• Äldre 24 Jul 06:42
    60980 visningar
    10 svar
    10
    60980

    Fungerar det att handla från Amazon?

    Hej,
    Det är ju helt klart billigare att handla från Amazon.com, Amazon UK och Ebay.
    Det jag undrar är om det fungerar att handla från Amazon och då särskilt .com alltså från USA.
    Ni som regelbundet använder er av Amazon, är det då UK eller .com sajten?
    Kommer varorna fram snabbt?
    Kan man handla tyngre saker eller blir det extra skatt då eller ska man mest använda sig av Amazon och Ebay för böcker och sådant som torde vara billigt att skicka?

    Vore verkligen intressant att höra lite mer från er som använder dessa tjänster regelbundet, vad gäller kostnader, effektivitet och vad man kanske ska undvika att handla.

    Stort tack!


    Rebecka är en erfaren webbskribent - artikelskribenten.se
  • Svar på tråden Fungerar det att handla från Amazon?
  • Äldre 24 Jul 08:34
    #1

    Jag har handlat en hel del böcker och spel från Amazon i England, det har fungerat jättebra och det är billigt. Tänk dock på att du inte får beställa allt, t ex för tunga saker, klockor och skönhetsprodukter till Sverige. 

    www.amazon.co.uk/gp/help/customer/display.html

    Jag har aldrig testat att beställa från USA.

  • Äldre 24 Jul 08:42
    #2

    Jag har beställt dvd-filmer från USA och det gick hur bra som helst. Som jag har förstått det kan grejer fastna i tullen om de är för dyra men små, billiga är inget problem.

  • Äldre 24 Jul 08:45
    #3

    Intressant, priserna på Amazon.com är ju ibland rätt så imponerande, några dollar för saker som skulle kosta bra mycket mer om man köpte i butik. Vad jag har förstått så finns det de som köper babyprylar från Amazon UK men varför det skulle vara så mycket billigare är inte helt klart. England är ju inte ett billigt land...


    Rebecka är en erfaren webbskribent - artikelskribenten.se
  • Äldre 25 Jul 09:48
    #4

    Jag handlar mycket från Amazon, ebay och framför allt från AliExpress. Jag handlar också en del direkt från olika företag i USA. Sist beställde jag kevlar jeans från Ali för 122$ inkl frakt, från USA skulle de kosta 263$ + frakt. Jag har aldrig blivit lurad någon gång. Det som kan hända är ju att grejorna inte riktigt såg ut som jag trodde eller att jag mätt fel på storlekarna. Men då brukar jag sälja vidare så det är inget större problem.


  • Äldre 25 Jul 10:09
    #5

    Du kan ju få saker tagna i tullen såklart, men ska inte vara någonfara vad jag vet.

  • Äldre 30 Jul 12:51
    #6
    Ellannobb skrev 2014-07-25 10:09:50 följande:

    Du kan ju få saker tagna i tullen såklart, men ska inte vara någonfara vad jag vet.


    Nej, handlar man från England (Storbritannien) så kan de inte bli tagna i tullen, eftersom det är inom EU. De stora företagen, som Amazon.co.uk tar dessutom ut svensk moms, 25 %, istället för den lägre engelska momsen (17 % tror jag). Allt enligt EU:s regler.

    Handlar man från USA eller något annat land utanför EU kan man däremot åka på att betala både moms och tull när varan kommit till Sverige. Och tull och moms beräknas på varans pris + frakt! Lite osäkert där alltså, men hittills jag har aldrig råkat för att behöva betala något när jag har handlar småsaker från USA.
  • Äldre 30 Jul 22:32
    #7

    Har Amazon slutat med Paypal?


    Promota din sida, skriv en artikel på fria-katalogen.se
  • Äldre 16 Sep 00:21
    #8

    Hej!jag vill handla fran amazone ,jag behöver telefone number sa jag kan kontakta er .

  • Äldre 16 Sep 21:24
    #9
    Gunills skrev 2016-09-16 00:21:28 följande:
    Hej!jag vill handla fran amazone ,jag behöver telefone number sa jag kan kontakta er .
    00 1 206-266-2992
  • Äldre 20 Jul 13:45
    #10

    Vet att denna tråd är gammal men det är enklare att köpa Amazon.de med engelsk text så är det gratis frakt om man beställler över 36 ?.

Svar på tråden Fungerar det att handla från Amazon?