte vinter och skidor, men tänker att dottern (9 år) måste få prova att åka skidor åtminstone en gång under uppväxten... Vi bor i Stockholm och varje år, innan vi hunnit tänka att vi ska köpa skidor åt henne, så har snön försvunnit igen. Så nu tänkte jag att vi skulle boka några dagar (4-5 dagar kanske) lite längre norrut i vinter så att hon får prova på att åka båda utför och på längden. 

Men jag vet ju absolut ingenting om skidorter (jag har varit i Ramundberget en gång, där jag själv provade på att åka slalom för första och enda gången i mitt liv när jag fyllt 30 år), så jag undrar om någon har något tips på ställe som inte är alltför långt från Stockholm så det känns ok att åka bara några dagar. Det ska finnas bra backar för barn/nybörjare och även möjlighet till längdåkning (inkl hyra av både längdskidor och slalomskidor). Själv tänker jag inte åka utför igen, så det behövs nog en skidskola för dottern så hon kommer igång lite, men jag kan åka på längden med henne (även om jag inte åkt sedan jag var barn ).

• Svar på tråden Skidor för motvillig
  • Lena

Lindvallen i Sälen passar in på allt det om ni åker relativt tidigt på säsongen (innan mars) så långt bort är det inte heller.

• Harmagedon

Orsa Grönklitt är fantastiskt barnvänligt både för längd och utför. Tar fem sex timmar att köra från Stockholm. Väldigt snösäkert även sent på säsongen. (Åk efter Vasaloppet varit så är det betydligt lugnare i spåren.)

• Chianti
    Harmagedon skrev 2014-07-22 23:37:29 följande:

Orsa Grönklitt är fantastiskt barnvänligt både för längd och utför. Tar fem sex timmar att köra från Stockholm. Väldigt snösäkert även sent på säsongen. (Åk efter Vasaloppet varit så är det betydligt lugnare i spåren.)

Håller med, Orsa är bra om man inte söker nåt avancerat.
    Dock håller inte Orsa för en vecka eftersom det är så litet, men för en långhelg passar det fint.
    Längdskidspåret går dessutom förbi björnparken så har ni tur så ser ni isbjörnar på turen.
  • Mrs Green

Tack, jag ska kolla upp båda. Jag antar att det är bra att vara ute i god tid med bokning.

• SVejsan

Hassela tyckte vi var trevligt under åren då barnen inte hade så stora krav på backar. (Fallhöjden är dock bra)
    Hade barnklubb. Litet "äventyrsbad". Skidlärarna var bra.
    Priserna är bra!
    Finns både stugor med självhushåll. Hotellrum. Samt hotellrum med kök . Hotelldelen är i backen och man kan gå till badet inomhus.

Tar 4 timmar (36 mil) på ganska bra väg med bil från Stockholm.

www.hasselaski.se/boende/skihotel/

Nackdelen är att det är bara släpliftar! Men det lär man sig fort...

Svar på tråden Skidor för motvillig