• Anonym (helvetet på jorden)

PMDS

Hej
    Jag lider fruktansvärt av min PMDS (premenstruell dysfori) och hoppas det finns fler där ute som känner igen sig och har fått hjälp som kan tipsa.
    Har fått diagnos av psykiater och testat ALLT (känns det som). Framförallt får jag sinnesjuka ångestattacker, som ibland övergår till självmordstankar (och två självmordsförsök). När det är riktigt illa har det liksom känts som jag "tappar greppet" om verkligheten och hamnar i en slags självskadepsykos.
    Det läkarna har testat, efter att jag själv testat varenda örtpreparat och receptfritt som finns, är sertralin, sedan cipralex och nu venlafaxin. Under PMS-veckan får jag också stesolid och det har fungerat hyfsat mot symptomen. Problemen har främst kommit när läkarna glömt förnya recept, läkare slutat och inte läser min journal och tycker mest att jag ska "bita ihop"... Jag har även en depression i botten som gjort det hela värre de senaste tre åren. Är idag 34 år.
    Ja, jag VET att stesolid är narkotika och beroendeframkallande. Jag SKITER i det! Jag vill inte sitta och noja för hur illa det kommer bli den här gången, hela jävla tiden.
    Någon som hittat något annat än benzo för det här?? Jag vill kunna fungera. Ha ett normalt liv och lön utan karens- och sjukdagar varje månad.

Blää nästa vecka börjar helvetet igen...

• Svar på tråden PMDS
  • Anonym (rookie)

Har inget råd att ge, är inne på första försöket med ssri mot min överjävliga pmds. Vill se andras svar också.

• Anonym (samma)

Har aldrig lyckats få benso mot detta, men känner helt igen mig. Har däremot benso av andra orsaker, och tar extra den veckan, eller snarare 10 dagar per månad.

Detta räcker heller inte för mig. Skulle kunna ta livet av mig under den tiden, skillnaden är så markant. Dagen innan mens känns allt suddigt, dimmigt, förtvivlat. Det är hemskt.

Har hört att kvinnor i USA hormonbehandlas, och skulle vilja veta mer om detta. Min pmds förstör relationer, för mina barn och helt okända som råkar stå i vägen. Blir rädd för mig själv dessa dagar.

• Anonym (rookie)

Alltså, jag äter min första omgång citalopram sen 10 dagar och är galen, borde få mens om två-tre dagar. Uppenbarligen hjälper den inte ett jävla skit?! Blir oxtokig, trööött, sula ut sambons telefon i skogen i ett vredesutbrott, orolig för sjukdomar, ältar döden, sover som en kratta, hatar alla ! Läkaren sa att effekt bör komma omgående. Vad nu då?

• Anonym (samma)

Alla kan inte ta ssri, jag kan inte det. Gör mig bara värre tyvärr.

• Anonym (helvetet på jorden)

Puffar..

• ciasim

Hej, lider med dig och er andra eftersom jag vet vilket helvete det är. Har haft pmds sedan 10 år tillbaka och det är bara för jävligt. Jag har fått l i t e hjälp av citalopram som jag numera äter regelbundet 20 mg, men det är inte tillräckligt. Hatar verkligen denna åkomma och jag känner med er. Just nu är jag precis igenom helvetet för 1000:e gången och kan alltså "njuta" av de ca 12 dagar i månaden som inte är besudlade av pmds skit. Ha ha - det värsta är att även om pmds:en går över efter mensen, så har man ju känslospår kvar i huvudet sedan den senaste omgången. Att ha varit nära att ta livet av sig är inte ngt man bara kan kasta av sig sådär... Även om det ibland känns som att vända på ett mynt tror jag att psyket tar skada av dessa enorma berg och dalbanor. Skickar en kram till er alla. PM :a mig gärna om ni vill.

• PMDS/PMDD

Hej!

Vi är två sjuksköterskestudenter vid Sophiahemmet Högskola i Stockholm som ska skriva vår kandidatuppsats om kvinnors upplevelser av att leva med premenstruell dysfori. Om du har diagnosen PMDS/PMDD och är intresserad av att ställa upp på en intervju vill vi jättegärna träffa dig! Skriv ett meddelande till mig om du vill veta mer och bidra till att belysa premenstruell dysfori inom vården!

Vänliga hälsningar

Julia och Linn

• Anonym (Kännerigenmig)

Hur får man en sån diagnos? Jag har pms från helvetet som jag försöker leva med men det börjar bli svårt! Blir värre och värre. Livet blir kolsvart dessa dagar. Ibland släpper det när mensen börjar men ibland först några dagar senare... Funderar på att söka, får man nån hjälp?

Orkar inte mer. ???? försöker tänka att "det är den tiden i månaden" men det funkar sällan.

Svar på tråden PMDS