• Snutteruttan

    Kia Ceed - jävla biljävel!!!

    Nu löper hormonerna amok!!!

    I dec 2012 köpte vi en Kia Ceed SW diesel bil årsmodell 2010. En billig kombi där barn o hund får.plats men ändå billig o pendla de 16 mil jag har fram o tillbaka till jobb varje dag. Med köpte vi nya vinterdäck o fick ok sommardäck samt skulle en service följa med på köpet.

    Under 2013 ramlade.ena.rutan ner, bagageluckan började rosta, en givare till turbon gick sönder, remmen som håller tanke fick bytas och säkert ngt mer jag glömt :(

    Men.droppen var nog när.den.skulle besiktgas första gången och inte går.igenom. Slitage på framdäck. Ringer Hedin bil som.vi köpt av och nej vi måste kört på ngt som gjort så att en framvagnsinställning måste göras. Der kunde de fixa för 8' inkl nya däck. Tack men.köpte två nya däck o lämnade.på annan verkstad som oxå gjorde iordning bilen. Då hade vi kört med sommardäcken i 1 1/2 månad...men ngn kompensation va der inte snack om. Nämnas ska kanske att bilen va på service hos hedin 4 mån tidigare.

    Lämnade bilen på service hos hedin i feb 2014 = 6300 kr. Samt behövde bromsar fixas = 11' kr!!!
    Va på Bakken igår med familjen o bilen börjar slå o börjar låta. Kör in på en verkstad där.de.konstaterar att ena däcket är sänderslitet och att det behövs en framvagnsinställning.

    Ringer Hedin, galen över att det skett igen!!! Där de bortförklara att de som.gjorde förra inställningen inte kan ha gjort det ordentligt. Då ifrågasätter jag om de hade gjort det ordentligt när vi köpte bilen då vi haft samma problem.innan men nej då hette det att vi måste kört på ngt. Diskuterar ett tag med killen o ber sedam.att få prata med hans chef o går till svar Ring ngn annan - KLICK!!

    Ngn som har erfarenhet av hedin bil eller Kia Ceed? har jag några rättigheter jag kan nyttja eller är jag bara gravidgrinig??!
    Blir galen.på bilen som.krånglar o hedin.bil som.bara bortförklarar!

  • Svar på tråden Kia Ceed - jävla biljävel!!!
  • ölburk2

    Att läsa ditt köpekontrakt bör vara det 1:a du gör.., eller rättare sagt, tagit reda på vad som gäller innan du skriver på ett köp.., FL är knappast rätt forum för att agera i Hedins ställe


    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • Snutteruttan

    Tack.men jag har läst det. Jag vill helst av allt häva köpet men de vill ju som sagt inte ens kompensera de problem vi haft hittills och hänvisar till beg köp garantin som är på 3 månader. Vill inte alls "hacka" på hedin..eller jo men syftet va mer åt: kan dom göra så här?? Och vad kan.jag göra i detta läge?

  • Snutteruttan

    Tror du man.kan.göra det trots att vi haft bilen i snart 2 år? Jag hävdar ju att ngt är fel på bilen im man måste göra framvagnsinställningar stup i kvarten...

  • ölburk2
    Snutteruttan skrev 2014-07-29 15:06:18 följande:

    Tack.men jag har läst det. Jag vill helst av allt häva köpet men de vill ju som sagt inte ens kompensera de problem vi haft hittills och hänvisar till beg köp garantin som är på 3 månader. Vill inte alls "hacka" på hedin..eller jo men syftet va mer åt: kan dom göra så här?? Och vad kan.jag göra i detta läge?


    Det här är ett typiskt fall som tyvärr många råkar ut för, när dom köper en bil i den prisklassen å har några år på nacken.
    Det har inget eller väldigt sällan nåt att göra med dålig kvalité, utan att den typen av bil även köps av folk, som inte ens skulle klara att sköta ett spett.
    Dessa människor kan göra ett vrak av en bra bil på bara några månader, tydligen har du fått tag på en sån bil.

    Ja du kan pröva att gå till Konsumentverket, med hänvisning till att felet på framvagnen består, trots ett flertal rep/justeringar på verkstad.
    Problemet är väl att du låtit nån annan än Hedin fixa din bil, det kan göra det omöjligt för dig, att komma fram till en för dig godtagbar lösning med Hedin.., å glöm inte kvitton, utan dom är du rätt chanslös.

    Men pröva iaf, det kostar inget..
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • Ewald01

    Det kan vara en bra idé att kolla här om hur pålitlig bilarna brukar vara

    http://www.used-car-report.com/index.php?L=7

    Själv köpte jag en ny Mitsubishi Colt för ca. 3 år sen. Jag fick den till ett jättebra pris. Bilen har redan gått 153 000 km (15300 mil) och har inga problem alls.

    Har du försökt prata med Hedin om du kann byta bilen mot en annan bil? Dom har ju bland annat Mitsubishi.

  • ITpappan

    Tråkigt!

    Tyvärr får du nog svårt att få rätt mot Hedin Bil. Särskilt efter 2 år........ Och däckslitage är ju inget som ingår i garantin.

    Våra två senaste bilar har varit Audi A4 Avant. Samma storleksklass som Kia Ceed tror jag.

    Jag kan varmt rekommendera en A4 till er. Just nu har vi en A4 Avant 2.0TDI 177hk Quattro 2013. Underbar bil, väldigt få problem (peppar, peppar).

  • amalie79

    Vi har haft två Kia ceed, en 08 och tyckte så pass mycket om den att vi köpte en ny 2014 års modell i vintras.

    Jag tror ni har haft otur. Ingen av dem har haft någon av de problem ni pratar om.

    Har också många bekanta som bytt till Kia från andra märken- tom som bytt från Volvo.

  • amalie79

    Däremot valde vi bort Hedin bil till förmån e Kareby bil i Kungälv ( Göteborgsområdet)

    Vi är så nöjda med dem så köp Kia där istället enligt mig. Där kände man sig inte en i mängden som på Hedins.

    Förenade bil som är de andra som har Kia i området var sambon inte nöjd med bemötandet även om han var nöjd med bilen.

  • Ewald01

    Det skriver DEKRA


    DEKRA kommentar

    Cee'd har i mångt och mycket en identisk konstruktion med systermodellen Hyundai i30, men får trots det ett något sämre betyg. Det leder dock inte till uteblivna framgångar - Cee'd är den mest sålda modellen av Kia i Europa. Anledning till klagomål är förutom defekta krängningshämmarbussningar fel på bromssystemet samt bristfällig funktion och inställning av belysningen.


    Typiska fel:

    Glappande fästen till krängningshämmaren

    Bromsskivor / -belägg slitna

    Bristfällig belysning



    Skulle nog Antigen byta bort bilen eller leta efter en billig och bra verkstad. Men KIA har ju 7-års garantin. Då är det väl bara att ringa till dom??
Svar på tråden Kia Ceed - jävla biljävel!!!