• Milla 79

Hinnsvepning

Hej tjejer,

Jag är i v33 med mitt 3:e barn och har börjat fundera på förlossningen.

Mitt första barn kom i V40+0, mitt andra gick över tiden men vid V40+3 så hade jag högt blodtryck så min BM skickade mig till förlossningen för extra kontroll.
    Innan jag lämnade BM så tipsade hon om att jag kunde be om hinnsvepning på sjukhuset, vilket jag gjorde, och värkarna satte igång direkt om än inte så starka. De avtog på natten men dagen efter åkte jag in och var då öppen 8cm och sedan kom min älskade son.

Min fråga nu är ifall fler här har testat hinnsvepning? Hur gick det i sådant fall?

• Svar på tråden Hinnsvepning
  • nica

Fick hinnsvepning men barn nr2 och fick värkar på natten och han föddes dagen efter.

Barn nr 3 2 hinnsvepningar utan resultat. Gick över 17 dagar blev igångsatt.

• Milla 79

Oh no! Ja det var det jag misstänkte. Inte för att måla fan på väggen men hinnsvepning fungerar då bevisligen inte alltid.
    Tack för svar ð??? jag har inte lyckats höra från någon annan som har provat, det kanske inte är så vanligt.

• Limaliie

Jag fick en hinnsvepning i måndags. Tappen höll på att mogna och jag var öppen 2 cm så läkaren gjorde en.
    Det som hände? Tja jag har fått bruna flytingar, lite mensvärk och ryggvärk samt har slemproppen lossat lite i omgångar. Men mer än så nej...på fredag ska ja dit igen för koll inför igångsättning som jag blivit lovat innan BF av humana skäl. Ska få en hinnsvepning till då..men helst ser jag att de sätter igång mig på fredag.

• Milla 79
    Limaliie skrev 2014-07-30 18:22:26 följande:

Jag fick en hinnsvepning i måndags. Tappen höll på att mogna och jag var öppen 2 cm så läkaren gjorde en.
    Det som hände? Tja jag har fått bruna flytingar, lite mensvärk och ryggvärk samt har slemproppen lossat lite i omgångar. Men mer än så nej...på fredag ska ja dit igen för koll inför igångsättning som jag blivit lovat innan BF av humana skäl. Ska få en hinnsvepning till då..men helst ser jag att de sätter igång mig på fredag.

Nu var det ett tag sedan detta skrevs men jag chansar på att fråga hur det har gått?

Jag är i V40 och fick hinnsvepning igår och har endast fått bruna flytningar och slempropp som har kommit ut. Ska tillbaka på måndag igen pga högt bt (140/100) och ska be om en till svepning tror jag.
  • Pumasuss

Jag fick hinnsvepning pga lite för lite fostervatten så läkaren tyckte vi kunde hjälpa kroppen på traven lite. Fick sjuk mensvärk och flytningar. Slemproppen började släppa men det tog 8 dar innan dottern kom.

• Sassa76

När jag gått över 13 dagar med min son föreslog en läkare att jag skulle hinnsvepas. Det började blöda en del efteråt och efter cirka 10 timmar startade förlossningen. Tror aldrig den hade startat utan hinnsvepningen. Efter 6 timmars aktiv förlossning föddes min son. Är gravid nu och även om jag upplevde det rätt obehagligt med hinnsvepningen så skulle jag göra det även denna gång om jag hår över så länge....

• Milla 79

Ja vad olika det är såklart.. här fortsätter slemproppen att visa sig men inget annat så det får bli en ny svepning på måndag då jag ändå ska till bm.

• Medsols

Jag fick hinnsvepning på sista besöket på MVC. BM frågade om hon skulle göra det när hon ändå kollade hur öppen jag var.
    Jag var då öppen 4cm så hon gjorde hinnsvepningen. på kvällen samma dag gick vattnet och kvällen dagen därpå var vi föräldrar :)

• Bettanspettan

Jag fick hinnsvepning på överburenhetskontrollen och förlossningen startade på natten sen, men då var jag ju å andra sidan v 42+1 så det var liksom dags ändå...

• FemmeM

Jag fick 3 hinnsvepningar med sista (4e barnet). Första i v 36+6, fick molvärk som försvann. Sista fick jag en fredag, måste ha varit på BF, hon sa att hinnorna buktade rejält då, så vattnet skulle nog gå snart. Fick som vanligt lite molvärk men den gick över. På söndagen kl11 gick iaf vattnet men inga värkar. Morgon efter vaknade jag av värk och 3 timmar senare var hon född. Blev en snabb och lätt förlossning även om jag fick vänta länge innan (ja, det är ju långt tid när man är färdig att spricka ;)

Jag tror att är kroppen redo att föda så kan det vara en bra knuff framåt för att förlossningen ska sätta igång. När jag fick min första hinnsvepning var jag redan öppen för 2 fingrar ändå tog det ju ett par veckor. Sista hinnsvepningen gjorde nog att jag öppnade mig mer så vattnet till slut gick.

men är inte kroppen redo att börja förlösa kan man nog gör hur många hinnsvepningar som helst. Ibland hjälper det, ibland inte.

