• Vimsyela

SGI

Hej,

Jag är beräknad att få barn här i dagarna och tyvärr hade mitt ärende "trillat mellan stolarna" så jag blev uppringd först idag för kompletterande uppgifter.
    Jag har jobbat som timanställd men på fast heltidsschema de senaste 7 månaderna. Jag arbetade innan det också men mer varierande tider. Jag har dock varit timanställd hos samma arbetsgivare i 12 år. Tidigare när jag talat med er så fick jag till svar att min SGI skulle beräknas på de senaste 7 månadernas heltidsschema eftersom det är det schemat jag skulle fortsatt på om jag inte var gravid. Kvinnan jag talade med idag sa dock att det kommer göras ett snitt på min lön 12 månader tillbaka i tiden. Vilket stämmer?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden SGI
  • Försäkringskassan

Hej!

I regel beräknas en årsinkomst på ett arbete som är stadigvarande 6 månader eller mer. För anställda som enbart går som timanställda beräknar vi en årsinkomst på de senaste 12 månader tillbaka och tar fram ett snitt/månad x 12.

Hur vi kommer att beräkna din årsinkomst har vi inte möjlighet att se då vi inte har tillgång till personliga ärenden här i Familjeliv. Har vi ännu inte gjort något beslut i ditt ärende om din årsinkomst kontakta vårt Kundcenter igen och tala om att du vill få kontakt med en beslutande handläggare som ringer upp dig.

Hälsningar

Asta, handläggare

Svar på tråden SGI