• bannemann

Dygnsvila kväll - morgon?

Hej, jag har börjat på nytt arbete nyligen. På den här arbetsplatsen har man skift där man slutar klockan 22 och börjar dagen efter klockan 7.30, dvs har 9,5 timmars nattvila. På ställen där jag arbetat tidigare har det hetat att EU-regler reglerar att man måste ha 11 timmars vila mellan kvälls- och morgonarbete. Min nya chef förnekar någon sådan regel. Vad är det som gäller, egentligen?

• Svar på tråden Dygnsvila kväll - morgon?
  • Eisa

Det som gäller är en viss tids dygnsvila, inte någon särskild tids vila just mellan kvälls- och morgonpass, sjukt nog.

Sjukhusen är fulla med sjuksköterskor som sovit 4-5 timmar varje natt pga frånvaron av denna regel.

• LillfisenE

Jag jobbar som sjuksköterska och det är varje vecka jag går av 22.00, resa hem på 30 minuter, varva ner och försöka somna för att vara på jobbet 07,00 och pigg igen.

• bannemann

Det är intressant, för jag är också sjuksköterska och varje ställe jag jobbat på har man haft olika vägar att anpassa verksamheten till denna regel. Så jag finner det lite märkligt att den plötsligt inte finns.. Kan tillägga att jag jobbat på 4 olika ställen i Sverige sedan 2007, och alla har känt till den. Senast flyttade morgonstarten fram till 8.15 om man arbetat kvällen innan, då slutade vi alltså 21.15.

• W Goldberg
    Nu vet jag inte vad du jobbar med, men så här ser det ut för chaufförer. :)

Dygnsvila

Under varje 24-timmarsperiod ska föraren ta en sammanhängande dygnsvila på minst 11 timmar. Dygnsvilan får reduceras till som minst 9 timmar högst tre gånger mellan två veckovilor.

En dygnsvila kan delas i två delar. Den första delen måste då vara minst 3 timmar sammanhängande och den avslutande delen minst 9 timmar sammanhängande.