• Anonym (?)

Får personer med icke fysisk funktionsnedsättning jobba som personlig assistent?

Jag har drag av asperger,drag av autism och drag av ADHD och jag undrar om jag får arbete som personlig assistent?

• Svar på tråden Får personer med icke fysisk funktionsnedsättning jobba som personlig assistent?
  • Anonym (Sol)

Bedömer du själv att du skulle vara lämplig?

• Anonym (?)
    Anonym (Sol) skrev 2014-07-28 00:09:13 följande:

Bedömer du själv att du skulle vara lämplig?

Det tycker jag men jag vet inte hur LSS handläggare osv ser mig som lämplig utifrån mina drag av asperger,autism och ADHD?
  • Anonym (hm)

Om det inte påverkar ditt jobb så vore det väl nästan diskriminering att inte godta dig som personlig assistent. Det beror ju förstås på hur påtagliga Asp/Autismen är och ja ADHD den sätts ju på många idag. HUr märker man på dig att du har dessa drag/personligheten alltså hur syns det i vardagen, kan du beskriva det TS?

• Anonym (?)
    Anonym (hm) skrev 2014-07-28 00:31:59 följande:

Om det inte påverkar ditt jobb så vore det väl nästan diskriminering att inte godta dig som personlig assistent. Det beror ju förstås på hur påtagliga Asp/Autismen är och ja ADHD den sätts ju på många idag. HUr märker man på dig att du har dessa drag/personligheten alltså hur syns det i vardagen, kan du beskriva det TS?

Mina svårigheter ligger mest i att jag har svårt för att skaffa och behålla vänner.I övrigt anser jag mig klara mig fint.
  • Anonym (hm)

Ja men det borde ju inte vara några problem. Du har inte några andra hinder såsom hämmad i kommunikation eller tystlåten eller liknande. Har du någon form av utbildning eller erfarenhet av liknande jobb från tidigare? Det är ju alltid lättare om man kan lyfta lite referenser. Sen behöver du ju faktiskt inte lyfta fram vilka diagnoser/personlighetsdrag du har i en arbetsintervju.

• Anonym (stina)

Ja, det finns inga hinder (mer än dina egna).

• Fjärilslarv

du behöver ju inte tala om dina funktionsnedsättningar.

Svar på tråden Får personer med icke fysisk funktionsnedsättning jobba som personlig assistent?