• Anonym (Fjortisen)

49 kg och känner mig så jävla fet

Börjar bli så otroligt less på mig själv. Jag är 25 år och (relativt) nybliven trebarnsmamma, trean är nu två månader gammal. Jag är 170 cm lång och väger 49,5 kg. Blev lite chockad faktiskt, att jag väger såpass lite - jag som är så fet?! Jag fixar inte ens att vara på stranden med mina barn för att jag inte klarar av att visa min kropp i bikini. Min kropp tog mycket stryk sista graviditeten och jag känner mig så fruktansvärt ful och fet och misslyckad. Får ångest av allt jag äter men klarar inte av att hålla igen så som jag önskar.

Men. Jag är för Guds skull trebarnsmamma och beter mig som en fjortis. Ärligt talat, vad är det för fel på mig?! Vad ska jag göra?!

• Svar på tråden 49 kg och känner mig så jävla fet
  • Anonym (Wildrat)

Du behöver träna, det är "allt". Vikten är ju inte stor så du behöver ändra kroppen med styrketräning vilket är enda träningen som omformar kroppen. Du är inte tjock, bara slapp. Kolla upp mammaträning med Olga- nånting, den ska tydligen vara bra. Var dock försiktig med magen, musklerna är inte återhämtade efter graviditeten och kan bli skadade av för hård träning.

• The TARDIS

Du är inte fet. Snarare tvärt om. Om du får för dig att du är fet..då har du en snedvriden syn på din kropp, och det sitter i ditt huvud, ingen annanstans.

• Påven Johanna

Ja, du ska väl söka hjälpa för din anorexia så att du kan bli frisk igen. Det är väl vad du ska göra. 

• Anonym (mamma mu)

Jag tror att du bara inte känner igen dej själv just nu. Du är ju inte fet med den vikten, det är säkert och det verkar du ju förstå också.

Men två månader är inte mycket tid och jag skulle gissa att din mage inte har hunnit återta sin form än. Tänk på hur utspänd huden har varit och musklerna.

Du kommer komma tillbaka till dej själv med tid och med lite träning. Just nu har du väl inte så mycket tid. (Jag har bara två barn och hann sällan träna när de var små) men för ryggens skull om inte annat kanske du hinner lite hemmaövningar ibland. Med den låga vikt du har är det mera "skaffa muskler" med ordentlig mat och träning alltså gå upp i vikt med att få tillbaka muskler, inte att gå ner! Då blir du fastare i kroppen.

Kanske kommer det alltid att finnas lite tecken på din mage av dina tre graviditeter men det kommer inte se ut som nu, för tidigt att döma! Ha en fortsatt skön sommar med alla barnen!

• sextiotalist
    Anonym (Wildrat) skrev 2014-07-26 08:49:02 följande:

Du behöver träna, det är "allt". Vikten är ju inte stor så du behöver ändra kroppen med styrketräning vilket är enda träningen som omformar kroppen. Du är inte tjock, bara slapp. Kolla upp mammaträning med Olga- nånting, den ska tydligen vara bra. Var dock försiktig med magen, musklerna är inte återhämtade efter graviditeten och kan bli skadade av för hård träning.

Jag kan inte ens förstå hur en kvinna som är 170 cm och väger inte ens 50 kilo kan se slapp ut, kvinnan kan ju bara ha skinn och ben.
    Jag är en decimeter kortare än ts och vägde ungefär som ts (något kilo mer), jag såg ut som ett vandrande skelett nästan (lite överdrivet, men man kunde räkna alla mina revben och inte slapp eller fett någonstans nästan och jag var otränad)
  • sextiotalist
    Anonym (mamma mu) skrev 2014-07-26 09:08:45 följande:

Jag tror att du bara inte känner igen dej själv just nu. Du är ju inte fet med den vikten, det är säkert och det verkar du ju förstå också.

Men två månader är inte mycket tid och jag skulle gissa att din mage inte har hunnit återta sin form än. Tänk på hur utspänd huden har varit och musklerna.

Du kommer komma tillbaka till dej själv med tid och med lite träning. Just nu har du väl inte så mycket tid. (Jag har bara två barn och hann sällan träna när de var små) men för ryggens skull om inte annat kanske du hinner lite hemmaövningar ibland. Med den låga vikt du har är det mera "skaffa muskler" med ordentlig mat och träning alltså gå upp i vikt med att få tillbaka muskler, inte att gå ner! Då blir du fastare i kroppen.

Kanske kommer det alltid att finnas lite tecken på din mage av dina tre graviditeter men det kommer inte se ut som nu, för tidigt att döma! Ha en fortsatt skön sommar med alla barnen!

Inte är ts tjock någonstans, att magen hänger (av löst skinn, inte fett) efter tre gravidieter är inte något konstigt, utan mest normalt.
    Ts behöver röra på sig, troligen äta lite mer så kommer hon få en pangfigur, men hon får ingen pangfigur genom att banta
  • Anonym (mamma mu)

Påven Johanna skrev 2014-07-26 09:07:26 följande:[/quote-nick]Ja, du ska väl söka hjälpa för din anorexia så att du kan bli frisk igen. Det är väl vad du ska göra. / quote

Man behöver inte ha anorexia för att väga lite. Jag vägde som minst i mitt vuxna liv när jag ammade barn nr två. Och inte automatiskt anorexi för att ha fel kroppsuppfattning när man nyligen fått barn och ser annorlunda ut.

