• Hobbyarkitekt

Löjtnantshjärta?

Hejsan!

Finns här någon som kan något om den underbart fina växten Löjtnantshjärta?

Vad jag vet så trivs den fuktigt, i skugga. Men frågan är om den klarar sig även i solen? - Om man ser till att vattna den varje dag, funkar den att ha i solen då?

Hur gör man med den på hösten och vintern? Ska den täckas med löv (så som man gör med exempelvis rosor i rabatt), eller kommer den upp lika vacker och grann nästkommande sommar, oavsett?

Vad jag vet så blommar den endast kring maj- och junimånad.
    Helst skulle jag vilja ha en buske - eller buskliknande blomma - som blommar längre än så; helst hela sommaren.
    Någon som har något tips på en sådan buske eller större växt?

Tacksam för tips! ;)

• Svar på tråden Löjtnantshjärta?
  • Ensam hemma

Hej igen, det verkar som jag bara svarar på dina inlägg idag! Jo, löjtnantshjärta klarar sig bra även i sol, men visst trivs det bättre i lite vandrande skugga. Bladen gulnar när fröställningarna börjar bli klara, så jag tycker den passar mitt i en rabatt med andra växter runtomkring. Den behöver inte täckas på vintern. Jag känner inte till någon buske som blommar från vår till höst, men du kanske kan plantera några stycken som har olika blomningstid.

En perenn växt som jag älskar är Fänrikshjärta som är en av de första att börja blomma på våren och blommar långt in på hösten.

• Hobbyarkitekt
    Ensam hemma skrev 2014-07-30 14:48:34 följande:

Hej igen, det verkar som jag bara svarar på dina inlägg idag! Jo, löjtnantshjärta klarar sig bra även i sol, men visst trivs det bättre i lite vandrande skugga. Bladen gulnar när fröställningarna börjar bli klara, så jag tycker den passar mitt i en rabatt med andra växter runtomkring. Den behöver inte täckas på vintern. Jag känner inte till någon buske som blommar från vår till höst, men du kanske kan plantera några stycken som har olika blomningstid.

En perenn växt som jag älskar är Fänrikshjärta som är en av de första att börja blomma på våren och blommar långt in på hösten.

Hej (igen). - Ingen blir gladare än jag av dina fina och givande svar! :) Tackar och bockar!

Googlade på Fänrikshjärta - väldigt vacker! Tror du att den skulle passa i en rabatt tillsammans med Löjtnantshjärta och lite andra växter (har du tips på fler - som passar ihop vad gäller väta, sol och skugga?).

Syrénen är ju vacker - och doften! AHHHH! :) Men min syrén verkade inte ta sig så bra i år. Den får en chans till, till nästa vår/sommar, så får vi se om den tar sig då. Annars ryker den nog. Istället hade jag tänkt att införskaffa en buske med vita blommor - vet inte vad den heter, men även de blommorna dofta GUDOMLIGT! Vet du vilken buske jag menar?
  • Ensam hemma

Jag tycker att Fänrikshjärta passar överallt. Den finns i några rosa/mörkare rosa nyanser och i vitt. Att sätta några Allium-lökar (kommer inte ihåg sorten, men den är ca 1 m hög och har en stor blå-lila boll längst upp) mellan fänrikshjärtana är någonting alldeles speciellt. Dessutom är fröställningen vacker.

Själv tycker jag om väldigt många växter, och framförallt olika sorters blad. En annan favorit är Salvia med den intensiva blå-lila färgen. Den har vackra fröställningar på hösten.

• Hobbyarkitekt
    Ensam hemma skrev 2014-07-30 22:39:04 följande:

Jag tycker att Fänrikshjärta passar överallt. Den finns i några rosa/mörkare rosa nyanser och i vitt. Att sätta några Allium-lökar (kommer inte ihåg sorten, men den är ca 1 m hög och har en stor blå-lila boll längst upp) mellan fänrikshjärtana är någonting alldeles speciellt. Dessutom är fröställningen vacker.

Själv tycker jag om väldigt många växter, och framförallt olika sorters blad. En annan favorit är Salvia med den intensiva blå-lila färgen. Den har vackra fröställningar på hösten.

Ja, jag såg att de fanns i lite olika färger - rosa går hem hos mig! ;)

Vad gäller den lila bollen, så tror jag att kat vet vilken du menar. Kan dock inte heller namnet på den. ;)

Supertack för alla dina givande svar i alla mina hus- och trädgårdstrådar! :)

Och ett riktigt supertack för informationen om de olika växternas fröställningar. Med sådan info kan man ju få en fin rabatt även på hösten, trots att blommorna redan vissnat. :)
Svar på tråden Löjtnantshjärta?