• Anonym (Mian)

Hur tusan kan folk ha så låga matkostnader??

Jag fattar det inte ärligt talat; är folk supershoppare eller ljuger de?? "Alla" i trådar som handlar om mat och ekonomi äter ekologiskt kött och färsk frukt och grönsaker i överflöd och har en månadskostnad på 3000 för en familj på fyra "och då ingår blöjor och välling" .

Jag handlade lite ekologiskt kött idag, halva priset, men ändå mer än 80 kr och färsk sparris 30 kr.  Det är ju svindyrt!

Vad är det jag missar?  Hur gör folk?  

• Svar på tråden Hur tusan kan folk ha så låga matkostnader??
  • Anonym (??)

Jag undrar också! 
    Jag och sambon har en matkostnad på ca 3000 och då är vi väldigt prismedvetna, vi köper (tyvärr) inget ekologiskt eller liknande, då skulle ju matkontot öka något enormt. Jag funderar på om folk generellt äter väldigt lite? 
    Vi äter frukost, lunch, middag plus ett par mellanmål och kvällsfika, och det är inga fjutteportioner utan vi blir mätta..
    Hur folk får mat till 4 plus blöjor och allt sådant skulle jag verkligen vilja veta... Speciellt om dom alltid äter bra och "rolig" mat.  

• frumamma

Vi har ett matkonto på 4-5000 kr och vi är två vuxna och två småbarn. I detta ingår även alla hygienartiklar, blöjor, ersättning och sådant..

Köper en del färdiglagad, lagar mycket från grunden, mycket grönt - dock lite ekologiskt.

• cirkusmusen

Undrar också! Vi är 2 personer som inte ens klarar oss på 3000:- / månaden till bara mat..

• Anonym (Inte hungrig)
    Anonym (??) skrev 2014-07-24 15:11:32 följande:

Jag undrar också! 

Jag och sambon har en matkostnad på ca 3000 och då är vi väldigt prismedvetna, vi köper (tyvärr) inget ekologiskt eller liknande, då skulle ju matkontot öka något enormt. Jag funderar på om folk generellt äter väldigt lite? 

Vi äter frukost, lunch, middag plus ett par mellanmål och kvällsfika, och det är inga fjutteportioner utan vi blir mätta..

Hur folk får mat till 4 plus blöjor och allt sådant skulle jag verkligen vilja veta... Speciellt om dom alltid äter bra och "rolig" mat.  

Jag äter knappt någon frukost, ibland bara en kaffe, sen lunch och middag. Inga mellanmål och ingen kvällsfika. Klart det blir billigare då, ni måste ju äta typ dubbelt så mycket som jag gör per dag.
  • missan75
    Anonym (Mian) skrev 2014-07-24 15:07:16 följande:

Jag fattar det inte ärligt talat; är folk supershoppare eller ljuger de?? "Alla" i trådar som handlar om mat och ekonomi äter ekologiskt kött och färsk frukt och grönsaker i överflöd och har en månadskostnad på 3000 för en familj på fyra "och då ingår blöjor och välling" .

Jag handlade lite ekologiskt kött idag, halva priset, men ändå mer än 80 kr och färsk sparris 30 kr.  Det är ju svindyrt!

Vad är det jag missar?  Hur gör folk?  

Jag tror inte folk har koll på sina kostnader. Jag tror de tror att de äter för 3000.
  • Anonym (k)

vi är två vuxna och lägga 3-3500 kr i mån.
    unnar oss en del gott å läsk... skulle nog kunna pressa den 500-1000kr om vi ville...

men att på det klara 2 barn till på den budgeten inkl blöjor skulle jag inte få ihop ärligt

• Anonym (??)
    Anonym (Inte hungrig) skrev 2014-07-24 15:32:43 följande:
    Jag äter knappt någon frukost, ibland bara en kaffe, sen lunch och middag. Inga mellanmål och ingen kvällsfika. Klart det blir billigare då, ni måste ju äta typ dubbelt så mycket som jag gör per dag.
    Kanske, eller så äter vi mindre portioner per måltid? Känns som det blir väldigt lite mat annars.. (jag är underviktig och kämpar med att gå upp, så det känns som att folk generellt inte borde äta mindre än jag gör..)  
  • Anonym (Linn)

Undrar detsamma. Vi överför 5.000 kr/månad till vårt matkonto. 2 vuxna och en tonåring. Vi tar oftast med matlåda till jobbet. Äter lunch ute bara någon gång i veckan. Det är på håret att matkontot räcker till.

• Anonym (ingenkoll)

Undrar verkligen om det stämmer många gånger på så låga kostnader, tror att det försvinner mer än folk tror oftast. Titta bara på lyxfällan där familjer inte sällan tror sig lägga ut ca 3000 på mat och så hamnar det på 8000istället.. 

Jag och sambon använder oss av smartbudget, sjukt bra sida för att göra budget. Sparar kvitton och delar upp pengarna på olika konton. Vi är två och handlar mat samt hygienartiklar för 4000 mån, (frukost, lunch, middag, mellanmål,fika) Vi lagar maten från grunden, äter mycket lax, nötkött,grönsaker , gör egna såser på grädde osv istället för halvfabrikat t.ex. Köper vi pizza, godis osv går det på "övrigt/nöjes" kontot och det hamnar iaf på 500kr månaden för båda. Så man kan väl säga 4500 i vårt hushåll på livsmedel.

• asta66

Vi utnyttjar alla erbjudande som passar oss. Lagar all mat själv. Så vi klarar oss lätt på lite. Sen plockar vi en del bär och svamp.

Svar på tråden Hur tusan kan folk ha så låga matkostnader??