• Anonym (Fundersam)

När är rätt tid att hitta kärleken och verkligen statsa?

Hej!

Min flickvän gjorde slut med mig för ett tag sedan och efter det har jag tänkt väldigt mycket på när det är "rätt tid" är att hitta kärleken?

Jag vet att folk kommer svara "det vet man inte, det bara kommer".

Men vad jag menar är att i min ålderskrets (senare tonår upp mot 20 år) så känns det som att exakt alla personer som är i en relation just då, kommer avsluta den. Jag märkte själv innan jag blev tillsammans med min flickvän att när jag såg en intressant tjej, men att hon hade pojkvän, så visste jag att om ett tag kommer hon vara singel. Det är inte så att jag stöter på en tjej som är i ett förhållande, för det är idiotiskt, men att jag vet att dom tillslut kommer att lämna varandra. Och jag har alltid rätt! 

Detsamma hände dessutom mig, jag blev också lämnad. 
    Och nu känner jag det som att det inte är någon idé att vara i ett förhållande under senare tonåren upp mot 20-årsåldern, då det inte kommer bli något av det ändå.

Att man istället bör lägga ner tid på att ha kul, göra saker du inte kan göra senare, skapa underlag för en bra framtid (som att studera). Att göra detta istället för att lägga ner majoriteten av dagarna på en tjej som kommer att lämna en tillslut ändå.

Nu låter jag som en galning men hoppas ni förstår vad jag menar. Och jag kan tillägga att i det förhållandet jag var i gav jag ALLT, jag gjorde verkligen allt för min flickvän och fanns för henne varje dag. Hade också planer för en framtid med henne...

Men nu när jag blev lämnad så känns det som att man kanske ska vänta med kärleken tills man blir äldre?

Vilken ålder tycker ni man har störst möjlighet att hitta en tjej som man kommer köpa hus med, skaffa barn, bil och leva med resten av livet? När är man på samma "nivå" i livet?

Jag tror att om jag skulle träffat min flickvän när jag var typ 27 år så hade detta hållit, när vi är på samma nivå i livet. För hon har kvar sina känslor för mig, men behöver "tid".

Att när man är äldre så kanske man kämpar mer för kärleken och vill lösa allt.
    I dom unga åren kanske man släpper taget för lätt?

• Svar på tråden När är rätt tid att hitta kärleken och verkligen statsa?
  • Anonym (hm)

Jag är ihop med samma kille som jag var när jag var 16 så jag tror att det är olika för alla. Kanske måste man testa ett antal olika för att ha större chans att hitta rätt för jag tror att när det är rätt så lämnar man inte oavsett ålder. Jag hade tur att hitta min tidigt men tror inte att du vinner på att vänta. Snarare att ju fler relationer du hinner ha, desto större chans att du hittar rätt. Jag tror inte att ditt ex är rätt för dig.

• Henles slyna

Jag tror inte det har med åldern i sig att göra utan med erfarenhet. I den åldern du beskriver är de flesta rätt dåliga på att ta hand om sina relationer, helt enkelt för att de ännu inte lärt sig hur man gör, och därför tar det oftast ett antal år innan man träffar någon det håller länge med. Dessutom har man inte riktigt fattat vad man letar efter, och väljer fel partner redan från början. Därmed tror jag inte att man kan vänta tills rätt ålder infinner sig och undvika förhållanden tills dess, för då har du ju fortfarande ingen erfarenhet och risken att det inte håller blir därmed lika stor som när man är ung.

• Kpax

Jag tänker som du.

Personligen är jag glad att jag var singel/hade korta och inte så seriösa relationer mellan 19 och 25. Jag var så "ofärdig", och jag är glad att jag kunde utvecklas själv och i min egen takt utan att behöva ta hänsyn till en andra hälft. Av mina barndomsvänner och gamla klasskompisar vet jag bara en som träffade sin fru tidigt (17-18), på mitt jobb finns det däremot tre eller fyra tjejer runt 22 som varit tillsammans med sina killar i många år. Förvånande och obegripligt för mig :)

• Almina

Rent generellt ökar nog chansen att förhållandet ska hålla ju äldre man är. Chanserna ökar nog av att man har lärt känna sig själv bättre och vet mer vad man vill ha ut av ett förhållande. Men det finns ju ingen magisk gräns för när man kan vara säker (eller säkrare) på att det ska hålla. Dessutom är det såklart helt individuellt. Det finns de som blir tillsammans som tonåringar och förblir ett par tills de dör. Andra träffas senare i livet men gör ändå slut efter en kort tid.

Jag tror att om man hittar rätt person så kan förhållandet bli långvarigt, oavsett vilken ålder man har när man träffas!

• Anonym (Fundersam)
    Almina skrev 2014-07-26 13:46:36 följande:

Rent generellt ökar nog chansen att förhållandet ska hålla ju äldre man är. Chanserna ökar nog av att man har lärt känna sig själv bättre och vet mer vad man vill ha ut av ett förhållande. Men det finns ju ingen magisk gräns för när man kan vara säker (eller säkrare) på att det ska hålla. Dessutom är det såklart helt individuellt. Det finns de som blir tillsammans som tonåringar och förblir ett par tills de dör. Andra träffas senare i livet men gör ändå slut efter en kort tid.

