• studenten1301

Malmö Högskola el Lund?

Hej!
    Jag har kommit in på Socionomprogrammet på Lunds universitet, och som femte reserv på Malmö Högskola, som är mitt förstahandsval, och jag tror att jag har ganska stor chans att komma in där.
    Dock funderar jag på att välja Lund ändå. Grejen är att jag bor i Malmö, ca 5 minuter från högskolan. Och jag skulle alltså slippa pendla i 3,5 år samt betala kostander för det. MEN Lunds univeristet är världskänt och har ett gott rykte (även om det kanske inte är lika gott som det en gång varit) och det hade varit kul att prova en ny stad.
    Finns det någon som gått i Malmö eller Lund som kan råda mig?

• Svar på tråden Malmö Högskola el Lund?
  • Ängsnäva

Hej! 

Jag går socionomprogrammet i Lund (fast jag kommer ha ett uppehåll för mammaledighet nu) och är supernöjd med det valet.  

Vi har jättebra lärare och Socionomprogrammet i Lund har fortfarande bra rykte bland arbetsgivarna och det är lättare att få praktikplats än för de i malmö har jag förstått det som. Har också ett flertal i klassen som pendlar mellan malmö och lund, vilket brukar flyta på bra. Sen kommer det ju alltid tillfällen när tågen inte går som de ska. 

Men i vilket fall som helst kan jag absolut rekommendera Lund, jag trivs väldigt bra där. 

• studenten1301
    Ängsnäva skrev 2014-07-28 17:59:39 följande:

Hej! 

Jag går socionomprogrammet i Lund (fast jag kommer ha ett uppehåll för mammaledighet nu) och är supernöjd med det valet.  

Vi har jättebra lärare och Socionomprogrammet i Lund har fortfarande bra rykte bland arbetsgivarna och det är lättare att få praktikplats än för de i malmö har jag förstått det som. Har också ett flertal i klassen som pendlar mellan malmö och lund, vilket brukar flyta på bra. Sen kommer det ju alltid tillfällen när tågen inte går som de ska. 

Men i vilket fall som helst kan jag absolut rekommendera Lund, jag trivs väldigt bra där. 

tack för ditt svar! har hört från någon annan att medelåldern är väldigt låg i lund, typ runt 19-20. tycker du det stämmer? Är 26 nu, och även om det inte är särskilt gammalt så kanske man inte vill känna sig äldst. :)
  • Ängsnäva

Så lite! Jag skulle nog säga att det är väldigt varierat, men att det är klart att där finns de som börjar direkt/ nått år efter studenten. Men medelåldern skulle jag nog lägga kring 23-24. Jag är själv 21, men hade kursare som var alltifrån 19 till kring 40, med och utan barn. Jag tror inte att du skulle känna dig äldst på något sätt, det är lite det jag gillar med utbildningen, att det är så stor variation i ålder och erfarenheter. 

Svar på tråden Malmö Högskola el Lund?