• bannemann

Dygnsvila kväll - morgon?

Hej, jag har börjat på nytt arbete nyligen. På den här arbetsplatsen har man skift där man slutar klockan 22 och börjar dagen efter klockan 7.30, dvs har 9,5 timmars nattvila. På ställen där jag arbetat tidigare har det hetat att EU-regler reglerar att man måste ha 11 timmars vila mellan kvälls- och morgonarbete. Min nya chef förnekar någon sådan regel. Vad är det som gäller, egentligen?

• Svar på tråden Dygnsvila kväll - morgon?
  • Eisa

Det som gäller är en viss tids dygnsvila, inte någon särskild tids vila just mellan kvälls- och morgonpass, sjukt nog.

Sjukhusen är fulla med sjuksköterskor som sovit 4-5 timmar varje natt pga frånvaron av denna regel.

• LillfisenE

Jag jobbar som sjuksköterska och det är varje vecka jag går av 22.00, resa hem på 30 minuter, varva ner och försöka somna för att vara på jobbet 07,00 och pigg igen.

• bannemann

Det är intressant, för jag är också sjuksköterska och varje ställe jag jobbat på har man haft olika vägar att anpassa verksamheten till denna regel. Så jag finner det lite märkligt att den plötsligt inte finns.. Kan tillägga att jag jobbat på 4 olika ställen i Sverige sedan 2007, och alla har känt till den. Senast flyttade morgonstarten fram till 8.15 om man arbetat kvällen innan, då slutade vi alltså 21.15.

• W Goldberg
    Nu vet jag inte vad du jobbar med, men så här ser det ut för chaufförer. :)

Dygnsvila

Under varje 24-timmarsperiod ska föraren ta en sammanhängande dygnsvila på minst 11 timmar. Dygnsvilan får reduceras till som minst 9 timmar högst tre gånger mellan två veckovilor.

En dygnsvila kan delas i två delar. Den första delen måste då vara minst 3 timmar sammanhängande och den avslutande delen minst 9 timmar sammanhängande.
    Föraren kan avbryta en normal dygnsvila två gånger för att ägna sig åt andra aktiviteter, som exempelvis köra ombord eller köra av ett tåg eller en färja. Sådana avbrott får inte vara längre än en timme sammanlagt. Som normal dygnsvila räknas både vila på 11 tim och delad vilan på 3+9=12 timmar.

En reducerad dygnsvila (9 timmar) får inte avbrytas.

• bannemann

Ok, så man väljer med andra ord att fritt tolka och kringgå en regel som med största säkerhet uppkommit för att den anställde ska slippa jobba när den inte sovit ordentligt. Varför är jag inte förvånad? Ännu en anledning att sluta helt med den här sjuksköterskeskiten, rent ut sagt..

• Gladskit

Lagen anger grunden, sen är det utifrån verksamheternas behov som man skriver kollektivavtal som hjälper till att konkretisera det som lagen säger.
    I det avtal som gäller där jag arbetar står det så här:

Oavsett vad som anges i ATL

- kan en arbetstagares sammanhängande dygnsvila uppgå till minst 9 timmar vid förläggning av ordinarie arbetstid under förutsättning att dygnsvilan inte understiger ett genomsnitt av 11 timmar under varje period av 24 timmar under beräkningsperioden.

- kan en arbetstagares dygnsvila vid tillfällig avvikelse understiga den planerade dygnsvilan under förutsättning att den inte understiger ett genomsnitt av 11 timmar under varje period av 24 timmar under beräkningsperioden.

- kan en arbetstagares sammanhängande veckovila vid tillfällig avvikelse uppgå till minst 24 timmar.

Dessutom går det att gå ytterligare ett steg längre ner och sluta lokala avtal.
    Så det finns en lag om 11 timmar, du kan få ner det till 9 genom kollektivavtal och sedan finns givetvis sätt att schemalägga som gör att du kanske inte får den här vilan när ditt schema är som mest intensivt, men sett till hela schemaperioden bryts det inte mot några lagar.

Sen hur pigg och fräsch man är i praktiken efter att ha jobbat så är en annan fråga. Lätt att lösa teoretiskt genom att anställa "fler huvuden" i verksamheten, inte så lätt i praktiken.

• zemer
    bannemann skrev 2014-07-30 09:53:33 följande:

Det är intressant, för jag är också sjuksköterska och varje ställe jag jobbat på har man haft olika vägar att anpassa verksamheten till denna regel. Så jag finner det lite märkligt att den plötsligt inte finns.. Kan tillägga att jag jobbat på 4 olika ställen i Sverige sedan 2007, och alla har känt till den. Senast flyttade morgonstarten fram till 8.15 om man arbetat kvällen innan, då slutade vi alltså 21.15.

Nu vet jag inte exakt vad som gäller för sjuksköterskor, men jag jobbar som pers.ass och där har dom förhandlat om dygnsvilan så den ligger på 9 timmar istället för 11.
  • Gladskit
    zemer skrev 2014-07-30 11:11:07 följande:
    Nu vet jag inte exakt vad som gäller för sjuksköterskor, men jag jobbar som pers.ass och där har dom förhandlat om dygnsvilan så den ligger på 9 timmar istället för 11.
    Många sjuksköterskor följer nog det avtal som jag gjort urklippet ifrån, se ovan. Och där är dygnsvilan mycket riktigt omförhandlad till 9h.
  • Dr Mupp

Även om man jobbar till 22 och sen börjar jobba 7 så kommer man ju upp i de minst 9 timmar som man ska ha som dygnsvila. och det är ju inte alltid man jobbar kvälll och sen dag så det blir inga problem med dygnsvilan. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Gladskit
    Dr Mupp skrev 2014-07-30 11:28:42 följande:

Även om man jobbar till 22 och sen börjar jobba 7 så kommer man ju upp i de minst 9 timmar som man ska ha som dygnsvila. och det är ju inte alltid man jobbar kvälll och sen dag så det blir inga problem med dygnsvilan. 

