• ynnaf93

tips mot illamående?

Hej, jag är bara i v.6 och än så länge så mår jag bara lite illa men jag har en känslig mage så jag är säker på att det kommer bli mycket illamående framöver.
    Min kompis tipsade om ingefära och att försöka äta lite och ofta.
    Har ni några fler tips på att mildra illamåendet?
    Vill vara förberedd !

• Svar på tråden tips mot illamående?
  • Kpax

Jag har läst att man ska försöka äta något så fort man vaknar, eller om man är uppe och kissar på natten. Att man ska knapra på äppelbitar, äta mild mat, äta lite och ofta, och att äta sällan för att låta magen vila.

Det verkar alltså vara väldigt olika, och jag har inte hittat något optimalt för mig än.

Idag dricker jag bara vatten (juice, lättdryck och smoothies känns äckligt), och efter att ha PRESSAT i mig mat till lunch skiter jag nu i allt och äter Pringles, Gott&Blandat supersur och Malacos viva lakrits -pärlor.

• Mika86

Finns massa men är olika från olika person.
    Salta kex
    Äta innan du stiger upp
    Äta lite o ofta, bli aldrig hungrig
    Åksjuketabletter
    Åksjukearmband

En jag känner blev hjälpt av tomater med salt på
    Din bm kan skriva ut starkare medicin med

Med min första va det bara coca cola i små mängder som hjälpte.
  • Annelie 76

Kalla och krispiga grönsaker som isbergssallad, gurka och morot hjälpte mig en del. Man ska inte heller bli hungrig, det triggar illamående. Postafen åksjuketabletter hjälpe mig lite också.

• Mitarashi

Det är väldigt olika vilken typ av mat eller godis som lindrar illamåendet så prova dig fram. Ett tips är att äta lite men ofta :)

Postafen finns receptfritt på apoteket men man blir väldigt trött av dom. Din BM kan annars se till att en läkare skriver ut lergigan comp, det är antihistaminer med coffein vilket brukar hjälpa många.

Lycka till :)

Svar på tråden tips mot illamående?