• Anonym (Ella)

Nu får det vara nog, nu slutar jag dricka!

Som sagt, nu får det vara nog! Jag orkar inte mer, att vakna på morgonen med sån jävla ångest och bakrus för att man ännu en gång tappade kontrollen och var så rädd för att det underbara ruset skulle försvinna att man hinkade i sig alldeles för mycket.
    Har alltid haft en osund relation till alkohol och jag vill inte fortsätta åt fel håll. Nu är jag 26 år, mamma till en 3,5 åring och fru till världens finaste man som orkar med all min skit.
    Jag kan inte kontrollera det, jag dricker för att bli full och jag kan inte inse när jag har druckit tillräckligt så jag borde inte och ska inte dricka en droppe mer.. Nu har jag bestämt mig!
    Någon mer som varit i min situation som vill prata?

• Svar på tråden Nu får det vara nog, nu slutar jag dricka!
  • Anonym (hmm)

OJ, vad tidigt du skaffat barn!!

Jag dricker alldeles för ofta och för mycket, älskar det. Som tur är har jag inga barn, vill inte skaffa barn när jag dricker såhär mycket. Är 29 år.

• Anonym (jag också)

Här är en till. Jag har dragit ner rejält på mitt drickande nu. Jag köper inte hem något eftersom jag vet att jag inte kan sluta i tid, men jag tackar inte nej om jag blir bjuden av någon på en middag ex.

• Anonym (Kör hårt :))

Hoppas på dig! Inte kul med en mamma som har alkoholproblem. Gör det för dig och din familjs skull. Lycka till!

• Anonym (bara fördelar)

Det är jätteskönt att inte dricka... man har alltid kontroll på vad man gör, tankeverksamheten fungerar till fullo, behöver aldrig vakna upp bakis eller med ångest för att man har gjort bort sig eller har en känsla av att ha gjort bort sig. Man blir inte ovän med andra i första taget genom att man råkat bete sig väldigt illa eller grälsjukt på fyllan. Man tar inga risker när man tar sig hem efter en fest utan klarar av att ta vettiga beslut och tänker på sin egen säkerhet istället för att vingla hemåt på måfå i fyllan. Man får bättre ekonomi eftersom man inte köper dyra drinkar på krogen eller gör av med pengar på systembolaget. Man varken spyr eller kissar på sig offentligt i första taget (en del har ju en tendens att reagera på det sättet av alkohol). Att välja bort alkohol gör också att det är lättare att hålla vikten (alkohol innehåller mängder av kalorier).

För min del finns det BARA fördelar med att inte dricka alkohol, jag slipper som bonus pina i mig äckliga drinkar och cider/öl utan kan dricka vatten eller god juice istället. Slipper även drabbas av hål i tänderna och bruna söndervittrade tandstumpar i munnen på grund av allt socker som finns i många (alla?) alkoholsorter, öl, cider och vin innehåller mkt socker, finns en anledning till att alkoholister ofta har mycket hål i tänderna utöver att deras första prioritet kanske inte är att borsta dem.

Som mamma har du ansvar för ditt barn och jag tycker det är underbart att du kommit fram till det här beslutet att sluta dricka alkohol! (i och med att du vet med dig att du inte kan hantera spriten).

• Anonym (Ella)
    Anonym (jag också) skrev 2014-07-26 21:43:17 följande:

Här är en till. Jag har dragit ner rejält på mitt drickande nu. Jag köper inte hem något eftersom jag vet att jag inte kan sluta i tid, men jag tackar inte nej om jag blir bjuden av någon på en middag ex.

Kanske kan jag i framtiden ta någon cider tillsammans med familj och vänner men i nuläget är det noll tolerans som gäller. Jag dricker aldrig bara för att det är gott utan jag hoppas alltid att jag får något slags rus av det och det är vad jag vill uppnå med att dricka alkohol. Det tycker inte jag är en sund inställning.
    Blir du inte sugen på mer när du varit på middag och blivit bjuden?
  • Anonym (Pet)
    Anonym (Ella) skrev 2014-07-26 21:14:09 följande:

Som sagt, nu får det vara nog! Jag orkar inte mer, att vakna på morgonen med sån jävla ångest och bakrus för att man ännu en gång tappade kontrollen och var så rädd för att det underbara ruset skulle försvinna att man hinkade i sig alldeles för mycket.
    Har alltid haft en osund relation till alkohol och jag vill inte fortsätta åt fel håll. Nu är jag 26 år, mamma till en 3,5 åring och fru till världens finaste man som orkar med all min skit.
    Jag kan inte kontrollera det, jag dricker för att bli full och jag kan inte inse när jag har druckit tillräckligt så jag borde inte och ska inte dricka en droppe mer.. Nu har jag bestämt mig!
    Någon mer som varit i min situation som vill prata?

Jag är som du. Själv kallar jag mig nykter alkoholist. Om du kan lära dig att dricka på ett städat sätt tar jag av mig hatten. Då är du förmodligen inte verklig alkoholist.

