• Tosselito

Hund som biter

Vi blev fodervärd åt en amstaff/ambull och har en chihuahua som vi är ägare på.
    Efter ca 2 veckor så bet foderhunden vår chihuahua oprovocerat så vi fick åka till veterinären och sedan betala 7200:- Allvarliga sår och tur att han överlevde.

Detta var under prövotid, men när vi pratar med ägarna så vägrar dom att betala hälften för att de inte har råd. Sen åker dom på semester och köper dessutom hus.

Har vi rätt att kräva att dom ska betala hälften?

• Svar på tråden Hund som biter
  • iknasi

Om man är fodervärd så betalar man väl endast fodret? Försäkring, veterinär och sånt ska väl ägarna göra? Har för mig att det är så, jag gjorde det när jag var fodervärd. Men det kanske är andra regler nu :S Uppenbarligen verkar det tyvärr inte fungera mellan era hundar. Hur länge har dom varit tillsammans.? Du kan ju börja spärra av i erat hem så dom känner av varandra till en början. Gå i koppel tillsammans, i förebyggande syfte att sånt ej ska ske igen. Efter ett tag så borde dom komma överens.

• Aniiee
    Tosselito skrev 2014-07-29 22:14:17 följande:

Vi blev fodervärd åt en amstaff/ambull och har en chihuahua som vi är ägare på.
    Efter ca 2 veckor så bet foderhunden vår chihuahua oprovocerat så vi fick åka till veterinären och sedan betala 7200:- Allvarliga sår och tur att han överlevde.

Detta var under prövotid, men när vi pratar med ägarna så vägrar dom att betala hälften för att de inte har råd. Sen åker dom på semester och köper dessutom hus.

Har vi rätt att kräva att dom ska betala hälften?

Ni har rätt att kräva att de betalar HELA veterinärvården. De har fortfarande ägaransvar, även om det är ni som har hunden  "i vardagen". 

Vill de inte ha tillbaka hudnen (för hos er och eran chihuahua kan den inte vara) så lämna in den hos polisen (som bara kommer skicka den vidare till hundstallet), så får de reda ut det här själva.....
    Key change, MOFO!
  • Aniiee

Ja, och glöm inte att lämna in en anmälan med skadeståndskrav när ni är hos polisen....

Key change, MOFO!
  • Dexter dot com

Den som ansvarar för hunden betalar kostnaderna via sin ansvarsförsäkring i hemförsäkring tex om jag är hundvakt och hunden biter en annan hund så använder jag min försäkring  för att ersätta den andra hundens skador eftersom det är jag som brustit i ansvar och inte haft koll.
    Ring erat försäkringsbolag och hör hur ni ska gå till väga.

Ägaren har ju inget ansvar i att hunden bitit när den är hos er och under er kontroll.

Svar på tråden Hund som biter