• Anonym (:()

Varför betalar jag så hög skatt?

Jag satt just och gick igenom mina lönespecar för det här året och inser att jag betalar minst 2000:- för mycket i skatt varje månad. Jag har använt mig av sidor på nätet där man kan fylla i kommun man jobbar i etc etc och sedan beräknar dem skatten.

Har även räknat själv och det stämmer överens på pricken.

Ändå betalar jag 5000-6000 kronor i skatt varje månad. Varför? Jag är timanställd och tjänar mellan 15000-20000:-  i månaden innan skatt.

• Svar på tråden Varför betalar jag så hög skatt?
  • Anonym (tveksam)

om du tjänar 20000 så är 6000 en rimlig skatt. De flesta kommuner har en skattesats på ca 30 % ....

• Ms H

Troligtvis för att du inte anmält till lönekontoret vilken skattetabell du har.

• Anonym (:()

Jo jag har anmält vilken skattesats jag har och jag får även fylla i det på tidrapporten varje månad. Men det spelar ingen roll om jag får ut 15000 eller 20000 innan skatt. Jag får alltid betala mellan 5000-6000:- kronor i skatt.

• Anonym (Skatt)
    Anonym (:() skrev 2014-07-27 23:31:25 följande:

Jo jag har anmält vilken skattesats jag har och jag får även fylla i det på tidrapporten varje månad. Men det spelar ingen roll om jag får ut 15000 eller 20000 innan skatt. Jag får alltid betala mellan 5000-6000:- kronor i skatt.

Din arbetsgivare drar preliminärskatt från din lön. 

Det kan vara fel, det kan vara rätt. Om det är för mycketfår du skatteåterbäring nästa år, är det för lite får du betala. 
  • Anonym (Fråga HR)

Tabellen går efter vart du är skriven, inte vart du jobbar. Sen innebär t ex inte tabell 32 att det dras 32% skatt varje månad på din lön - för att svara inlägget ovanför.

Jag skulle pratat med lönepersonal, då de bäst kan svara på din fråga.

En tanke är att de lagt in att extra skatt skall dras på dig. Alltså kanske ett klantigt misstag - någon annan skall egentligen ha det men de la in det på dig? (Inte så troligt men men...) Är bruttot t ex 20.000:- med semesterersättningen inräknad?

• Dr Mupp

Är man inte heltidsanställd utan timanställd så bruarde dr ahögre skatt, man får tillbaka desto mer nästa år.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • ITpappan

I ärlighetens namn betalar du inte hög skatt. Om du tjänar 20 000:- betalar du i snitt 4200:- i skatt. Det är 21% och SJUKT låg skatt.

Däremot om du har en lön som mig på 42 000:- betalar du 50% i skatt (!!). Har du otur och ligger över nästa gräns blir skatten hela 55%.

Så nej, du betalar inte hög skatt. Det gör däremot t ex jag - både procentuellt och reellt.

• Anonym (Skatt)
    ITpappan skrev 2014-07-28 00:20:22 följande:

I ärlighetens namn betalar du inte hög skatt. Om du tjänar 20 000:- betalar du i snitt 4200:- i skatt. Det är 21% och SJUKT låg skatt.

Däremot om du har en lön som mig på 42 000:- betalar du 50% i skatt (!!). Har du otur och ligger över nästa gräns blir skatten hela 55%.

Så nej, du betalar inte hög skatt. Det gör däremot t ex jag - både procentuellt och reellt.

Det var det här jag trodde att tråden egentligen skulle handla om... 

Jag hoppas att ts uppskattar att du har betalat när hen börjar plugga/blir sjuk/går på föräldraledighet.
  • Anonym (inte mycket skatt)

ITpappan, du borde räkna på samma sätt på din skatt som du gör på TS. Jag tjänar ungefär som du och skatten blir totalt ca 28-29 %. Visst är det högre skatt på de sista kronorna, men om du säger att TS betalar ca 21% i skatt så är det fel att jämföra med skatten på de sista kronorna.

Jag betalar gärna uppemot 30% av min inkomst i skatt, det är löjligt lite när man tjänar så bra som jag (och ITpappan) gör.

• Gladskit

På vissa arbetsplatser går man strikt efter skattetabellen oavsett anställnings-och avlöningsform. På vissa arbetsplatser lägger man 30% (alltså sidoinkomst) på alla som har timlön eftersom man inte vet om man är huvudarbetsgivare eller ej. Hos sin huvudarbetsgivare ska man alltså normalt sett beskattas enligt tabell och övriga sidoinkomster drar man 30% (minst på). Man kanske resonerar som så att man hellre drar lite för mycket än att dessa personer ska riskera att få betala tillbaka nästa år?

Men det är ingen fara, kommer Skatteverket fram till i din beräkning att du har betalat för mycket skatt sett till hela år 2014 så får du tillbaka det nästa år. Man kan aldrig "bli lurad" på inbetald skatt på det viset, annat än att man kanske kunde ha tjänat ränta på de pengarna....
    Kontakta ditt lönekontor, de borde kunna svara direkt på hur skatteavdraget görs för dig!

Svar på tråden Varför betalar jag så hög skatt?