• Lycklig med Grodd

Belgisk vallhund

Naagon som har erfarenheter med den rasen?

• Svar på tråden Belgisk vallhund
  • Korpan

Japps! Hade 2 tervurence! Jättefina hundar, men massvis med jobb är det med dem. För smarta för att kunna has som enbart sällskapshund, måste jobba med huvudet för att må bra...

• Larzon

Jag har en blandis med Terv... Kände hans pappa som var renrasig Terv från det han var liten valp... trevliga och vackra hundar men mycket tidskrävande....

• J son

Haft en groenendael hane i 12,5 år ,en mysig hund han var mycket livlig,var med på allt, o älskade att lära sig nya saker hela tiden. Skulle kunna tänka mig köpa en groenendael igen om några år när mina pojkar blivit större.

• Lycklig med Grodd

Just groendal är jag sugen paa ocksaa. Men det lutar nästan mer aat en Kromfohrländer den här gaangen...
    Faar skaffa en större hund när jag har mer plats

• Nifelheim

Jag har en jättegammal Terv. och familjen har haft flera stycken innan. Supermysiga hundar, men blir lätt nervösa om de inte får utlopp för sin arbetslust.

Och så är de väl enmanshundar? Våra har iaf betett sig lite svartsjukt på nya familjemedlemmar som tillkommit efter dem.

• Mr CarCare

Det är hundar med mycket fart, bellgisk vallhund är ett ord för flera raser i denna serie,

Har ni mycket tid så ska ni skaffa en sådan

• ECB

Skulle inte vilja dra belgarna över en kam. Jag har en bruksmalinois och det kommer även nästa hund att bli för de är underbara arbetshundar-min är sporthund som tävlas i lydnad och bruks. Jag skulle däremot inte vilja ha någon av de andra belgarna (möjligtvis bruksterv men gillar inte långhår) då jag inte ser att de har alls samma bruksegenskaper och mentalitet som bruksmallarna har. Jag skulle inte heller vilja ha en malle efter utställningslinjer av samma anledningar. Nu vet inte jag vad du har för avsikter med ditt hunderi men är du intresserad av att hitta en tränings och tävlings-kompanjon (och självklart samtidigt din gosegris =)) så skulle jag inte tveka att köpa en bruksmalle, om du gillar den typen av hund. De är lättlärda och mycket arbetsvilliga men kräver en konsekvent förare. Vill du inte använda den till detta eller liknade (ex tjänst) så bör du nog välja en annan ras.

De andra belgarna får någon annan berätta mer om för jag har inte så mycket erfarenhet och framförallt inte så goda sådana. Är ju tyvärr oftast avlade på utseende för utställning vilket medför att det saknas en del önskvärt bitar i mentaliteten.

• Mr CarCare

Samma här, om jag skulle välja en belgare så skulle det utan tvekan bli en Malle,

Jag har tränat ihop med en av Sveriges absolut duktigaste skyddsdressör som är uppfödare på Malle, Sverker Lindbland, att se denna människa träna sina och andras hundar är så häftigt så man får gåshud, han är så äckligt duktig så det finns inte ord för det, man skulle kunna tro att han kan läsa både hundars och människors tankar.

Innan han skaffade en egen hund, så var han med ett gäng duktiga hundmänniskor i 3 år och tittade ,hjälpte med det han kunde och blev bättre och bättre hela tiden, så när han sedan skaffade sig en egen hund kunde han direkt börja träna sin första hund på ett korrekt sätt,

Om ni någon gång har möjlighet att vara där Sverker är så tycker jag att ni ska åka dit.

• Mr CarCare

Fel stavat ska vara Lindblad

Svar på tråden Belgisk vallhund