• samik

Kan graviditetstest visa fel vecka?

Som frågan lyder, kan Clearbluetesterna visa fel vecka? Jag har testat positivt och den visar 1-2 veckor (beräknat från ägglossning). Alltså borde det vara vecka 4 om man räknar från senaste mensens första dag. Men jag tror att jag har kommit längre än till vecka 4. Finns det någon som har erfarenhet av detta? Jag ska till barnmorska nästa vecka.

• Svar på tråden Kan graviditetstest visa fel vecka?
  • Alex92
    samik skrev 2014-07-30 14:34:00 följande:

Som frågan lyder, kan Clearbluetesterna visa fel vecka? Jag har testat positivt och den visar 1-2 veckor (beräknat från ägglossning). Alltså borde det vara vecka 4 om man räknar från senaste mensens första dag. Men jag tror att jag har kommit längre än till vecka 4. Finns det någon som har erfarenhet av detta? Jag ska till barnmorska nästa vecka.

Finns ju givetvis en möjlighet att testet visar fel, det försökte jag också intala mig när mitt var felaktigt. Mitt visade på 1-2 när det egentligen borde visat 3+. Slutade i missfall som förväntat, tyvärr.

Hoppas det går bättre för dig!
  • samik

Som förväntat? Så tråkigt att höra att det slutade så för din del. Tror inte jag fått missfall, tycker jag borde märka det. Men jag har ju inte kommit så långt heller. Hoppas det ordnar sig för dig också.

• malinzeid

Det hände exakt samma sak med mig på clearblue digital, fast jag låg på 2-3 på testet fast skulle vara 3+. Vänta någon dag och ta ett nytt test det ändrar sig säkert, nu är jag i v15 och bebben mår bra, var på ett tidigt ultraljud i vecka 12 och blev framflyttad med BF från 18 jan till 25 jan så därför kan de bero på att testet visade fel. 

Lycka till :)  

• samik

Jag testade för ett par veckor sedan men då syntes inget. När jag testade i förrgår var det inte i morgonurin eftersom att jag varit upp och kissat både under natten samt ett par timmar tidigare men testet visade ändå positivt. Kan det vara därför som det ev. visade fel på antalet veckor? Tänker om det var lite hormoner i urinet?

Min mens har varit väldigt oregelbundet sen jag slutade med mina p-piller i oktober så därför är det svårt att säga när mensen skulle ha kommit denna gång, det var en ren chansning när jag testade i förrgår. Det har väl betydelse när i månaden man utför testet?

• samik

Kan tillägga att jag misstänker att jag är i vecka 8-9 då min senaste mens väldigt liten, varade bara i fyra dagar och det var liten mängd blod i förhållande till hur det brukar vara annars. Sedan har jag varit rejält förstoppad och uppsvälld, varit illamående och kissnödig. Den senaste månaden har mina bröst svällt nästan en kupstorlek. Illamåendet har blivit bättre och förstoppningen har gått över sen ett par veckor tillbaka men istället är jag väldigt yr. Därför misstänker jag att jag kommit längre i graviditeten än vad testet visar.

• Alex92
    samik skrev 2014-08-01 12:36:41 följande:

Kan tillägga att jag misstänker att jag är i vecka 8-9 då min senaste mens väldigt liten, varade bara i fyra dagar och det var liten mängd blod i förhållande till hur det brukar vara annars. Sedan har jag varit rejält förstoppad och uppsvälld, varit illamående och kissnödig. Den senaste månaden har mina bröst svällt nästan en kupstorlek. Illamåendet har blivit bättre och förstoppningen har gått över sen ett par veckor tillbaka men istället är jag väldigt yr. Därför misstänker jag att jag kommit längre i graviditeten än vad testet visar.

Det var förväntat för min del eftersom testet aldrig ökade i veckoantal. Förstod ganska omgående att det hade stannat av. Kika med morgonurin om veckorna ökar som det ska så går det nog fint ska du se! :)
  • malinzeid

Det kan vara därför det inte visar ordentligt, försök använda morgon urinet.
    Jag hade också väldigt oregelbunden mens därför gjorde jag ett tidigt UL för att vara säker i vilken vecka jag var i. I början av min graviditet mådde jag hur bra som helst & gör fortfarande, är dock lite kass i magen men inget annat. 

Men testa och gör ett till nytt test och gör det på morgonen då. 

Svar på tråden Kan graviditetstest visa fel vecka?