• Anonym (Ts)

Kan jag säga upp mig?

Har jobbat några månader på ett ställe där det är fullständigt kaos. Det finns inte tillräckligt med personal, rutiner följs inte, de "regler" som finns beror på vem man frågar, cheferna är nya, etc etc. Stressigt, mycket negativ input osv.

Idag fick jag bara nog, och skulle vilja gå på fläcken! Jag är "timanställd", dvs har en sådan anställning där varje arbetspass räknas som en ny överenskommelse om anställning. Det som gör att jag undrar är att jag har schemalagda pass ca två-tre veckor framåt. Innebär det att jag inte kan nu? Hjälp, är helt desperat, vill bara sluta nu!

• Svar på tråden Kan jag säga upp mig?
  • Eleonor01

Två veckor uppsägning brukar det vara på timanställning. Står det inte på ditt anställningsbevis? Brukar stå där

• Anonym (Ts)
    Eleonor01 skrev 2014-07-29 22:36:47 följande:

Två veckor uppsägning brukar det vara på timanställning. Står det inte på ditt anställningsbevis? Brukar stå där

Nej det står ingenting om uppsägning där...
  • Anonym (Ts)
    Eleonor01 skrev 2014-07-29 22:36:47 följande:

Tänker du två veckor för att jag har inbokade pass?
  • Anonym (lmgtfy)
    Anonym (Ts) skrev 2014-07-30 06:55:13 följande:
    Tack, det vet jag. Men jag undrar vad som gäller när det finns bokade pass.
    ok, svarar det här på din fråga? 

Dels har du ingen skyldighet att tacka ja till erbjudna arbetspass, men samtidigt kan du inte tacka nej till pass du antagit, utan måste då ansöka om semester.

• Anonym (Ts)
    Anonym (lmgtfy) skrev 2014-07-30 07:07:00 följande:

ok, svarar det här på din fråga? 

Dels har du ingen skyldighet att tacka ja till erbjudna arbetspass, men samtidigt kan du inte tacka nej till pass du antagit, utan måste då ansöka om semester.

Det är lite mer det jag frågade om, ja. Hittade du det också på arbetsrättsjouren?
  • Anonym (lmgtfy)

oj, var inte meningen att det skulle vara så stort typsnitt, jag måste ha fipplat till det när jag klistrade in

• Anonym (Ts)
    Anonym (Ts) skrev 2014-07-30 07:09:20 följande:

Det är lite mer det jag frågade om, ja. Hittade du det också på arbetsrättsjouren?

Ok, sorry, se nu att det stod där!
  • Anonym (Ts)
    Anonym (lmgtfy) skrev 2014-07-30 07:10:09 följande:

oj, var inte meningen att det skulle vara så stort typsnitt, jag måste ha fipplat till det när jag klistrade in

He he, jag tolkade det som att du blev aningen irriterad ;)
  • Anonym (lmgtfy)
    Anonym (Ts) skrev 2014-07-30 07:09:20 följande:
    det stod på rad fyra i svaret på den länk jag postade
  • Anonym (Ts)
    Anonym (lmgtfy) skrev 2014-07-30 07:11:59 följande:

det stod på rad fyra i svaret på den länk jag postade

Jag såg det andra gången jag läste, är lite stressad nu eftersom jag är på väg till jobbet. :( Har världens klump i magen. Man bara undrar vad som ska hända idag liksom.
  • Anonym (o vad)

O vad händer om du skiter i det bara... uteblir helt enkelt och struntar i några uppsägningstider...?

• Eleonor01
    Anonym (Ts) skrev 2014-07-30 05:42:15 följande:
    Tänker du två veckor för att jag har inbokade pass?
    Om man blir sjuk så har man sjuklön för de två kommande veckorna om man har pass inbokade. Därefter e det fk som betalar. Dessa två veckorna har man även som uppsägning vid provanställning oftast å således även vid timanställningar. Så har det alltid varit när jag har haft timanställningar. Ska googla å hitta det i skrift.
  • Eleonor01
    Eleonor01 skrev 2014-07-30 08:45:25 följande:
    Om man blir sjuk så har man sjuklön för de två kommande veckorna om man har pass inbokade. Därefter e det fk som betalar. Dessa två veckorna har man även som uppsägning vid provanställning oftast å således även vid timanställningar. Så har det alltid varit när jag har haft timanställningar. Ska googla å hitta det i skrift.
    Lite luddigt i skriften beroende på fack å avtal men de pass du har tackat ja till Mao de du fått schema på måste du arbeta eller lägga in om semester på. De flesta ställena tillämpar det oftast i två veckor då dessa är uppsägningstiden vid provanställning. Du kan däremot bli tvungen att arbeta de tre veckorna du fått på schema. Hoppas det löser sig! Lycka till
  • Anonym (Ts)
    Eleonor01 skrev 2014-07-30 08:51:01 följande:

Lite luddigt i skriften beroende på fack å avtal men de pass du har tackat ja till Mao de du fått schema på måste du arbeta eller lägga in om semester på. De flesta ställena tillämpar det oftast i två veckor då dessa är uppsägningstiden vid provanställning. Du kan däremot bli tvungen att arbeta de tre veckorna du fått på schema. Hoppas det löser sig! Lycka till

Det var det jag var rädd för...

Kommer aldrig bli beviljad semester, så det är väl bara att härda ut då på något sätt. :(
  • Anonym (Ts)
    Anonym (o vad) skrev 2014-07-30 07:25:29 följande:

O vad händer om du skiter i det bara... uteblir helt enkelt och struntar i några uppsägningstider...?

Jag vet inte vad som händer om man bara uteblir utan att höra av dig eller någonting, men rent spontant känns det inte dom någon bra idé. Även om jag kanske skulle vilja göra just det egentligen.
Svar på tråden Kan jag säga upp mig?