• Anonym (Fru)

Flytta isär för att rädda äktenskapet?

Efter år av barnuppfostran och renoveringar känns det som att det inte funnits tid för oss. Nu börjar det märkas tydligt och vi har båda pratat om skilsmässa vid ett par tillfällen (Papper är påskrivna).
    Detta är egentligen inget som någon av oss vill men det funkar inte heller.
    Jag har tillgång till en lägenhet och har bestämt att flytta dit ett tag med förhoppningen att vi ska kunna känna efter vad vi båda vill innan vi tar ett beslut. Maken tycker att det är samma sak som att göra slut och ser inte det som en lösning (han verkar inte ha några andra förslag heller).

Är det någon som har provat något liknande? Hur gick det?

• Svar på tråden Flytta isär för att rädda äktenskapet?
  • Vinterlady

Jag funderar på samma. Att få tid ifrån varann känns bra men han tycker tvärtom. Har nu lovat att ge det en chans att forts bo ihop med reservationen att barnen inte blandas in o att vi inte bara hamnar i bråk.

• nuharjagbytt

Jag flyttade och vi blev särbos, sambon verkade vara med på det. Men han tog det som om det var slut och var riktigt sårad över att jag flyttade ifrån honom. Eftersom jag köpte en bostadsrätt så fanns det behov att att dela upp sakerna också. Han delade mer noga än vad jag egentligen tyckte var nödvändigt. Men vissa saker blev kvar eftersom de passade bättre i den stora lägenheten.

Så nej det funkade inte alls för oss. Efter ett år träffade han en annan och ville bryta förlovningen. Men tyckte det var konstigt att jag blev ledsen eftesom det ändå var slut.

Är det en möblerad lägenhet du kan låna? Tänkte att du kanske kan vara där lite och få lite distans. Alltså inte flytta utan bara vara där ändå. Men så fort man börjar ta med sig saker så blir det mer definitivt.

Bra att han iallafall talar om att han ser det som att göra slut om du flyttar.

• Anonym (Klara)

Det är framförallt män som verkar resonera som att bli särbor är samma sak som att göra slut. Säkerligen även kvinnor, men har inte hört någon kvinna säga någonting sådant, däremot flertalet män.

Men att vara särbor är nog lösningen på många problem som finns i vissa förhållanden. Städ- och tvättirritationen försvinner, man kan träffas när man faktiskt känner för det istället för att nöta på varandra i vardagen. Man får tillfälle till att sakna varandra och börjar säkerligen uppskatta varandra mer. MEN det kan också vara början på slutet, att bli särbor kan vara den lite feges sätt att vänja sig vid ett uppbrott innan själva uppbrottet är ett faktum. Men det kan också vara räddningen för ett förhållande som gått i stå. Är båda inställda på att fortsätta vara ihop så kan det gå riktigt bra, nu har jag flyttat tillbaka till min sambo, men under åren som särbo så njöt jag av att rå om mig själv, alltid ha städat och ingen som stökade ner och som sedan vägrade städa upp efter sig själv, ingen som slängde smutsiga kalsonger över hela lägenheten, ingen som opponerade sig vad jag än tog för mig att göra utöver att jag utan att ta hänsyn  kunde möblera min egen lägenhet exakt såsom jag själv ville. 

• Grust

Vi har flyttat isär och det var början på slutet av vår relation. Vi har även varit på familjerådgivning under den tiden och behandlare berättade till oss att det brukar var så för de flesta.

Svar på tråden Flytta isär för att rädda äktenskapet?