• Anonym (tt)

    familjehemsplacering utan att kolla upp båda föräldrarnas lämplighet?!

    varför kollar inte socialtjänsten upp båda föräldrarna innan barnet placeras i familjehem?

    min partner har en ungdom sen ett tidigare förhållande. umgänget har varit sådär på senaste (mail, sms och dagsbesök) men ungdomen har bott hos oss del/heltid förut. men tonåringen valde att bo hos den andre föräldern på heltid sen 2 år pga vissa saker (orsaken hette att hos den andre föräldern behöver man inte komma hem en viss tid eller sova hemma på vardagar bl.a, vi tror det handlade om att där får man göra som man vill, inga förväntningar på att skolan sköts eller tider att komma hem på kvällen). och nu vid senaste kontakten med ungdomen får min partner veta att den nu blivit placerad i familjehem.

    vi har varit medvetna om att den andre förälderns hem inte varit det optimala (brister i föräldraskapet pga periodvis alkoholberoende) och har försökt vara öppna för att tonåringen ska bo deltid med oss iaf men det vill den inte. men vi har hela tiden visa intresse och hållit kontakten... (dock återtog vi vårt sovrum efter ett år sen flytt till den andre föräldern och inga översovningar på det året, vi bor i en tvårummare. när ungdomen bott här på del/heltid flyttade vi ut i vardagsrummet. ungdomens fd säng har vi inte kvar då vi inte hade plats då den inte använts på ett år, men vi ersatte den med en bäddsoffa så en sängplats finns alltid till ungdomen! dens täcke och kudde ligger i en  garderob med påslakan som ungdomen gillade mest)

    så varför har inte socialtjänsten talat med min parter innan ungdomen blev familjehemsplacerad? vi hade självklart erbjudit oss som vi hela tiden gjort.
    kollar inte socialtjänsten upp info, tex om ungdomen (eller den andre föräldern) säger att den aldrig bott eller träffat den andre föräldern!?
    det finns ju tom registrerat på skatteverkat att ungdomen har varit skriven hos oss. vi har varit på föräldramöten på skolan mm..

  • Svar på tråden familjehemsplacering utan att kolla upp båda föräldrarnas lämplighet?!
  • Långbenopluto

    Ungdomar har en hel del att säga till om och har denne sagt nej till den andre föräldren så är det nej.... inget soc tvingar på denne.

  • Anonym (tt)
    Korpen skrev 2014-07-24 11:34:23 följande:

    Ungdomar har en hel del att säga till om och har denne sagt nej till den andre föräldren så är det nej.... inget soc tvingar på denne.


    slöseri på samhällets resurser anser jag då det finns en biologisk förälder som vill ha sitt barn boende hos sig och är lämplig på alla fronter (boende, jobb, inga skulder, stabilt liv mm). familjehemmen skall i mina ögon gå  till de barn/ungdomar som inte har någon lämplig förälder/släkting alls.

    trodde verkligen att familjen och släkten undersöktes i första hand vid placeringar - för barnets trygghet och stabilitet.
  • Anonym (tt)
    LindaJohanna skrev 2014-07-24 11:38:16 följande:

    Har dem gemensam vårdnad?


    nej, den andre har enskilld vårdnad då de inte var tillsammans längre vid förlossningen.
  • LindaJohanna

    Största anledningen till att inte placera hos den andra föräldern eller utreda om det inte finns någon annan familjemedlem som kan ta sig an barnet är om det är en akutplacering. Om soc anser att barnet måste flyttas på en gång för att de riskerar att skadas fysiskt eller psykiskt.

    Mamman kan däremot motsätta sig att släktingar kontaktas. Har inte pappan vårdnad så räknas han ofta som en släkting, inte mer.

  • Långbenopluto
    Anonym (tt) skrev 2014-07-24 11:40:03 följande:
    slöseri på samhällets resurser anser jag då det finns en biologisk förälder som vill ha sitt barn boende hos sig och är lämplig på alla fronter (boende, jobb, inga skulder, stabilt liv mm). familjehemmen skall i mina ögon gå  till de barn/ungdomar som inte har någon lämplig förälder/släkting alls.

    trodde verkligen att familjen och släkten undersöktes i första hand vid placeringar - för barnets trygghet och stabilitet.
    Fast det är ännu mer slöseri på samhällets resurser om ungdomen inte vill och kanske hela tiden rymmer eller börjar må dåligt psykiskt över att vara felplacerad, eller?
  • Anonym (tt)
    LindaJohanna skrev 2014-07-24 11:49:01 följande:

    Största anledningen till att inte placera hos den andra föräldern eller utreda om det inte finns någon annan familjemedlem som kan ta sig an barnet är om det är en akutplacering. Om soc anser att barnet måste flyttas på en gång för att de riskerar att skadas fysiskt eller psykiskt.

    Mamman kan däremot motsätta sig att släktingar kontaktas. Har inte pappan vårdnad så räknas han ofta som en släkting, inte mer.


    hoppas att fler pappor får gemensam vårdnad för att inte räknas som bara en släkting i allmänhet...
  • LindaJohanna

    Visst är det slöseri om nu den förälder utan vårdnad är villig och kapabel att ta hand om sitt barn.

    Alla pappor och mammor som inte är direkt olämpliga borde så klart ha vårdnad om sina barn!

Svar på tråden familjehemsplacering utan att kolla upp båda föräldrarnas lämplighet?!