Osocial sambo eller så gillar han inte min släkt?
Hej...
har ett litet problem som jag inte riktigt vet hur jag ska hantera. Har en ganska osocial sambo och tycker att det börjar bli ganska jobbigt.
Jag tycker att han blir så stel när vi har besök hemma.
Han tycker t.ex inte om att umgås med folk så mycket, till skillnad från mig som älskar att umgås. Förstår dock om han inte vill så kan jag inte "tvinga" med honom ut på allt jämt.
MEN Nu när vi har semester så klagar han på att han inte har någon att umgås med. Att alla hans kompisar har skaffat barn o ingen har tid. Jag påpekade att han inte försökt att få till en träff och mycket riktigt,när han hörde av sig så var alla sugna på att träffas. Dock tycker jag att det är sambon som sett till att de blivit så kyligt mellan de för han hör aldrig av sig till nån.
Nu till nästa umgängeskrets.... min familj. Jag har förstått att min sambo inte är överförtjust i min släkt. Han skyller på att de ibland pratar ett annat språk och att han inte förstår.
Detta stämmer inte riktigt då min familj (syskon, föräldrar) pratar flytande svenska allihopa men ibland har det varit nån med som inte kan och då lär de pratat på 2 språk så att det andra oxå förstår.
Jag har aldrig sagt att han måste vara med på allt, tvärtom så tycker jag att det är skönt när han inte är med för då kan jag vara med avslappnad o slippa tänka på hans otrevliga o sura humör.
Problemet är dock när jag har bjudit hit nån... vi har bott i nya boendet i flera månader o inte bjudit hit nån i min familj på mat och bara för nån dag sen bjöd jag hit dem. Mamma hade redan hjälpt till en del med maten o pappa försökte sig på grillen((sambon är ej intresserad av matlagning)När jag kommer ut så ser jag att pappa står o håller på med maten o sambon sitter själv vid bordet o pratar i telefon. sen när jag går förbi igen sitter han o sms:ar.
Under middagen sa han ca 3 meningar. sen när vi började plocka så gick han o började diska, sen försvann han o började vika tvätt o bädda osv innan han kom ut igen. (var borta ca 50 min) alla frågade vart han tog vägen, tycker inte att man gör så men jag kanske överreagerar?sen kom han ut gen en stund o satte sig innan det var dags för alla att gå hem.
Har även haft syrran o en kusin som sov över hos oss, då var han först ut o gick o sen när han kom gick han direkt upp o lade sig.
Har inte krävt att han ska umgås med oss hela natten men man kan faktiskt säga nåt och godnatt eller nåt.
han visar såååå tydligt att han inte tycker om att ha nån här.
usch nu blev det långt, men detta är bara ett av många exempel som beter sig så och jag blir ledsen av det.
Känns på nåt sätt som han hämmar mig från att göra det jag tycker är kul oxå för jag skäms nästan pga hans beteende.