• arneas

Hur klipper man persienner?

Har köpt persienner till 4 fönster på Jysk, men dom är 3 cm för långa (för breda).
    Köpte en "sax" för att klippa dom men är tveksam att det kan bli bra.
    Är det någon här som gjort detta och vet hur svårt det är att få de bra?
    Stålskenorna lär man väl få såga av med bågfil eller?
    Vore jobbigt att paja allt när man lagt ut nästan 1000kr...

• Svar på tråden Hur klipper man persienner?
  • miqkaela

Varför inte köpa persiennersom passar utan att behöva klippa sönder dom?

• nuharjagbytt

Jag har klippt med en sån sax och det blir rätt bra följ instruktionerna bara. Och bågsåg kan behövas både till stången och den nedersta biten.

Mitt råd är att ta allt på en sida det blir väldigt plottrigt att sitta med 1,5cm ber sida. Det är dessutom mindre risk att det blir ojämnt då. Detta förutsatt att det går att ta tre centimeter innan snörena men det borde gå.

• arneas
    miqkaela skrev 2014-07-24 13:50:36 följande:

Varför inte köpa persiennersom passar utan att behöva klippa sönder dom?

Tänkte att de kunde vara roligt att köpa för långa så jag har nåt att göra... eller så fanns inte rätt längd ;)
    nuharjagbytt skrev 2014-07-24 14:02:33 följande:

Jag har klippt med en sån sax och det blir rätt bra följ instruktionerna bara. Och bågsåg kan behövas både till stången och den nedersta biten.

Mitt råd är att ta allt på en sida det blir väldigt plottrigt att sitta med 1,5cm ber sida. Det är dessutom mindre risk att det blir ojämnt då. Detta förutsatt att det går att ta tre centimeter innan snörena men det borde gå.

Fattar inte instruktionerna för saxen, dels är texten så liten att den knappt går att tyda och sen är instruktionerna värre än Ikeas :)
    Men de kan ju inte vara någon raketforskning att få saxen rätt, tänkte jag och kastade instruktionerna. Nu hajar ja ingenting. Stoppet man kan skriva på så att allt blir lika långt går ju inte att sätta åt rätt håll...
    Troligtvis hajar jag helt fel, men det kan ju inte gå att göra på så många olika sätt, eller?
    Hur många tror du kan klippa åt gången, måste ju gå fler än en, tar ju en evighet annars då jag ska klippa till 4 fönster.
    Att bara ta på en sida kan nog vara smart.

• nuharjagbytt
    arneas skrev 2014-07-24 18:31:51 följande:

En sån här sax är det: cdn3.jysk.com/getimage/web.large/5818000/WEB/1002/

Den är lite ändrad sen jag köpte för några år sedan.
    Här är en bild på min som fortfarande är ihopsatt. Det borde gå att sätta den på det andra bladet också men då kan rundningen bli sämre. Det är risk att kanterna blir fula om du tar flera på en gång om det ens går, den är inte så kraftig.

• arneas

Fick ihop den, men vilket skit. Funkade att klippa ca 10 rader sen vek den bara och förstörde allt.

Blev förbannad och efter lite svordomar (enhel del faktisk) la jag ner.

Får se om jag har tålamod att testa i morgon igen.

Av dom som blev klippa blev en av hörnen böjda på också men till en början tänkte ja att de gick att fixa när allt var klart, men nu vet jag inte.

Kommer att ta flera timmar innan allt är kapat så kanske får solen fortsätta skina in. De är ju säkert snart höst igen :)

• nuharjagbytt

Bra att du fick ihop den i alla fall. Ja den är väldigt klen och det är mycket viktigt att ha rätt vinkel innan man klipper. Du får göra nytt försök imorgon.

Jag har en liten plåtsax också som jag rättade till med. Funkar dock inte att bara klippa med den, man får inte till rundningen.

Svar på tråden Hur klipper man persienner?