• Anonym (Louiie)

    Faderskapsutredning

    Hej! Har en dotter som är född i juni -13. Jag var bara några veckor gången när jag lämnade honom pga flera omständigheter. Två månader innan dottern föddes var jag till familjerätten och lämnade information till dem om den biologiska pappan. Och ända fram till januari 2014 har de försökt nå honom vid brev, telefon och hembesök utan att få tag i honom. Han vet att de letar efter honom för att fastställa faderskapet men han håller sig undan. Även för sina nära nekar han faderskapet. I januari 2014 skickade alltså familjerätten en stämning mot honom till tingsrätten där de vill att han ska lämna ett DNA test. Men det har fortfarande inte hänt någonting. Nu är dottern 14 månader. Hur lång tid ska en sån här sak ta? Och vad kommer att hända om han fortsätter vägra svara på kallelser etc. Tacksam för svar.

  • Svar på tråden Faderskapsutredning
  • Anonym (insatt)

    ring till tingsrätten och fråga vad som sker med ärendet där. (Fast egentligen borde det vara familjerätten som ligger på dem!)
    Ett faderskap bör vara fastställt inom ett år, men det kan finnas skäl till att det drar ut på tiden ....

  • Tjofaderittan hambo

    Ja hur lång tid det ska ta beror ju på om de får fatt i killen eller inte. Han kan ju lyckas hålla sig undan länge, kanske tom emigrerar för att undkomma.

  • Anonym (undrande)

    Jag har förstått det som att det kan bli tal om polishandräckning och tvångstestning om mannen i fråga tvärvägrar. Men kanske har jag fått det helt om bakfoten. Å andra sidan verkar det ju extremt konstigt om man kan slippa faderskapet bara man håller sig undan myndigheterna.

  • Nyfiken gul

    så vitt jag vet kan man bli dömd i sin frånvaro till ett faderskap om det anses finnas tillräckligt med bevis för den saken. 


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (Louiie)

    Ja jag vet inte hur det blir. Sen 16 juni dömde tingsrätten att han ska lämna faderskapstest inom 4 veckor. Men det har gått två månader å ingen har fått tag i honom. Han kommer nu få betala vite (vilket kan med säkerhet inte bryr sig om att betala)

  • Sammavisa

    Hej! Gammal tråd. Men hoppas ta finns kvar!

    Hur kunde de dämma honom utan att han blivit delgiven?

    Hur gick ser sen och hur lång tid tog det innan allt var klart?

Svar på tråden Faderskapsutredning