Om du är en verklig alkoholist kommer du förlora kontrollen igen. Du kommer bli för full, du kommer få ångest, du kommer göra dumma saker, du kommer att vakna på på fel platser, i fel sängar, du kommer såra dem du älskar, du kommer, du kommer att uppleva förtvivlan och maktlöshet. Din alkoholism kommer aldrig bli bättre, bara sämre.

Men detta är bara om du är verklig alkoholist. Om det är så att du kan dra ner på alkoholkonsumtionen och dricka på ett mer sunt sätt, då är du förmodligen inte alkoholist.

Men är du verklig alkoholist finns det ENDAST en väg. Och det är total återhållsamhet. Du måste därför hitta ett skydd mot det första glaset. Det är alltid det första glaset som är huvudproblemet, aldrig det sjätte, sjunde eller fjortonde.

Det finns flera sätt att avstå från det första glaset, men det mest kända är AA - Anonyma Alkoholister.
  • Anonym (Ella)
    Anonym (hmm) skrev 2014-07-26 21:43:17 följande:

OJ, vad tidigt du skaffat barn!!

Jag dricker alldeles för ofta och för mycket, älskar det. Som tur är har jag inga barn, vill inte skaffa barn när jag dricker såhär mycket. Är 29 år.

Tycker du, jag har aldrig sett mig som en "ung mamma"?
    När vi skaffade barn tyckte jag att jag hade mitt alkoholproblem under kontroll och jag hade inga problem med att hålla mig helt nykter under hela graviditeten och amningsperioden men jag självmedicinerade med alkohol mot depression och panikångest i tonåren och för ett tag sedan började jag dricka okontrollerat igen..
    Jag har det nog helt enkelt i mig, att inte göra något halvdant.

Även om du inte har barn så skadar du dig själv genom att dricka så. Som anonym (bara fördelar) inlägg #3 så leder drickandet till så mycket olika dåliga saker. Men man kan ju aldrig sluta förrän man har bestämt sig. Jag hoppas att du inte råkar illa ut!

• Anonym (me to)

Har druckit i flera dagar nu. ENORMT MYCKET!

Ramlade på köksgolvet inatt efter att jag skulle hämta vatten. Min bonus kommer ut och ser mig ligga raklång på golvet. Sinnessjukt!!!

Dessutom tror jag att jag brutit ena handen som jag tog emot mig med. Kan inte röra den och den är väldigt svullen.

Jag är såååå sliten i hela kroppen, men detta var sista gången!!

• Anonym (Ella)
    Anonym (Kör hårt :)) skrev 2014-07-26 21:43:34 följande:

Hoppas på dig! Inte kul med en mamma som har alkoholproblem. Gör det för dig och din familjs skull. Lycka till!

Tack! Nej, jag vill verkligen inte att mitt barn ska behöva leva med en mamma som har det såhär..
  • Anonym (Ella)
    Anonym (bara fördelar) skrev 2014-07-26 22:12:57 följande:

Det är jätteskönt att inte dricka... man har alltid kontroll på vad man gör, tankeverksamheten fungerar till fullo, behöver aldrig vakna upp bakis eller med ångest för att man har gjort bort sig eller har en känsla av att ha gjort bort sig. Man blir inte ovän med andra i första taget genom att man råkat bete sig väldigt illa eller grälsjukt på fyllan. Man tar inga risker när man tar sig hem efter en fest utan klarar av att ta vettiga beslut och tänker på sin egen säkerhet istället för att vingla hemåt på måfå i fyllan. Man får bättre ekonomi eftersom man inte köper dyra drinkar på krogen eller gör av med pengar på systembolaget. Man varken spyr eller kissar på sig offentligt i första taget (en del har ju en tendens att reagera på det sättet av alkohol). Att välja bort alkohol gör också att det är lättare att hålla vikten (alkohol innehåller mängder av kalorier).

För min del finns det BARA fördelar med att inte dricka alkohol, jag slipper som bonus pina i mig äckliga drinkar och cider/öl utan kan dricka vatten eller god juice istället. Slipper även drabbas av hål i tänderna och bruna söndervittrade tandstumpar i munnen på grund av allt socker som finns i många (alla?) alkoholsorter, öl, cider och vin innehåller mkt socker, finns en anledning till att alkoholister ofta har mycket hål i tänderna utöver att deras första prioritet kanske inte är att borsta dem.

Som mamma har du ansvar för ditt barn och jag tycker det är underbart att du kommit fram till det här beslutet att sluta dricka alkohol! (i och med att du vet med dig att du inte kan hantera spriten).

Jag tycker att det är jätteskönt att jag faktiskt har erkänt för mig själv att detta inte är hållbart, och att jag har erkänt högt för min man att jag har ett problem som jag vill bli av med. Jag älskar honom så otroligt mycket för att han bara sansat utan att döma låter mig berätta hur det känns för mig och säger att han vill hjälpa till och stötta. Det underlättar så för mig som ändå väldigt ensam kommer att behöva göra den här resan till ett bättre liv, till att bli en bättre människa.
    Du har så rätt i allt du skriver, jag vill aldrig mer utsätta mig för de scenarier du tar upp.
    Hur länge har du varit nykter?
Svar på tråden Nu får det vara nog, nu slutar jag dricka!