• Johbod

Hitta "Fodervärd"/Delägare åt min hund

Hej!

Det är så nu att p.g.a ändrad livssituation så kommer jag och min sambo behöva lämna iväg vår hund, en underbar Lapsk Vallhundstik, några veckor med jämna mellanrum. Jag undrar hur och vart man borde gå till väga med en sådan uppgörelse? Jag har själv ingen aning, så några råd/tips/förslag vore väldigt uppskattat!

Det som är tänkt är att till en början lämna henne på "foder" antar jag man skulle kunna säga. Vi skickar med mat och godis och står för alla sådana kostnader. Men vi vill inte lämna bort henne helt åt en fodervärd, då vi fortfarande vill ha hem henna igen.

Vi bor i Västerbotten så ser gärna om möjligt en lösning inom just den kommunen. :)

• Svar på tråden Hitta "Fodervärd"/Delägare åt min hund
  • GrodanHopp

Se till att det inte blir för ofta, det är enbart elakt mot hunden.

Annars får hitta en hundvakt och skriva ett inackorderings avtal.

• Johbod
    GrodanHopp skrev 2014-07-26 11:16:19 följande:

Se till att det inte blir för ofta, det är enbart elakt mot hunden.

Annars får hitta en hundvakt och skriva ett inackorderings avtal.

Inackorderingsavtal? Får kolla upp vad det är.

Det vi tänkt oss är att hon är 1-2 månader hos oss och sedan 1-2 månader hos den andra.
  • Kpax

Fodervärd i hundvärlden är en person som får en valp gratis och uppfödaren bibehåller avelsrätten. När de avtalade kullarna är tagna övergår hunden till fodervärden på riktigt.

Så skriv inte det i annonsen :)

Du kan annonsera på vovve.net eller Blocket kanske?

Om det sedan funkar för hundens del är däremot inget du kan räkna med.

Måste hon bo borta, kan det inte fungera med dagmatte?

• Fanny b
    Johbod skrev 2014-07-26 11:38:20 följande:
    Inackorderingsavtal? Får kolla upp vad det är.

Det vi tänkt oss är att hon är 1-2 månader hos oss och sedan 1-2 månader hos den andra.
    Jag skulle i erat läge undersöka om ni kan få rabatt på ett hundpensionat om hunden är där 1-2 månader. Och om det går, ha hunden på ett sådant. Även om det är ett dyrare alternativ jämfört med fodervärd så har det fördelarna att pensionatet inte kan behålla hunden och för att personalen där inte kommer behandla hunden som den vore deras. För det som jag tycker är viktigt om en hund regelbundet kommer vara 1-2 månader hos en annan person är att denna person inte behandlar hunden som den vore ens egen.

Med detta menar jag inte att hunden inte ska få social kontakt från hundvakten, tvärtom, hundvakten bör skapa en relation med hunden men hålla en viss distans till den, inte börja träna hunden.

Om detta inte går skulle jag betala en summa till en privat hundvakt, helst till någon som redan har andra hundar. Detta för att förebygga att hundvakten vill ha sin hund som egen, om denne har andra hundar minskas risken för att denne ville ha ens egen hund, och om denne också får betalt kan detta ses som ett arbete också.

När man har sitt djur på djurpensionat skrivs inackorderingsavtal. Det omfattar t ex hur länge djuret ska vara där, vad priset per dag och slutsumman blir. Vad djuret är för mat, ägarens kontaktuppgifter etc.
  • Dexter dot com

Fodervärdsavtal används av uppfödare och gäller tilltänkta avelsdjur, det du söker är en gratis hundvakt.
    Tror du får jättesvårt att hitta någon som är beredd att ha hund 1-2 månader och sen lämna bort den igen+ att det kan bli väldigt stressigt för hunden .

Vad är det som gör att du inte kan ha hunden hemma hela tiden? Är dagis, dagmatte eller dogwalker inget alternativ för dig ?

Svar på tråden Hitta "Fodervärd"/Delägare åt min hund