• Abbe83

Skaffa omplacering, vad tänka på och var köpa den?

Vill skaffa en till hund om 1-2 år, vill vänta tills vår schäfer är lite äldre. Tänkte först att vi ska skaffa en valp men har jag jobb då så har jag inte den tid som krävs med en valp. Jag jobbar deltid dagtid fast nu har jag tidsbegränsad anställning och min sambo jobbar kvällar och nätter så det är alltid nån hemma.

För oss spelar det ingen roll om vår nya familjemedlem är några år gammal, har tänkt oss en hund som är mellan 1-5 år. Vår vovve funkar bra ihop med andra hundar, tror han skulle bli glad att ha en hundkompis att dela vardagen med. Vi känner ingen som har hund så han har ingen annan hund att leka med.

Vad ska man tänka på när man skaffa en omplaceringshund? Var finns det för seriösa ställen/organisationer som man kan köpa hunden ifrån?

• Svar på tråden Skaffa omplacering, vad tänka på och var köpa den?
  • Gizmo

Hur gammal är er hund? Är han könsmogen, kastrerad? Det som kan funka bäst är att skaffa en tik, och absolut inte en okastrerad hane. Kommer du och din kille att orka med två hundar? Har många bekanta som skaffar en hund till (omplacering för den goda gärningens skull), men efter ca 1 år orkar de inte med den nya hunden. Och då säljs den på Blocket. Tragiskt.

• Fjärilslarv

Hundstallet, eftersom de tar sig rätten att välja ägare till sina omplaceringshundar.
    =).

• Hallonbåt02

Likadant som med en valp så ska ni tänka på vad ni ska ha hunden till dvs rasval, seriösa uppfödare får ibland in hundar från sin kennel som de försöker hitta hem till så där har ni en fördel i och med att ni då får full koll på stamtavla, sjukdomar etc etc.
    Om ni väljer en hund från hundstallet, blocket mm så vet ni egentligen inte vad ni får och måste då ta "risken" med att skola om den om den är osäker eller vad det nu kan vara, tänk igenom noga och om ni har kunskapen och tiden så kör på, med tanke på att ni inte vill ha valp så är ändå det första alternativet värt att tänka på dvs välja uppfödare.

• Abbe83
    Gizmo skrev 2014-07-27 16:27:00 följande:

Hur gammal är er hund? Är han könsmogen, kastrerad? Det som kan funka bäst är att skaffa en tik, och absolut inte en okastrerad hane. Kommer du och din kille att orka med två hundar? Har många bekanta som skaffar en hund till (omplacering för den goda gärningens skull), men efter ca 1 år orkar de inte med den nya hunden. Och då säljs den på Blocket. Tragiskt.

Vår hund är 1 år och 3 månader, han är könsmogen och ska kastreras om en månad. Vill helst skaffa en tik, ras spelar ingen roll men nån som passar som aktiv familjehund. Vi kommer tänka igenom det här ordentligt för våra djur är älskade familjemedlemmar som vi aldrig skulle få för oss att göra av med.

Familjemedlemmar till mig har velat att vi skulle göra oss av med vår schäfer, sälja honom för de ansåg att det är en för krävande ras för oss. Men vi har inte gett upp, kämpat på med lydnaden och gått kurser på brukshundklubben. Det har gett resultat, han har slutat nafsa, slutat hoppa och har nu börjat mogna. Han är lydig, lyssnar både på mig och min sambo och vi kan ha honom lös utan att han sticker. Fast vi har honom i långlina för han är för intresserad av vilda djur när vi går i skogen.

Vi känner att vi kommer orka med två hundar, vi har tid och ett stort hundintresse. Av mig och min sambo så är det jag som har det största hundintresset och mest kunskap gällande hundar, jag har haft hund sen jag var 15 år. 
  • Fanny b

Om ni är intresserade av en viss ras kan ni kontakta uppfödare/kolla på hemsidor om det finns äldre hundar som är till salu. För det är vanligt att uppfödare omplacera vuxna hundar som antingen inte ska gå i avel eller redan fått sina kullar.

Det som bra är att tänka på att kräva att hunden veterinärundersökts innan ni tar över den, för på så sätt får ni veta innan köpet går igenom om hunden är frisk, ett veterintyg behövs också  normalt för att kunna försäkra hunden. 

Det man kan också kan begära är att få en prövotid innan man bestämmer sig för att ta över hunden, den tiden behöver inte vara lång, utan bara några dagar för att se hur hunden reagerar i sin nya miljö och om man har en annan hund sedan tidigare se hur hundarna reagerar på varandra.

• Johannacecilia

Jag har en Irländsk gatuhund, från "Hundar utan hem" rekommenderas starkt. De  är seriösa och väldigt noga med vem som "adopterar" hundar. Gör till och med hembesök, du får skriva kontrakt osv... Vissa hundar finns redan i Sverige i ett jourhem (som min, vilket är en fördel för då får du träffa hunden innan du bestämmer dig) och vissa finns bosatta i Irland och tas hit om du bestämmer dig för den hunden (Finns bilder och beskrivningar om hundarna på hemsidan). Lycka till! :) 

• Marie90

Kolla med uppfödare om att ta en vuxen hund på avelsfoder, är ni intresserade av träning så skulle ni säkert passa perfekt!

Vi fick vår tik genom avelsfoder, glömde fråga massa saker som man borde fråga..

Skäller hon mkt? Kan hon vara själv? Hur är hon med barn? Åka bil? Van vid katter? Osv osv men tur nog så är hon allt vi önskat och lite till, framförallt underbar med barn och tyst :)

• Dexter dot com

Enklast är att bestämma er för vilken ras ni vill ha och annonsera på rasklubbens hemsida.

En omplacering behöver ofta rätt lång tid att landa och även om den varit rumsren och kunnat vara ensam i det tidigare hemmet så räkna med att vid en flytt så kan man få bakslag och få börja om träningen.

Hunden ska naturligtvis vara testad ( röntgad, ögonlyst, Mh/ BPHtestad mm) och veterinärbesiktad innan ni köper den.

Skriv ett avtal om prövotid några månader så ni inte står där med hund som inte fungerar med er eller er andra hund.

Svar på tråden Skaffa omplacering, vad tänka på och var köpa den?