• Anonym (aaa)

Hur tvätta bort blod från soffa?

Har lyckats bloda ner soffan rejält, har prövat att torka av med våt trasa men det går inte bort. Vet inte riktigt hur mycket man vågar ta i heller, kan man använda tvättmedel? Soffan är gul så det syns ganska bra. Var så dum att jag lät det sitta i rätt länge också innan jag tog tag i det.

• Svar på tråden Hur tvätta bort blod från soffa?
  • Anonym (:)

Vad för material är soffan gjord utav? 

• Anonym (aaa)

Alltså jag kanske är en idiot nu men jag kan inte så mycket om sånt här, det en en vanlig soffa.

• Fral13

min farmor sa alltid att man skulle använda kallt vatten (och salt, men det kan bleka tyget) och inte gnugga. Det funkar för mig. Yes diskmedel tvättade jag min systers klänning (la det direkt på fläcken) med efter att hon fått blod på den. Den blev som ny.

• Ramborg

Testa galltvål. Den ser ut som en gammaldags fast tvål, alltså som en "kaka". Finns på Ica vid Tabort och andra fläckborttagningsmedel. Den brukar funka tex på barnkläder när fläcken inte går bort i tvätten. Funkade även när vi spillt rödvin på en ljus matta och försökt med alla möjliga medel i över en vecka. Jag brukar hålla i tvålen, doppa den i ljummet vatten och gnugga den mot fläcken. Sedan gnugga på fläcken med fingret. Sedan en urvriden blöt trasa för att få bort skummet.

42.
  • Anonym (aaa)
    Ramborg skrev 2014-07-24 20:56:42 följande:

Testa galltvål. Den ser ut som en gammaldags fast tvål, alltså som en "kaka". Finns på Ica vid Tabort och andra fläckborttagningsmedel. Den brukar funka tex på barnkläder när fläcken inte går bort i tvätten. Funkade även när vi spillt rödvin på en ljus matta och försökt med alla möjliga medel i över en vecka. Jag brukar hålla i tvålen, doppa den i ljummet vatten och gnugga den mot fläcken. Sedan gnugga på fläcken med fingret. Sedan en urvriden blöt trasa för att få bort skummet.

Ska springa ner och fråga efter den tvålen nu direkt!
  • Anonym (aaa)
    Ramborg skrev 2014-07-24 20:58:05 följande:

Förresten: kallt vatten, inte ljummet, när det är blod.

Även om det har torkat fast?
  • Ramborg
    Anonym (aaa) skrev 2014-07-24 21:01:14 följande:

Även om det har torkat fast?

Ja, det är något med äggviteämnet i blod som gör att det fastnar mera om man värmer upp det. Har jag hört, jag är ingen expert. Farmorn i inlägg nr 3 sa ju samma sak också, och farmödrar brukar veta vad de pratar om!
    42.
  • Anonym (:)
    Anonym (aaa) skrev 2014-07-24 20:55:03 följande:

Alltså jag kanske är en idiot nu men jag kan inte så mycket om sånt här, det en en vanlig soffa.

Det jag menade var mest om det var en tyg eller skinnsoffa :) Har alltid själv (som många mer i tråden) lärt mig kallt vatten och eventuellt galltvål.
  • Anonym (aaa)

Fick tag i sån tvål, tror det är rätt. Har testat lite nu as we speak med kallt vatten, ser ut att fungera hyfsat!
    Puh!

• Anonym (aaa)
    Nerfherder skrev 2014-07-24 22:22:22 följande:

Dexter, någon ;)

Vad är det?

Fick bort allt vad jag kan se åtminstone, får se hur det ser ut i morgon. Men är rätt nöjd nu.

• bf2014

Dexter - googla ;) man blir ju lite nyfiken på vad som har hänt med soffan egentligen

• Anonym (På flykt.)

Med tanke på Dexter så ser rättstekniker blodspåren även efter tvätt. Mitt tips är att slänga soffan och köpa en likadan gärna begagnad. Men leta på en dator som inte kan spåras till dig...

• Anonym (aaa)

Verkar vara något för att rengöra duschar.
    Jag var full och skar mig själv och var inte riktigt medveten om hur mycket blod det var.

• Gustav Niclas

Gå in o kolla på www.mattvatten.nu

De är ganska uppdaterade när det gäller fläckar och olika fläckborttagningsmedel som finns ute på marknaden, för både blod, bläck, urin m.m för möbeltvätt och mattvätt.

• Anonym (Spårlöst)
    Anonym (På flykt.) skrev 2014-07-24 22:34:11 följande:

Med tanke på Dexter så ser rättstekniker blodspåren även efter tvätt. Mitt tips är att slänga soffan och köpa en likadan gärna begagnad. Men leta på en dator som inte kan spåras till dig...

Du glömde påminna om att hon bör göra sig av med kniven också! Viktigt då blod kan tränga in under skaftet och bli kvar fast man diskat den noga :)
  • Regnmadamen

Kroppen kan vara ganska bra att göra sig av med också, det luktar illa. Men vad bra att du fick bort blodet.

• Gustav Niclas

Vi här hemma hade också svårt att rengöra vår soffa efter en liknade händelse,

Vi googlade och fick fram det här företaget

www.mattvatten.nu

Efter deras Möbeltvätt blev soffan jättefin igen!

• Anonym (Blä)
    Gustav Niclas skrev 2016-09-01 22:28:09 följande:

Vi här hemma hade också svårt att rengöra vår soffa efter en liknade händelse,

Vi googlade och fick fram det här företaget

www.mattvatten.nu

Efter deras Möbeltvätt blev soffan jättefin igen!

Vid det här laget (två år senare) har ts säkert skaffat en ny soffa..
Svar på tråden Hur tvätta bort blod från soffa?