Gruppboende för studerande.
Jag är ensamstående till en 18-årig gravt handikappad dotter. Funderar nu på att låta henne flytta till något typ av boende då jag känner att jag inte mäktar med längre. Har avlastning på kortids en helg i månaden samt några vardagar, och det är ju bra, men jag kan aldrig någonsin göra något spontant övrig tid. Hon måste ha passning jämt.
Dessutom måste jag alltid vara beredd på att de ringer och säger att hon är sjuk på något sätt( vilket sker ganska ofta) och att man ska hämta henne. Så resa bort över en helg är jag förhindrad att göra. Den enda som kan ta hand om henne om jag är borta är min syster som själv har 4 barn, varav två med diagnos, så det är för mycket begärt att hon även ska ta hand om mitt barn.
Är det någon som har en studerande barn/ungdom som inte bor hemma, som vet hur det fungerar med kostnaderna t.ex? Hon har ju bara sitt förlängda barnbidrag 1050 kr i månaden, och jag har inte råd att skjuta till för boende och kost på ett boende, det rör sig ju antagligen om ganska stora belopp. Hon har två år kvar på gymnasiesärskolan.
Ska träffa kuratorn på habiliteringscentret nästa vecka, och jag vet att det är via lss-handläggaren man ansöker, men jag är nyfiken på om någon annan är i liknande situation och hur ni löst det.