• Mithi

Guldring, fråga kring karat?!

Vilket karathalt bör man välja på en förlovningsring för att få den bästa kvaliteten på ringen?

Vi vill ha våra ringar från Schalins, modell 92-5/92-6. På vissa hemsidor finns denna modell enbart som 18k, men nu har vi sett att vissa hemsidor även säljer denna ring i 9k samt 14 karat. Och frågan är då vad som är bäst? En guldring med 9 karat sägs vara både hårdare och billigare än en ring med 18 karat. Stämmer detta? Och innebär det i så fall att 9 karat är den bästa ringen?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Guldring, fråga kring karat?!
  • ursula

Rent guld är 24 karat, inte mycket guld i 9 karat

• Mithi
    ursula skrev 2014-07-26 01:13:19 följande:

Det känner vi till. Men nu gällde det kvaliteten (hållbarhet bland annat).
  • dirpower

Jag har haft min feta 18k Schalinsring i 9 år och den är grymt hållbar måste jag säga. Mekar med bilen och annat och den är fortfarande helt perfekt rund. Den skulle behöva putsas och det kostar 500 kr, då kommer den blänka som om den var sprillans ny.

• ursula

Om du ska ha högsta hållbarhet välj någon annan metall, guld är mjukt. stål är mycket hårdare
    Knappast så man tänker, Min 18 karatsguld har hängt med i 40 år och är helt intakt

• ursula

Man kan göra en ring i plåt, då kommer man riktigt billigt undan

• EttSuntLeverne
    ursula skrev 2014-07-26 01:13:19 följande:

Man gör inte smycken i 24k guld, då 24k guld är mjukt.

18k röstar jag för. Om ni nu prompt måste ha guld? Det finns ju andra bättre och finare metaller. :)
  • Mithi
    EttSuntLeverne skrev 2014-07-26 02:06:52 följande:

Man gör inte smycken i 24k guld, då 24k guld är mjukt.

18k röstar jag för. Om ni nu prompt måste ha guld? Det finns ju andra bättre och finare metaller. :)

Vi velar fortfarande mellan guld eller palladium. Men för att kunna bestämma oss ville vi även veta vilken guldring som är att föredra vad gäller styrkan (baserat på mängden karat). Vi vet ännu inte om vi vill ha en guldig ring eller en silvrig (färgen alltså, inte metallen). Så den frågan kvarstår för oss, men vi ville ändå reda ut detta med karaten. Man vill ju ha det bästa! Priset är mindre viktigt för det skiljer inte många hundralappar mellan 9k och 18k.
  • EttSuntLeverne
    Mithi skrev 2014-07-26 06:36:38 följande:

Vi velar fortfarande mellan guld eller palladium. Men för att kunna bestämma oss ville vi även veta vilken guldring som är att föredra vad gäller styrkan (baserat på mängden karat). Vi vet ännu inte om vi vill ha en guldig ring eller en silvrig (färgen alltså, inte metallen). Så den frågan kvarstår för oss, men vi ville ändå reda ut detta med karaten. Man vill ju ha det bästa! Priset är mindre viktigt för det skiljer inte många hundralappar mellan 9k och 18k.

Vad gäller guld, så är som sagt 18k bäst. Dock tenderar (släta) guldringar att bli repiga med åren (något som visserligen kan fixas med jämna mellanrum, men det är så tradigt!).

Palladium kan innehålla olika legeringar, så du bör kolla upp det så att ni får ringar med en stark metall (för att undvika "sår" i ringen").

Platina är också okej.

Vitt guld är min favorit!
  • Mithi
    EttSuntLeverne skrev 2014-07-26 06:58:17 följande:

Vad gäller guld, så är som sagt 18k bäst. Dock tenderar (släta) guldringar att bli repiga med åren (något som visserligen kan fixas med jämna mellanrum, men det är så tradigt!).

Palladium kan innehålla olika legeringar, så du bör kolla upp det så att ni får ringar med en stark metall (för att undvika "sår" i ringen").

Platina är också okej.

Vitt guld är min favorit!

Men vitt guld måste ju rhodineras?
  • EttSuntLeverne
    Mithi skrev 2014-07-26 09:18:48 följande:

Förvisso, men jag ÄLSKAR vitguld! :)
  • EttSuntLeverne

Jag kan tillägga att jag till alla hjärtans dag fick en alldeles underbar ring av pojlvännen - rosa guld med en sju-rad bestående av rosa härligt glittrande stenar. Jag hade aldrig ens hört talas om rosa guld innan. Pojkvännen vet att jag älskar rosa och såg till att låta göra en till mig. Och jag kan säga att guldet ÄR verkligen rosa - inte rött, utan _rosa_!

• Themis
    Mithi skrev 2014-07-26 09:18:48 följande:
    Vitguld rhodieras, man lägger på ett ytlager av rhodium för att göra det blankt. Hur mycket man lägger på avgör hur väl det håller. Billig ring= tunn rhodiering, kan se dassigt ut efter bara några år.

Om man däremot behåller vitguldets egen färg och väljer sidenmatt eller lite grövre finish så behåller det sin ljusgrå silverfärg för evigt. Man måste alltså inte rhodiera om man inte vill ha vit-vit metall.

Allt under 18 karat är sådär tycker jag, det innehåller för mycket annat än guld och kan innehålla nickel som ger allergier.

Vill man ha en hård ring så kan man lika bra ta titan, vilket vi ville från början, men problemet är att det är otroligt svårarbetat. Och om du kommer in på sjukhus och snabbt måste knipsa av ringarna så blir det knepigare med titan, även om det sägsatt sjukhusen numera harverktyg som klarar det, pga att titan blivit alltmer poppis.

If it is important to you, you will find a way. If not, you'll find an excuse. /unknown
Svar på tråden Guldring, fråga kring karat?!