copl2 skrev 2014-07-27 10:32:04 följande:
Men nu handlar det ju om att man använder uttrycket i en vägbeskriving där man gör den i perspektivet av den som kör. Inte kan väl du mena att du, när det kommer en väg fram till den väg du kör på, betraktar det i första hand som en T-korsning? Även du betraktar väl denna väg som en avtagsväg från den väg du kör på?
Ta det omvända, att du vill beskriva att den som kör ska svänga av från den väg den kör på (en väg som fortsätter rakt fram). Inte beskriver väl du det som en T-korsning? Du skriver väl att man ska svänga av in på avtagsvägen till höger/vänster vid skylten xxx?
Ja, det är kanske en snäv tolkning av T-korsning, men nu rör det sig ju om en vägbeskrivning och det är ju per definition en snäv tolkning av kartbilden.
Jag betraktar en avtagsväg i första hand som en avtagsväg och använder inte ordet T-korsning för att beskriva den, men det är en T-korsning. Det finns det ingen tvekan om.
copl2 skrev 2014-07-26 19:50:34 följande:
En T-korsning är det ju när vägen tar slut och du tvingas svänga vänster eller höger. Det är ju den enda sortens T-korsning som finns.
Ovanstående påstående är falskt, men du kan ha som åsikt att det är den enda sortens T-korsning som finns. Du bör dock lägga till att du tycker eller anser att det är så.
Jag anser inte heller att en vägbeskrivning är en snäv tolkning av kartbilden. Att det också är det "per definition" är jag tveksam till. Du kanske ska bli tydligare i dina vägbeskrivningar om det är så mycket tolkning av kartbilden