• Milla 79
    FemmeM skrev 2014-09-14 11:47:33 följande:

Jag fick 3 hinnsvepningar med sista (4e barnet). Första i v 36+6, fick molvärk som försvann. Sista fick jag en fredag, måste ha varit på BF, hon sa att hinnorna buktade rejält då, så vattnet skulle nog gå snart. Fick som vanligt lite molvärk men den gick över. På söndagen kl11 gick iaf vattnet men inga värkar. Morgon efter vaknade jag av värk och 3 timmar senare var hon född. Blev en snabb och lätt förlossning även om jag fick vänta länge innan (ja, det är ju långt tid när man är färdig att spricka ;)

Jag tror att är kroppen redo att föda så kan det vara en bra knuff framåt för att förlossningen ska sätta igång. När jag fick min första hinnsvepning var jag redan öppen för 2 fingrar ändå tog det ju ett par veckor. Sista hinnsvepningen gjorde nog att jag öppnade mig mer så vattnet till slut gick.

men är inte kroppen redo att börja förlösa kan man nog gör hur många hinnsvepningar som helst. Ibland hjälper det, ibland inte.

Jamen precis, är kroppen inte redo så blir det nog inget. Jag ska prova igen i morgon på självaste BF så får vi se om jag är mer redo :)
  • FemmeM
    Milla 79 skrev 2014-09-14 16:06:12 följande:
    Jamen precis, är kroppen inte redo så blir det nog inget. Jag ska prova igen i morgon på självaste BF så får vi se om jag är mer redo :)
    Håller tummarna då Glad
  • Limaliie
    Milla 79 skrev 2014-09-12 20:41:48 följande:
    Nu var det ett tag sedan detta skrevs men jag chansar på att fråga hur det har gått?

Jag är i V40 och fick hinnsvepning igår och har endast fått bruna flytningar och slempropp som har kommit ut. Ska tillbaka på måndag igen pga högt bt (140/100) och ska be om en till svepning tror jag.
    Fick 3 hinnsvepningar sammanlagt men det funkade inte. Igångsättningen funkade inte heller så det slutade i akut snitt Men nu är hon här.

Önskar dig all lycka till! Hoppas du snart har ditt barn hos dig
  • Maramina

Jag fick hinnsvepning nu i somras. Jag var då öppen två fingrar. Under hinnsvepningen började jag blöda, rätt mycket till och med, men sedan hände det inte så mycket. Jo, lite slempropp som lossade i omgångar. Mer hände det inte förrän dagen därpå då vattnet gick (ca 27-28 timmar efter hinnsvepningen). Dock inga värkar förrän på morgonen efter det. Värkar som sedan avstannade. Då vattnet hade gått dagen före fick jag åka in för kontroll. Då hade jag inga värkar öht. Efter lång väntan, det var drop in, så var det min tur och ctg kopplades in. I samma stund som den kopplades in så kom värken och de fortsatte att komma var 6-7 minut. Då jag var omföderska fick jag välja på att bli igångsatt vilket vi nu valde (hade tackat nej till det dagen innan, hoppades att det skulle komma igång av sig själv). Men innan det så åkte vi och åt lunch (som jag kräktes upp) och tog en sväng förbi en second hand för att köpa några böcker att läsa. Vi ville vara förberedda på en lång väntan. Klockan 15 skrevs jag in på förlossningen. Ungefär en halvtimme senare fick jag värkstimulerande. 16:45 fick jag sterila kvaddlar och 17:45 var dottern född.

Så för mig hjälpte det! Då var jag för övrigt i vecka 40+5. Tror jag det var

• Milla 79

Tack så mycket FemmeM och Limaliie! :)

Jag håller också tummar och tår!

• Milla 79
    project baby skrev 2014-09-14 20:34:48 följande:

Har fått hinnsvepning med båda barnen, dom kom inom 12 timmar. Första 40+2 den andra 39+0

Härligt att det fungerade och att det gick så pass fort!
    Jag har fått en hinnsvepning idag och känner väl absolut att man har varit där och stökat men vi får se... :)
    Håller tummarna!
    BF idag.
Svar på tråden Hinnsvepning