Förutsatt att man jobbar på en arbetsplats där man skrivit kollektivavtal om 9h ja. Men inte om man ska följa lagen.
  • Ambulansliv
    Gladskit skrev 2014-07-30 11:19:51 följande:
    Många sjuksköterskor följer nog det avtal som jag gjort urklippet ifrån, se ovan. Och där är dygnsvilan mycket riktigt omförhandlad till 9h.
    Vid enstaka tillfällen kan dygnsvilan kortas ner till 9 timmar, ex vid oplanerad övertid. Men mig veterligen så har INTE vårdförbundet avtalat bort detta. Men det handlar om var man väljer att lägga dygnsbrytet. Jag kan teoretiskt sett jobba 24 timmar i sträck och ändå lyckas få 11 timmars dygnsvila. 
  • Namnlös

Om det första passet är 14-22 och nästa pass slutar senast kl 16 är det ok enligt 11-timmars regeln. Du har då först dygnsvila 03-14 under de första 24 timmarna (som är 03 till 03) och mellan 16-03 under nästa 24 timmar (03 till 03 igen). De 24 timmarna behöver nämligen inte vara en dag utan kan ha brytpunkt vid t.ex. klockan 03.00.

Börjar det första passet annan tid än klockan 14 får du justera brytpunkten till att ligga 11 timmar innan passet börjar. Passet på dag 2 måste sluta senast 11 timmar innan brytpunkten.

Som andra har skrivit, det finns en sådan lag, men kan förhandlas ner till nio timmar genom kollektivavtal/lokalt avtal.

• Gladskit
    Ambulansliv skrev 2014-07-30 20:52:48 följande:
    Vid enstaka tillfällen kan dygnsvilan kortas ner till 9 timmar, ex vid oplanerad övertid. Men mig veterligen så har INTE vårdförbundet avtalat bort detta. Men det handlar om var man väljer att lägga dygnsbrytet. Jag kan teoretiskt sett jobba 24 timmar i sträck och ändå lyckas få 11 timmars dygnsvila. 
    Absolut, men beordrad övertid och enstaka tillfällen är en sak. Hur man väljer att schemalägga sina resurser är en annan. Och där kan man ibland undra om det är vettigt att schemalägga folk på ett visst sätt, även om man följer lagen.
  • Ambulansliv
    Gladskit skrev 2014-07-31 08:52:18 följande:

Absolut, men beordrad övertid och enstaka tillfällen är en sak. Hur man väljer att schemalägga sina resurser är en annan. Och där kan man ibland undra om det är vettigt att schemalägga folk på ett visst sätt, även om man följer lagen.

Jag godkänner INTE ett schema som har mindre än 11 timmars vila. Risken för öt är stor o blir det öt o tiden rinner iväg kommer jag inte till jobbet förräns det gått 9 timmar.

Det är inte vettigt i ett längre perspektiv. Ändå vill många ha det så.
  • Bunny on speed

Det är vanligt.

Jobbat till 21.45 och gått på 07.00

Jobbat till 21.00 och gått på 06.45

bannemann skrev 2014-07-30 09:43:53 följande:

Hej, jag har börjat på nytt arbete nyligen. På den här arbetsplatsen har man skift där man slutar klockan 22 och börjar dagen efter klockan 7.30, dvs har 9,5 timmars nattvila. På ställen där jag arbetat tidigare har det hetat att EU-regler reglerar att man måste ha 11 timmars vila mellan kvälls- och morgonarbete. Min nya chef förnekar någon sådan regel. Vad är det som gäller, egentligen?

Bunnies, it must be bunnies!
  • Gladskit
    Ambulansliv skrev 2014-07-31 11:56:50 följande:
    Jag godkänner INTE ett schema som har mindre än 11 timmars vila. Risken för öt är stor o blir det öt o tiden rinner iväg kommer jag inte till jobbet förräns det gått 9 timmar.

Det är inte vettigt i ett längre perspektiv. Ändå vill många ha det så.
    Nej det skulle inte jag heller göra. Men det sker ju ändå just eftersom man har fått igenom ett kollektivavtal som avviker från lag.
  • modsey

beror ju på var man lägger dygnsbrytet eller om man har fler bryt på samma dygn....
    på min arbetsplats ( operation ) så går vi till 22 och kan börja kl 07 dagen efter utan problem lagligt.
    Ambulansen har dygnspass kvar, dvs de är i tjänst 24 timmar i sträck.

• ica
    Gladskit skrev 2014-07-30 11:19:51 följande:
    Dygnsvilan måste inte vara mellan kväll och dagpasset. När man jobbar kväll har man ofta haft dygnsvilan för det dygnet innan. Och dygnet för dagpasset har man den efter man jobbat.
Svar på tråden Dygnsvila kväll - morgon?