• Browneyedgirl

Pengar i bröllopsgåva - hur mkt?

Vi är bjudna på bröllop i sommar. Brudparet önskar sig "bidrag till bröllopsresan". Hur mkt är lämpligt att ge? Vi är alltså två som ger presenten gemensamt. En av oss är arbetslös.

Jag skulle också vilja veta vad ni tycker om att önska sig pengar i bröllopsgåva. Själv tycker jag det är lite pinsamt. Vet att det är vanligt inom vissa kulturella grupper, t.ex. Syrianer. Men bland medelsvenssons?

• Svar på tråden Pengar i bröllopsgåva - hur mkt?
  • Dixie

vi brukar ge bröllopspresent på mellan 500-1000 kr - beroende på hur väl vi känner brudparet.

personligen tycker jag inte om att ge pengar i present - och har aldrig gett det i bröllopspresent, vi brukar hitta på något annat att ge - tex en fin flaska vin som de kan dricka på 5 års dagen etc.

• EttSuntLeverne

500 för mer "ytligt" bekanta. 1000:- för nära vänner och släktingar. Minst 1000:- för föräldrar, barn, mormor, morfar, syskon, osv. Jag ser inget fel i att bidra ekonomiskt till någons bröllopsresa. Men vill ni prompt köpa något, så köp resecheckar, samt en plånbok med ankomstlandets valuta i (som fickpengar).

• Jeaninne

Det är väldigt illa att önska pengar tycker jag. I så fall är det bättre att ta ut ett kuvertpris, som är samma för alla - i stället för present. Så det inte blir detta, att alla ser exakt hur mycket alla har gett. 

För övrigt har man ingen skyldighet att ge pengar, enligt Magdalena Ribbing, eftersom brudparet enligt tradition inte bör önska sig det. Utan man kan ge en inslagen present i stället. Skulle kunna vara något kul som anknyter till resan. Undervattenskamera? Sololja av ett dyrare märke? Matchande solglasögon? En resehandbok, eller en roman som handlar om platsen de ska till? Stora, tjocka badhanddukar - var sin så klart? En resväska?

Hur mycket man ska ge i reda pengar går ju inte att svara på, eftersom det är olika i olika bekantskapskretsar. Kan vara allt från en hundring till flera tusen per person...

• EttSuntLeverne
    Jeaninne skrev 2014-07-28 04:07:44 följande:

Det är väldigt illa att önska pengar tycker jag. I så fall är det bättre att ta ut ett kuvertpris, som är samma för alla - i stället för present. Så det inte blir detta, att alla ser exakt hur mycket alla har gett. 

För övrigt har man ingen skyldighet att ge pengar, enligt Magdalena Ribbing, eftersom brudparet enligt tradition inte bör önska sig det. Utan man kan ge en inslagen present i stället. Skulle kunna vara något kul som anknyter till resan. Undervattenskamera? Sololja av ett dyrare märke? Matchande solglasögon? En resehandbok, eller en roman som handlar om platsen de ska till? Stora, tjocka badhanddukar - var sin så klart? En resväska?

Hur mycket man ska ge i reda pengar går ju inte att svara på, eftersom det är olika i olika bekantskapskretsar. Kan vara allt från en hundring till flera tusen per person...

Tiderna förändras och vett och etikett är förlegat.

Bättre med bidrag till resan än kuvertavgift. Då får alla ge den summa de kan och vill ge.
  • E M A
    Browneyedgirl skrev 2014-07-27 23:16:43 följande:

Vi är bjudna på bröllop i sommar. Brudparet önskar sig "bidrag till bröllopsresan". Hur mkt är lämpligt att ge? Vi är alltså två som ger presenten gemensamt. En av oss är arbetslös.

Jag skulle också vilja veta vad ni tycker om att önska sig pengar i bröllopsgåva. Själv tycker jag det är lite pinsamt. Vet att det är vanligt inom vissa kulturella grupper, t.ex. Syrianer. Men bland medelsvenssons?

Usch, jag ogillar verkligen när brudpar önskar sig pengar, men tycker kuvertavgift skulle vara ännu värre. Bröllop bjuder man på, inte tar ut pengar för. Då får man hellre vänta och spara ihop till det, alternativt bjuda på nåt inom ens budget. MEN, som andra skrivit, nu gäller det att ge pengar. Jag hade gett 400-1000kr beroende på hur nära vi är och vår ekonomiska situation för tillfället. Tycker plånbok med inhemsk valuta (om man nu vet vart de vill resa) var ett bra förslag!
Svar på tråden Pengar i bröllopsgåva - hur mkt?