• Anonym (mamma mu)

]sextiotalist skrev 2014-07-26 09:13:02 följande:[/quote-nick]Inte är ts tjock någonstans, att magen hänger (av löst skinn, inte fett) efter tre gravidieter är inte något konstigt, utan mest normalt.

Ts behöver röra på sig, troligen äta lite mer så kommer hon få en pangfigur, men hon får ingen pangfigur genom att banta[/quote]

Precis vad jag skrev, inte banta utan äta och gå upp i vikt och få muskler.

Men när jag ammat barn nummer två vägde jag 52 kg till 172 cm och jodå man kan ha väldigt hängig mage. Det beror på hur man fördelar kilona och hur kroppen återtar formen.

• Anonym (mamma mu)

@ sextiotalist, nu såg jag din "tummen upp" för mitt imlägg. Jag förstod inte varför du sa emot mej fast med ungefär samma sak...

• Påven Johanna
    Anonym (mamma mu) skrev 2014-07-26 09:19:49 följande:

Påven Johanna skrev 2014-07-26 09:07:26 följande:[/quote-nick]Ja, du ska väl söka hjälpa för din anorexia så att du kan bli frisk igen. Det är väl vad du ska göra. / quote

Man behöver inte ha anorexia för att väga lite. Jag vägde som minst i mitt vuxna liv när jag ammade barn nr två. Och inte automatiskt anorexi för att ha fel kroppsuppfattning när man nyligen fått barn och ser annorlunda ut.

Tack för informationen.

Att resonera och känna så här menar du inte heller är kännetecknande för människor som lider av Anorexia då? Eller?

"Får ångest av allt jag äter men klarar inte av att hålla igen så som jag önskar."
  • sextiotalist
    Anonym (mamma mu) skrev 2014-07-26 09:29:34 följande:

@ sextiotalist, nu såg jag din "tummen upp" för mitt imlägg. Jag förstod inte varför du sa emot mej fast med ungefär samma sak...

Jag höll med om kompletterade med lite till Flört
  • sextiotalist
    Anonym (mamma mu) skrev 2014-07-26 09:19:49 följande:

Men ts har ju ångest och känner sig fet
  • Anonym (mamma mu)

sextiotalist skrev 2014-07-26 09:34:27 följande:Men ts har ju ångest och känner sig fet[/quote]

Jo, ts verkar helt klart ha en skev självbild och det är klart att det inte är bra att ha noja över maten. Jag tolkade inte hennes ångest bokstavligt utan mer som man slarvigt använder ordet ångest. Men ts verkar ha självinsikt och skriver också att hon inte äter fast hon tycker det är jobbigt. Klok tjej.

Inte vet jag om ts är på väg att utveckla anorexi men hon är inte den första eller sista kvinnan som utan anledning känner sej ful i kroppen efter sin tredje graviditet och är otålig på att bli som förut.

Jag har stor respekt för anorexi, hat sett det på nära håll, men tyckte att " påven Johanna"s snabba diagnos över nätet var hård. Man är inte alltid harmonisk och nöjd eller har en allvarlig sjukdom, man kan vara på en massa ställen däremellan.

• Anonym (mamma mu)

"Att hon ÄTER fast det är jobbigt skulle det vara"

• sextiotalist
    Anonym (mamma mu) skrev 2014-07-26 10:19:08 följande:

sextiotalist skrev 2014-07-26 09:34:27 följande:Men ts har ju ångest och känner sig fet[/quote]

Jo, ts verkar helt klart ha en skev självbild och det är klart att det inte är bra att ha noja över maten. Jag tolkade inte hennes ångest bokstavligt utan mer som man slarvigt använder ordet ångest. Men ts verkar ha självinsikt och skriver också att hon inte äter fast hon tycker det är jobbigt. Klok tjej.

Inte vet jag om ts är på väg att utveckla anorexi men hon är inte den första eller sista kvinnan som utan anledning känner sej ful i kroppen efter sin tredje graviditet och är otålig på att bli som förut.

Jag har stor respekt för anorexi, hat sett det på nära håll, men tyckte att " påven Johanna"s snabba diagnos över nätet var hård. Man är inte alltid harmonisk och nöjd eller har en allvarlig sjukdom, man kan vara på en massa ställen däremellan.

Men just detta kan vara inkörsporten, men ts verkar ändå låta förnuftet styra över känslorna, jag har som du mött denna sjukdom, men som bullemi och vet hur illa det är
  • Simon 681

Inte om du inte är 1-17. Du behöver äta nyttigt och få mer muskler. Det kan också vara så att du har en riktigt udda kroppsuppfattning. Jag kan då rekommendera att läsa om något extremt och radikalt 80-10-10 skriven av en tjej som hela livet har kämpat mot kroppsideal och vad andra vill. http://www.savedbysugar.com/

How do we see the new masculinity in its most ideal form? In one word - Freedom.
  • Kereza

Vad du ska göra?

Du ska ta ditt vuxna ansvar och söka professionell hjälp innan det går Helt överstyr - du har för fan barn - ska du pådyvla dem dina ätstörningar också, eller? 

Med tanke på hur mycket barn inspireras och lär sej av just föräldrarna så KOMMER de ta skada av det här. 

Därför ska du fixa det. 

• Anonym (!!)

Du är alldeles för smal!

Svar på tråden 49 kg och känner mig så jävla fet