• minislängtan

tråd för oss som kanske aldrig får barn eller lång väg att gå för att det ska bli en bebis av det.

startar en tråd för oss som kanske aldrig kan få barn eller har mycket svårt för att bli gravida.. här kan vi prata om våra känslor o tankar stötta o trösta varandra. ge varandra råd mm

vissa dagar får en att känna sig värdelös inte kunna få barn.

o alla dessa frågor man får. när ska ni ha? är det inte dags för er snart? nu får ni sätta igång ni blir inte yngre?.osv. vad ska man säga till dem hur har ni gjort?

• Svar på tråden tråd för oss som kanske aldrig får barn eller lång väg att gå för att det ska bli en bebis av det.
  • seafree

Jag har sagt att vi har försökt i 4år utan resultat! Vi har alltid varit rakt fram med vår barnlöshet... mest för att skydda oss från alla jobbiga kommentarer!
    det är så j-la tungt ibland men denna månaden känns allt bra faktiskt!

Utredningen är ju igång ju!!!!!

• minislängtan

jag får väl ser hur det blir i morgon ska ju till gyn då o om det finns något kvar av äggstocken så ska vi också börja med utredning

• Lilla Ior

Ja visst är det svårt när man aldrig vet hur det kommer att bli framöver =( Vi har försökt i ca 2 år kan man säga. Själva har vi fått reda på att det är IVF som gäller. Har inte testat annat än att jag ätit Metformin i ca 3 mån. Men tydligen var det väl tydligt för läkaren att det var IVF som gällde för oss för störst chans. Förhoppningsvis är det nåt som kan fungera nu då....men sånt är ju inget man kan veta i förväg tyvärr.

Vissa dagar är verkligen dåliga =( Särskilt när komentarer kommer från någon som redan är gravid...som en vän till mig...som dessutom vet att vi har det svårt men ändå inte verkar fatta det =(

• MrsK

Lilla Ior:
    Ibland är de jobbigt som du säger när vänner är gravid.
    Jag har en vän som är de och ska ha barn vilken månad som helst.
    När dom var här på besök var de som om dom helt glömt bort vårat problem.
    Visst de är säkert lätt hänt, men lite kan man tänka.
    De jobbigaste just nu är att vi får noll support från dom som vet och min mans lillebror fru är på mig varje gång vi är där att vi ska nog se till sommaren är ni gravid...
    Jag vet att så kommer de inte vara.
    För oss är enda lösningen IVF, men då har jag en massa övervikt som måste bort först och de tar tid.
    Inte lätt att kämpa när ingen kan stå och hålla en lite i handen.

Får man fråga vad du fick Metformin för?
    Behöver inte svara om du inte vill...

• Lilla Ior

MrsK: Ja visst är det trist när vänner inte riktigt tänker sig för ibland. Jobbigt när de aldrig verkar förstå trots att man förklarar för dem. Ibland kan man undra om de verkligen vill förstå =( Har även fått höra av en gravid vän att vi kanske gör fel eller inte försöker tillräckligt ofta mm....sånt säger man väl inte till nån som först i lite mer än 2 år, bara för att det gick relativt snabbt för dem? Det de säger ibland kan ju faktiskt såra riktigt mkt =(

Jag fick Metformin för att det ev skulle kunna hjälpa mig att få bättre ägglossning, dvs genom att minska på manligt hormon (Har ju PCO). Läkaren sa också att det kunde vara bra om jag gick ner i vikt. Nu på läkarbesöket nämde han inte nåt om det och jag själv glömde fråga. Har visserligen gått ner ca 7 kg och ligger därför precis på normalt BMI, så det kanske var därför han inte nämde det. Jag tror i alla fall att Metforminet hjälpt mig när det gäller vikten för jag gick ner rätt snabbt tyckte jag...ändrade visserligen kosten och så också men ändå...tyckte det gick snabbt. Det kanske vore nåt för dig med?

Får jag fråga hur mkt du måste gå ner i vikt? Får ni inte alls börja med IVF innan du gått ner allt?

• MrsK

Lilla Ior:
    Blev lite nyfiken då jag fått Metformin för just viktnergången.
    Å Funderade på om de var därför du fått de också.
    Jag har ca 30kg kvar att gå ner, ligger på ett BMI idag på 41 och måste ner under 30 i BMI innan vi får börja.
    Sist vi var på fertiliteten så fick vi till svar att de blir IVF och då måste man ligga helst litenbit under BMI 30.
    När man vill ha barn då måste man fråga en massa och då man hittat andra med liknande problem som gjort andra behandlingar så frågar man om dom...
    Men för oss blev de IVF, så då måste man bli av med extra kilona.

• Lilla Ior

MrsK: Ok! Hoppas det kommer att gå bra för dig! Tycker du att tabletterna har hjälpt dig nåt? Har du problem med PCO också eller? (om du vill svara på det)
    Har en liten fundering. Varför får man/bör man inte göra IVF om man har BMI över 30? Är chansen försämrad då eller varför är det så?
    Om du nu inte får göra IVF nu får du någon annan behandling då som ev kan underlätta för grav? Det kan ju trots allt ta lite tid att gå ner i vikt...det är ju inget som är lätt direkt.

• minislängtan

var hos gyn idag blir ingen operation för cystan ännu. ska behandla med sprutor i tre månader först så ser vi fall den minskar eller vad den gör. kanske något positivt i allt det negativa.

• Lilla Ior

minislängtan:Får man fråga vad vilka problem som systan ställer till med? Är den större än normalt eller varför ska man operera? gör den att det är svårare att få barn? *har ingen koll på sånt*

Svar på tråden tråd för oss som kanske aldrig får barn eller lång väg att gå för att det ska bli en bebis av det.