• Anonym (nyfiken)

föräldrapenningen

Hej! Har en fråga angående föräldrapenningen. De är så att jag har jobbat sen augusti -13 heltid, men blev uppsagd 13 juni i år, och först nu den 25 juli fick jag nytt jobb som vikarie. Samtidigt idag plussade jag, och säg att vi behåller barnet och jag jobbar så länge de går, hur grundas då min föräldrapenning? Kommer min lön som jag hade under mitt heltidsjobb spela någon roll?

• Svar på tråden föräldrapenningen
  • Försäkringskassan

Hej!

När man har en stadigvarande anställning på 6 månader eller mer har man rätt till en sjukpenninggrundande inkomst (SGI). När arbetet upphör kan man skydda sin sgi med att anmäla sig som arbetssökande för nytt heltidsarbete på Arbetsförmedlingen sin första arbetslösa vardag.  När man får ett tillfälligt arbete/vikariat på deltid ska man fortsätta vara anmäld på Arbetsförmedlingen för heltidsarbete för att skydda kvar sin sgi på heltid. 

En sgi man skyddar gäller även för föräldrapenning. 

Här kan du läsa mer om sgi/arbetslös/studerande.

http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/29678a42-fdae-4c02-9c9a-11cfb00333bb/4080-B-Sjukpenninggrundande+inkomst-+studerar20111222.pdf?MOD=AJPERES&CACHEID=29678a42-fdae-4c02-9c9a-11cfb00333bb&useDefaultText=0&useDefaultDesc=0

Hälsningar

Asta, handläggare

• Anonym (nyfiken)

Men då jag inte står på arbetsförmedlingen så betyder de att jag får lägsta belopp då?

• Försäkringskassan

Hej igen!

Det beror på hur din nya anställning ser ut. Om den kommer att vara minst 6 månader kan den ligga till grund för ny SGI och därmed ev. ligga till grund för din föräldrapenning. 

Men man tittar också på att för att man ska ha rätt till föräldrapenning grundad på sin SGI för de 180 första dagarna med föräldrapenning ska man uppfylla det s.k. 240-dagarsvilloret som innebär att man ska ha varit försäkrad för sjukpenning på minst 180 kronor per dag under 240 dagar i följd före barnets födelse. 

Det görs alltid en aktuell utredning när det blir aktuellt med föräldrapenning och det är svårt att ge ett exakt svar på frågan i förväg. En handläggare behöver få in alla aktuella uppgifter för att kunna göra bedömning om vilken SGI och vilken föräldrapenning du har rätt till. 

Du kan ringa kundcenter om du vill få mer information. När du pratar med en handläggare kan han/hon ställa följdfrågor och förklara mer utförligt än vad osm går att göra på den här sidan. 

Hälsningar
    Bushra, handläggare

Svar på tråden föräldrapenningen