• copl2

Vet inte du heller vad en T-korsning är?

Vi har på senare tid ofta insett att människor inte vet vad en T-korsning är när man lämnar en vägbeskrivning. De fattar alltså inte att man inte kan missa den utan de kan ringa oss och undra var de ska svänga.

Vet inte du heller vad en T-korsning är, eller har du också märkt att andra inte vet vad det är?

För mig har detta alltid varit en självklar kunskap, men börjar ana att det nog inte är så för alla.

• Svar på tråden Vet inte du heller vad en T-korsning är?
  • mr me

Det beror väl på var man kommer körandes när man kommer fram till denna T-korsning? Att komma körandes på en väg och komma fram till en korsning där man antingen kan svänga åt höger eller vänster är också en T-korsning.

• copl2
    mr me skrev 2014-07-26 19:45:56 följande:

Det beror väl på var man kommer körandes när man kommer fram till denna T-korsning? Att komma körandes på en väg och komma fram till en korsning där man antingen kan svänga åt höger eller vänster är också en T-korsning.

Ja, men som jag förstår dig så inser du alltså inte vad en T-korsning är.

En T-korsning är det ju när vägen tar slut och du tvingas svänga vänster eller höger. Det är ju den enda sortens T-korsning som finns.

Vad menar du annars? När du kommer körandes i "taket" på T:et så är det ju inte en T-korsning för dig. Jag lämnar ju bara den informationen om den som kör kommer att tvingas stanna och välja Hö eller Vä.
  • mr me
    copl2 skrev 2014-07-26 19:50:34 följande:

En T-korsning är det ju när vägen tar slut och du tvingas svänga vänster eller höger. Det är ju den enda sortens T-korsning som finns.

Vad menar du annars? När du kommer körandes i "taket" på T:et så är det ju inte en T-korsning för dig. Jag lämnar ju bara den informationen om den som kör kommer att tvingas stanna och välja Hö eller Vä.
    Nej, en T-korsning är en vägkorsning där tre vägar möts. Eller för all del en väg möter en annan. Ett synonymt begrepp är en trevägskorsning.

En T-korsning upphör inte att vara en T-korsning bara för att du kommer körandes in i vägkorsningen från ett annat håll.

• copl2
    mr me skrev 2014-07-26 20:03:23 följande:
    Nej, en T-korsning är en vägkorsning där tre vägar möts. Eller för all del en väg möter en annan. Ett synonymt begrepp är en trevägskorsning.

En T-korsning upphör inte att vara en T-korsning bara för att du kommer körandes in i vägkorsningen från ett annat håll.

Men om det uppfattas av trafikanten som en T-korsning är ju det som är avgörande. När du kör på en större väg så uppfattar du en massa avtagsvägar, inte T-korsningar, men när du kör på en liten väg och kommer fram till den större så uppfattar du det som en T-korsning eftersom du tvingas stanna.

Så: När man skriver en vägbeskrivning så skriver man ju aldrig att man ska ta till höger i en T-korsning om man kommer körandes på den större vägen. Då skriver man att man ska ta avtagsvägen till höger/vänster, eller hur?
  • ölburk2

T-korsning = Trottoarkorsning, alltså en blandras hund/katt

Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • bängolle

En annan bra vägbeskrivning är tex "sväng höger i näst sista korsningen".

• copl2
    bängolle skrev 2014-07-26 23:18:56 följande:

Ehh...?
  • Frontline
    bängolle skrev 2014-07-26 23:18:56 följande:
    Skulle jag säga så till dom som ska till mig då kommer dom helt åt helvete..
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • sportpappa

Du har en för snäv tolkning av vad en T-korsning är. Alla trevägskorsningar är en T-korsning oberoende av vilken av vägarna in i T:et du kör på.
    Att du sen anser att det är annorlunda är din sak och vi har alla rätt till en åsikt, men det gör inte att det blir rätt för det.
  • copl2
    sportpappa skrev 2014-07-27 08:30:35 följande:

Du har en för snäv tolkning av vad en T-korsning är. Alla trevägskorsningar är en T-korsning oberoende av vilken av vägarna in i T:et du kör på.

Att du sen anser att det är annorlunda är din sak och vi har alla rätt till en åsikt, men det gör inte att det blir rätt för det.

Men nu handlar det ju om att man använder uttrycket i en vägbeskriving där man gör den i perspektivet av den som kör. Inte kan väl du mena att du, när det kommer en väg fram till den väg du kör på, betraktar det i första hand som en T-korsning? Även du betraktar väl denna väg som en avtagsväg från den väg du kör på?

Ta det omvända, att du vill beskriva att den som kör ska svänga av från den väg den kör på (en väg som fortsätter rakt fram). Inte beskriver väl du det som en T-korsning? Du skriver väl att man ska svänga av in på avtagsvägen till höger/vänster vid skylten xxx?

Ja, det är kanske en snäv tolkning av T-korsning, men nu rör det sig ju om en vägbeskrivning och det är ju per definition en snäv tolkning av kartbilden.
  • sportpappa
    copl2 skrev 2014-07-27 10:32:04 följande:
    Men nu handlar det ju om att man använder uttrycket i en vägbeskriving där man gör den i perspektivet av den som kör. Inte kan väl du mena att du, när det kommer en väg fram till den väg du kör på, betraktar det i första hand som en T-korsning? Även du betraktar väl denna väg som en avtagsväg från den väg du kör på?

Ta det omvända, att du vill beskriva att den som kör ska svänga av från den väg den kör på (en väg som fortsätter rakt fram). Inte beskriver väl du det som en T-korsning? Du skriver väl att man ska svänga av in på avtagsvägen till höger/vänster vid skylten xxx?

Ja, det är kanske en snäv tolkning av T-korsning, men nu rör det sig ju om en vägbeskrivning och det är ju per definition en snäv tolkning av kartbilden.
    Jag betraktar en avtagsväg i första hand som en avtagsväg och använder inte ordet T-korsning för att beskriva den, men det är en T-korsning. Det finns det ingen tvekan om. 
    Ovanstående påstående är falskt, men du kan ha som åsikt att det är den enda sortens T-korsning som finns. Du bör dock lägga till att du tycker eller anser att det är så.

Jag anser inte heller att en vägbeskrivning är en snäv tolkning av kartbilden. Att det också är det "per definition" är jag tveksam till. Du kanske ska bli tydligare i dina vägbeskrivningar om det är så mycket tolkning av kartbilden Flört
  • copl2
    sportpappa skrev 2014-07-27 12:10:07 följande:
    Jag betraktar en avtagsväg i första hand som en avtagsväg och använder inte ordet T-korsning för att beskriva den, men det är en T-korsning. Det finns det ingen tvekan om.
    Då så! Det var ju det här som var min poäng!
Svar på tråden Vet inte du heller vad en T-korsning är?