• Anonym (?)

Får man gå på någons begravning utan att bli bjuden?

Får jag gå till någons begravning i kyrkan utan att blivit bjuden och utan att personens familj är okej med det? Jag är alltså inte släkt men denna person var mycket viktig för mig en gång i tiden därför vill jag gärna gå dit. Ska kanske tillägga att hans familj inte vet vem jag är så de kommer kanske att undra varför en okänd person plötsligt dyker upp. Tror ni att de blir upprörda över att jag går dit utan att något bjudit mig?

• Svar på tråden Får man gå på någons begravning utan att bli bjuden?
  • Nyfiken gul

en gudstjänst i kyrkan är alltid öppen för allmänheten så visst kan du gå till kyrkan även om du inte är personligt inbjuden. Frågar någon kan du ju bara diskret nämna att du känner personen sedan tidigare. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Almina

Har du sett någon begravningsannons? Vad stod det där? Det är väl så man brukar bjuda in till begravning. Och om man inte vill ha "okända" gäster så skriver man det (och skriver då inte heller var och när begravningen sker.

• Almina
    Almina skrev 2014-07-29 21:57:40 följande:

Har du sett någon begravningsannons? Vad stod det där? Det är väl så man brukar bjuda in till begravning. Och om man inte vill ha "okända" gäster så skriver man det (och skriver då inte heller var och när begravningen sker.

Alltså jag menar att man skriver typ att "begravningen sker i kretsen av de närmaste" om man inte vill ha med "okända".
  • Anonym (?)
    Nyfiken gul skrev 2014-07-29 21:57:07 följande:

en gudstjänst i kyrkan är alltid öppen för allmänheten så visst kan du gå till kyrkan även om du inte är personligt inbjuden. Frågar någon kan du ju bara diskret nämna att du känner personen sedan tidigare. 

Tror du inte att de blir upprörda att en "främling" går dit? Jag vill inte heller förklara vem jag är för dem och hur jag känner honom...
  • Anonym (?)
    Almina skrev 2014-07-29 21:57:40 följande:

Nej, har inte sett någon begravningsannons utan en gemensam vän berättade det för mig...
  • Nyfiken gul
    Anonym (?) skrev 2014-07-29 22:01:29 följande:
    Tror du inte att de blir upprörda att en "främling" går dit? Jag vill inte heller förklara vem jag är för dem och hur jag känner honom...
    gå dit precis under klockringningen , smyg in o sätt dig precis vid dörrarna (dvs ska begravningen var kl 11 så ringer klockerna exakt kl 11)  och sen går du ut när sista psalmen/postludiet pågår. 

känner du dig olustig att behöva förklara din närvaro - gå inte dit. Du kan ta avsked ändå på ditt eget sätt utan att personligen behöva vara i kyrkan just då. 
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (Lena)
    Anonym (?) skrev 2014-07-29 22:02:24 följande:
    Nej, har inte sett någon begravningsannons utan en gemensam vän berättade det för mig...
    kan din vän berätta mer omkring begravningen? Kanske ta reda på om det är en öppen begravning eller om det sker i kretsen av dom närmaste. 

Är det en öppen begravning är vem som helst välkommen som nån gång känt den avlidna. 

Är begravningen endast för kretsen av dom närmaste är det respektlöst att klampa in som okänd på en begravning. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Lena) skrev 2014-07-29 22:11:44 följande:
    kan din vän berätta mer omkring begravningen? Kanske ta reda på om det är en öppen begravning eller om det sker i kretsen av dom närmaste. 

Är det en öppen begravning är vem som helst välkommen som nån gång känt den avlidna. 

Är begravningen endast för kretsen av dom närmaste är det respektlöst att klampa in som okänd på en begravning. 
    Det är en öppen begravning..
  • Almina

Jag håller med Lena om att du bör kolla upp om begravningen är öppen eller för de närmaste. Om din kompis inte vet kanske du kan hitta dödsannonsen på familjesidan.se

Du kan nog smyga in i kyrkan utan att nån lägger direkt märke till det. Det kanske ses som lite konstigt om du väljer att inte hälsa på de närmaste efter begravningen, men om du har dina skäl till det så...

• Anonym (fel)
    Anonym (Lena) skrev 2014-07-29 22:11:44 följande:

Det är inte respektlöst att besöka en begravningsgudstjänst oavsett vad släktingarna har skrivit i annonsen.
  • Korvinella

Vet du vad! Du ska inte bry dig om de har ordnat med inbjudan! Du ska gå om du vill gå för att du har ett samband med den döde! Du behöver kanske inte gå på fikat, men kyrkan ska du absolut gå till. De kan inte ha något. Det är stört att folk gör inbjudning till kyrkan vad gäller begravning. De är inte de anhöriga som bestämmer vem som får sörja

• Anonym (Kantor)

Det är helt riktigt att såväl begravningar som dop och vigslar är offentliga och de anhöriga kan inte förbjuda andra att komma.

Om man verkligen vill ha en begravning som ingen annan kommer på så låter man bli att tala om var och när den är. Begravningsbyrån och kyrkans personal behöver inte svara om nån vill veta när och var nån begravs

• Almina
    Anonym (?) skrev 2014-07-29 22:17:39 följande:

Det är en öppen begravning..

Då tycker jag du ska gå! Du behöver inte förklara dig för någon, kyrkan är ju som sagt öppen för alla. Fikat efteråt brukar man behöva anmäla sig till, men det var begravningsgudstjänsten i kyrkan du tänkte gå på, eller?
  • Anonym (anhörig)
    Almina skrev 2014-07-29 22:39:32 följande:
    Då tycker jag du ska gå! Du behöver inte förklara dig för någon, kyrkan är ju som sagt öppen för alla. Fikat efteråt brukar man behöva anmäla sig till, men det var begravningsgudstjänsten i kyrkan du tänkte gå på, eller?
    Håller med! Som anhörig är det fint att se att det finns människor som VILL vara med om begravningen, det betyder ju att den avlidne betydde något. Om jag känner dem eller inte spelar ingen roll. Gärna får de presentera sig för mig efteråt.
  • Anonym (Jobbar på församlingsexp)
    Anonym (Kantor) skrev 2014-07-29 22:33:48 följande:

Det är helt riktigt att såväl begravningar som dop och vigslar är offentliga och de anhöriga kan inte förbjuda andra att komma.

Om man verkligen vill ha en begravning som ingen annan kommer på så låter man bli att tala om var och när den är. Begravningsbyrån och kyrkans personal behöver inte svara om nån vill veta när och var nån begravs

Kyrkans personal är skyldig att svara om någon frågar när en viss person begravs. Vi står under offentlighetsprincipen. Endast personer med hemlig identitet är under sekretess.

Du kan gå på begravningen utan att smyga dig in. Är det avsked vid kistan ser det konstigt ut om du sitter kvar själv. Ta med en handblomma och gör som övriga gäster. Hälsa på de närmaste anhöriga och beklaga sorgen. Säg ditt namn (förnamn räcker nog) och säg att du är en gammal vän/bekant om någon frågar. Du behöver inte förklara dig mer än så.
Svar på tråden Får man gå på någons begravning utan att bli bjuden?