• Äldre 26 Jul 23:09
    2216 visningar
    4 svar
    4
    2216

    SNABB HJÄLP!!!! Kanin!!

    Nyss hoppade grannens katt över på vår balkong och försökte ta vår kanin som går fritt på balkongen.


    Jag såg katten stå redo att anfalla, och flög upp ur soffan och satte fart mot balkongen.


    Kaninen blev rädd och sprang rakt in i ett kompostnät vi har för dörren så hon inte kan gå in i lägenheten när vi inte har ögonen på henne.


    Hon fastnade med huvudet i gallret och skrek.


    Efter ca 30-45 sekunder som kändes som en evighet lyckades vi få ut huvudet ur gallret och kaninen tog fart mot soffan för att söka skydd under den.


     


    Nu sitter hon i hoppkrupen och andas häftigt. DVS stress. Sambon säger att hon haltar lite vilket är min stora fasa! Ser även ut som hon är svullen över ena ögat. (Detta är bara antaganden och inte fakta!)


    Är rätt skärrad nu när jag skriver detta.


    Bör vi åka till veterinär med henne omgående? Eller låta henne vara? Vill inte utsätta henne för mer stress än hon redan utsatts för. Men är rädd att hon kan ha skadat sig när hon vart fastklämd eller när hon flydde från katten.


     


    Råd tack!!


     


     

  • Svar på tråden SNABB HJÄLP!!!! Kanin!!
  • julii
    Äldre 26 Jul 23:14
    #1

    Troligtvis är hon både rädd och stressad så avvakta och se. Precis samma sak hände min kanin jag hade för längesen. Han var ute i kompostgaller när han blev attackerad av en fågel, han fastnade med huvud i gallret och fick panik och när vi fick loss honom så var han helt skakis men det släppte efter en stund, så avvakta du, hon har nog inte skadat sig allvarligt förutom att hon är rädd och stressad.

  • Äldre 26 Jul 23:18
    #2

    Finns inget jouröppet djursjukhus i närheten hade jag ringt Agrias veterinär. Man behöver inte ha försäkring där. De svarar fram till kl 24.

    mobil.agria.se/agria/artikel/telefonveterinaren

  • Äldre 26 Jul 23:20
    #3

    Tack så mycket för svaret!


    Frågan är nu hur vi ska göra med henne under natten. Tror du hon klarar av att vi tar ut henne på balkongen? Hon får inte gå fritt inne när vi inte befinner oss i samma rum pga. sladdar så vågar inte ha henne i vardagsrummet under natten :/


     

  • julii
    Äldre 26 Jul 23:31
    #4
    Dompans mamma skrev 2014-07-26 23:20:08 följande:

    Tack så mycket för svaret!

    Frågan är nu hur vi ska göra med henne under natten. Tror du hon klarar av att vi tar ut henne på balkongen? Hon får inte gå fritt inne när vi inte befinner oss i samma rum pga. sladdar så vågar inte ha henne i vardagsrummet under natten :/

     


    Jag tror absolut att hon klarar att vara ute. Se bara till att hon har ordentligt med vatten och att katten inte kan komma in någonstans. När kaniner blir skrämda/attackerade så ligger det i deras natur att fly och gömma sig så det är nog därför hon sprang in och gömde sig. Men håll lite koll på ögat så det inte blir värre men än så länge skulle jag inte åkt till veterinären! Dom klarar sig bättre än man tror :)
Svar på tråden SNABB HJÄLP!!!! Kanin!!