Jag tror att om man hittar rätt person så kan förhållandet bli långvarigt, oavsett vilken ålder man har när man träffas!

Om jag talar från mina erfarenheter med min flickvän så känns det som att hon bara "sa" saker. Hon kunde säga att jag är hennes "första och sista kärlek", "du och jag föralltid", "jag kommer inte vara orsaken till att vi lämnar varandra", hon sa till och med en vecka innan det var slut att hon är "så kär i mig". Orden betydde liksom inget, för en vecka senare gjorde hon slut.
  • Anonym (Fundersam)
    Kpax skrev 2014-07-26 13:44:03 följande:

Jag tänker som du.

Personligen är jag glad att jag var singel/hade korta och inte så seriösa relationer mellan 19 och 25. Jag var så "ofärdig", och jag är glad att jag kunde utvecklas själv och i min egen takt utan att behöva ta hänsyn till en andra hälft. Av mina barndomsvänner och gamla klasskompisar vet jag bara en som träffade sin fru tidigt (17-18), på mitt jobb finns det däremot tre eller fyra tjejer runt 22 som varit tillsammans med sina killar i många år. Förvånande och obegripligt för mig :)

Jag är dock ingen person som VILL vara singel, utan mer att jag just nu känner att det ändå inte kommer hålla, tyvärr... Egentligen är jag en förhållandekille, visst, jag festar en hel del som singel men föredrar en hemmakväll med flickvännen alla dagar i veckan!
  • Anonym (Fundersam)
    Henles slyna skrev 2014-07-26 13:41:27 följande:

Jag tror inte det har med åldern i sig att göra utan med erfarenhet. I den åldern du beskriver är de flesta rätt dåliga på att ta hand om sina relationer, helt enkelt för att de ännu inte lärt sig hur man gör, och därför tar det oftast ett antal år innan man träffar någon det håller länge med. Dessutom har man inte riktigt fattat vad man letar efter, och väljer fel partner redan från början. Därmed tror jag inte att man kan vänta tills rätt ålder infinner sig och undvika förhållanden tills dess, för då har du ju fortfarande ingen erfarenhet och risken att det inte håller blir därmed lika stor som när man är ung.

Jo, du har säkert rätt i det du skriver. Men tror du inte att man "velar" mer i unga år?
  • Anonym (m)

du skaffar dig en massa erfarenheter av att vara i en relation. Klart man inte tänker att "det ska ta slut", men visst, många relationer gör så. Att testa när man är yngre och att kanske ha sin första sambo osv, tror jag är enda sättet att lära sig vad man faktiskt vill ha ut av livet. Dessutom har livet olika faser. 

Jag är 44 år, är i en ganska ny relation efter ett äktenskap som varade i lång tid. Jag var jättelycklig i mitt äktenskap utom sista åren, tills vi kom fram till att vi borde skiljas. Jag tror att både jag och exet hade utvecklats och förändrats så vi inte var exakt de människor vi var när vi möttes. Vi ville lite olika med livet. 
    Min nya och jag är superlika, vi tänker så lika, vill så lika, tros så oerhört bra tillsammans. Detta kommer vara tills jag dör! 
    Man kan tänka att det är surt att ha behövt genomgå en skilsmässa osv men jag är inte det, inte alls. Jag har lärt mig mycket om mig själv på vägen.

så var inte rädd för att ge dig in i en relation om du blir kär. 

• Anonym (Fundersam)
    Anonym (m) skrev 2014-07-26 14:04:44 följande:

du skaffar dig en massa erfarenheter av att vara i en relation. Klart man inte tänker att "det ska ta slut", men visst, många relationer gör så. Att testa när man är yngre och att kanske ha sin första sambo osv, tror jag är enda sättet att lära sig vad man faktiskt vill ha ut av livet. Dessutom har livet olika faser. 

Jag är 44 år, är i en ganska ny relation efter ett äktenskap som varade i lång tid. Jag var jättelycklig i mitt äktenskap utom sista åren, tills vi kom fram till att vi borde skiljas. Jag tror att både jag och exet hade utvecklats och förändrats så vi inte var exakt de människor vi var när vi möttes. Vi ville lite olika med livet. 

Min nya och jag är superlika, vi tänker så lika, vill så lika, tros så oerhört bra tillsammans. Detta kommer vara tills jag dör! 

Man kan tänka att det är surt att ha behövt genomgå en skilsmässa osv men jag är inte det, inte alls. Jag har lärt mig mycket om mig själv på vägen.

så var inte rädd för att ge dig in i en relation om du blir kär. 

Jo, men känns som att man släpper taget så lätt i ung ålder...
Svar på tråden När är rätt tid att hitta kärleken och verkligen statsa?