Varför vill BM å läkare att man ska ligga på vänster sida??
Hej!! Är i v.34 å har hört flera gånger att man ska vila å sova på vänster sida men jag har aldrig förstått riktigt varför??
Någon som vet??
Hej!! Är i v.34 å har hört flera gånger att man ska vila å sova på vänster sida men jag har aldrig förstått riktigt varför??
Någon som vet??
Ligger man på höger sida eller på rygg så blir det mer "stopp" för pulsådern och flödet till barnet.. Vänster sida gynnar flödet bäst.
Jag tyckte de pratade om nåt med hjärtat då jag snittades?
Jaha okej Då ska ja forsätta att ligga på vänster sida. Tack för svaret!!
Har aldrig hört att man ska sova på vänster sida
Men blev däremot rekomenderad att vila på¨vänster sida då mitt blodtryck blev högt.
Svårt att hålla sig på vänstra sidan när man sover
*puff på dej*
Man brukar rekommendera vänster sida. Sen får man ju välja det som känns bäst. Anledningen till rekommendationerna är att flödet blir bättre lite överallt. I pulsådern, magsäcken, tarmarna osv.
Min BM har inte sagt något om att man ska ligga på vänster sida.
har heller adrig hört att man ska sova på en speciell sida, men de e ju bra att veta det.
En läkarstudentkompis till mig har sagt att det är flödet tillbaka upp till ditt eget hjärta som kan minska eftersom barnet ligger tugnt mot venen. Men enligt honom var det bara när man typ skulle surras fast liggandes i en ambulans som det var viktigt att tänka på det.
Jag skulle knappast kunna använda bara en sida när jag sover. Då skulle jag få blodstopp direkt.
Man känner själv att det är obehagligare om man klämmer till blodflödet. Att liggga platt på rygg kan också vara obehagligt. Man blir snurrig o det känns allmänt obehagligt. Så väl vilken sida som känns bäst. det är nog bara en rekomendation om det känns olustigt så är vänster sida skönare. det är inte farligt att ligga på höger sida.
+ Att halsbrännan skall lätta för det är något med magsäcken på Höger sida, när du ligger på den så blir Halsbrännan värre.
Typiskt... Jag har ALDRIG kunnat ligga på vänster sida för då börjar min mage kurra så mycket att jag inte kan sova... Konstigt problem, jag vet!
Har också hört det där med halsbrännan, ligger man på vänster sida faller magsäcken ner över magmunnen och täpper till den och kan på så vis minska halsbrännan. Turligt nog för mej upplever jag det faktiskt tvärtom - ligger jag på höver sida minskar halsbrännan!
Jag är gravid i v 28 och kan inte ligga på rygg pga yrseln men än så länge funkar höger sida utmärkt!
Jag är i v. 30 och kan BARA ligga på ryggen.
Jag får inte ligga på vänster sida, då blir det en himla liv i magen! Höger går bra, o så brukar jag bulla upp med kudde under magen. Då är min bebbe nöjd
jag har inte hört från BM att man ska sova på speciell sida jag är som BasicGirl jag får inte sova på vänster för barnet då blir den sur och sparkar men sover jag på sambons kudde på höger sida så blir den nöjd
hm.. har inte heller hört det här med vänster sida.. men det stämmer säkert.. dessvärre så kan jag inte sova på vänster sida.. det går bara inte... så det får väl bli lite "dåligt flöde" då jag helst ligger på höger sida... o jag har ju legat så med de båda barn jag redan har så det kan ju knappast vara livshotande...
Taget ur mammapraktika:
Den bästa sovställningen är vänster sida. Då cirkulerar blodet som bäst både i din kropp och till din bebis. Du får mindre besvär med halsbränna eftersom magmunnens öppning sitter på magsäckens högra sida (vilken nu hamnar uppåt så att magsafterna har svårare att tränga upp i strupen) och njurarna fungerar bäst i denna position. Det innebär att du får en bättre cirkulation till dessa viktiga organ som då kan ta hand om slaggprodukter bättre och därmed också minska problemen med vätskesvullnad i händer och fötter.
om man sover på rygg trycker hela livmoderns tyngd mot den viktiga vena cave som returnerar blodet från nedre delen av kroppen till hjärtat för ny syresättning. Dessutom belastas de flesta av dina inre organ av livmoderns tyngd, vilket kan förvärra problem med hemorrojder och matsmältningen samt försvåra andning och cirkulation.
Oj, min bebis blir helt vild om jag lägger mig på vänstersidan. det är bara högersidan som funkar för att den ska bli lugn o nöjd