• Äldre 26 Jul 10:53
    11820 visningar
    9 svar
    9
    11820

    BILBARNSTOL, Vilken är bäst?

    Hej!

    Någon som har kollat råd och röns tester av Bilbarnstolar 2014, vilken fick absolut högst betyg gällande säkerhetssynpunkt?

    Någon som har erfarenhet av Besafe Izi Kid Isofix x3?
    Såg att den fick bäst betyg 2013. 

  • Svar på tråden BILBARNSTOL, Vilken är bäst?
  • Äldre 26 Jul 11:04
    #1

    http://www.bäst-i-test.se/Bilbarnstol

    Vi hade en besafe izi kid som nu ligger på blocket efter 3 års användande. Den var perfekt och rejäl! Bäst i test det året. Tyvärr går den bara upp till 18 kg så därför har vi nu bytt till britax multi tech som är årets bäst i test. Besafe ligger i år på tredje plats.

    Besafe - riktigt bra! Men endast upp till 18 kg.

    Multi tech - riktigt bra! Upp till 25 kg och sonen som är 105 cm lång fick dessutom bättre plats för sina ben i den stolen :) han åker bakåtvänd

  • Äldre 26 Jul 11:15
    #2

    Glöm inte bort att kolla hur de olika bilbarnstolarna passar i just eran bil.

  • Äldre 26 Jul 11:30
    #3

    Jag tycker att besafe Izi PLUS är den bästa, lättmonterad, bekväm, bra funktioner. Godkänd till 25 kg och har högre rygg än X3. Funkar för nästan alla barn till fem år.

    Isofix-stolar har ju nackdelen att de bara är godkända till 18 kg. Vill man att ens barn ska åka bakåt så länge som möjligt, vilket är säkrast, måste man köpa en större bakåtvänd stol när den är urvuxen.


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Äldre 26 Jul 12:09
    #4
    Sisisisi skrev 2014-07-26 11:30:35 följande:

    Jag tycker att besafe Izi PLUS är den bästa, lättmonterad, bekväm, bra funktioner. Godkänd till 25 kg och har högre rygg än X3. Funkar för nästan alla barn till fem år.

    Isofix-stolar har ju nackdelen att de bara är godkända till 18 kg. Vill man att ens barn ska åka bakåt så länge som möjligt, vilket är säkrast, måste man köpa en större bakåtvänd stol när den är urvuxen.


    Keep your child rear facing for as long as possible!
    Dom är godkända till 18 kg om dom sitter i Isofix men upp till 25 kg om man ist sätter med bälte, dom flesta stolarna. Vi har vår besafe med bälte då vår bil inte har Isofix. Men trots det så är den bara godkänd till 18 kg, bältesspänning eller ej.

    Vore det inte för vikten så hade vi inte bytt stol.. Men då kanske den du skriver om är bättre :)
  • Äldre 26 Jul 13:31
    #5
    DinaMii skrev 2014-07-26 12:09:42 följande:

    Dom är godkända till 18 kg om dom sitter i Isofix men upp till 25 kg om man ist sätter med bälte, dom flesta stolarna. Vi har vår besafe med bälte då vår bil inte har Isofix. Men trots det så är den bara godkänd till 18 kg, bältesspänning eller ej.

    Vore det inte för vikten så hade vi inte bytt stol.. Men då kanske den du skriver om är bättre :)


    Osäker på vad du menar, men de enda isofixstolarna som kan monteras med Isofix till 18 kg och sedan men bälte till 25 kg är axkids Isofixstolar kidzofix och duofix.

    Triofix och duologic/kiss är godkänd till 18 kg både med Isofix och bälte.
    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Äldre 26 Jul 20:02
    #6

    Tack för era svar! Någon som har koll på vilken som fick första plats av råd och rön?

  • Äldre 28 Jul 16:07
    #7

    Jag tycker du ska kolla den finska sidan bilstolslotsen (den är på svenska). Den är verkligen jättebra. Alternativt så finns det en bra tråd här på forumet under föräldrar-säkerhet med fakta och tips om olika bilstolar.

    Det handlar inte bara om vilken som fått bäst i olika test utan även om hur den passar i er bil, om ni tänkt uppgradera en gång innan ert barn ska sluta sitta bakåtvänt (ex för att ni har fler barn som kan ärva och därför vill ha en mindre stol för att spara plats), om ni vill ha isofix, om ert barn har längre rygg eller längre ben osv. Stolarna på den svenska marknaden är bra, det är mer frågan om vad man är ute efter.

  • Äldre 31 Jul 10:20
    #8

    Alla stolar som säljs på den svenska marknaden är godkända enligt samma säkerhetskrav. Om de inte klarar kraven får de inte säljas.

  • Äldre 21 May 12:28
    #9

    Lite sent svar här men tänker att det kan gagna andra som jag som hittar tråden via sökande på samma fråga.

    Jag har hittat den här hemsidan som sammanställer resultat från bilbarnstol test och räknar ut vilken modell som har bäst snittresultat. Detta gjorde det mycket lättare för mig att få en bra överblick, så det är mitt bästa tips.

Svar på tråden BILBARNSTOL, Vilken är bäst?