• Anonym (Rädd)

Sövd vid gastroskopi? Är det möjligt?

Fick brev hem att läkaren skickade iväg en remiss för gastroskopi.

Jag klarar inte av att genomföra den vaken. Har blivit våldtagen och det finns inte ens chans att jag vill göra detta vaket.

Men kan man bli sövd?

Ska jag invänta remissen och kontakta de som ska utföra undersökningen eller läkaren som skickade remissen?

• Svar på tråden Sövd vid gastroskopi? Är det möjligt?
  • Anonym (Wildrat)

Jag tror det går, de brukar väl söva småbarn. Men det finns risk att du behöver bråka lite men gör det, gastroskopi vaken är inte roligt. Skulle jag behöva göra en till vill jag också sövas, hemsk upplevelse.

• Anonym (SSK)

Ja, man kan bli sövd, men då krävs det att narkospersonal är närvarande, vilket inte alla kliniker har. Din läkare har sannolikt redan skickat remissen, så kontakta skopimottagningen direkt. 

• Anonym (Du fixar det!)

Jag gjorde en förra veckan, var supernervös!

Men fick en lugnade spruta och personalen var guld! Gick så himla fort och det var helt ok, inte så otäckt som jag trodde.. Du fixar det!!

• Anonym (Kollegan)
    Anonym (Du fixar det!) skrev 2014-07-30 23:46:49 följande:

Jag gjorde en förra veckan, var supernervös!

Men fick en lugnade spruta och personalen var guld! Gick så himla fort och det var helt ok, inte så otäckt som jag trodde.. Du fixar det!!

Min jobbarkompis gjorde en gastroskopi och hon var livrädd innan. När hon kom tillbaka var hon lättad och förvånad för det hade inte alls varit så hemskt som hon hade föreställt sig. Hon fick precis som du också lugnande och sa också att personalen var helt fantastisk. Vad bra att du "Du fixar det!" berättade om din erfarenhet. Jag tror att det är bra om TS får veta att bara för att några tycker det är hemskt behöver det inte vara det för alla.
  • Anonym (www)

Man behöver ju inte bli sövd, man kan få lugnade så man blir helt doped up och inte bryr sig om ett skit.

• Anonym (Rädd)

Kan de neka mig till att bli sövd?

Har jag några rättigheter?

Jag vill ju göra undersökningen eftersom jag mår så dåligt och vill hitta felet.

Och när man gör en gastroskopi, räcker det att man är fastande då eller behöver man tömma tarmen också med laxermedel?

• Anonym (Sov sött)

Jag gjorde en där jag uppfattade det som att jag var sövd, men jag var ändå inte det.

Jag minns absolut ingenting, kände inget och när jag vaknade var det precis som att vakna ur en narkos.

Gjorde en koloskopi samtidigt och då är det tydligen standard att man gör så här, så behövde inte tjata till mig nåt

Men vaken hade jag aldrig i livet gjort en... Kan knappt borsta tänderna utan att spy!

• Anonym (Trådstartaren)
    Anonym (Sov sött) skrev 2014-07-31 08:44:53 följande:

Jag gjorde en där jag uppfattade det som att jag var sövd, men jag var ändå inte det.

Jag minns absolut ingenting, kände inget och när jag vaknade var det precis som att vakna ur en narkos.

Gjorde en koloskopi samtidigt och då är det tydligen standard att man gör så här, så behövde inte tjata till mig nåt smile1.gif

Men vaken hade jag aldrig i livet gjort en... Kan knappt borsta tänderna utan att spy!

Jag ska "bara" göra en gastroskopi. Enligt brevet.
  • Anonym (SSK)
    Anonym (Rädd) skrev 2014-07-31 08:34:32 följande:

Kan de neka mig till att bli sövd?

Har jag några rättigheter?

Jag vill ju göra undersökningen eftersom jag mår så dåligt och vill hitta felet.

Och när man gör en gastroskopi, räcker det att man är fastande då eller behöver man tömma tarmen också med laxermedel?

Rättigheter? Nja, snarare önskemål och vädjan. Kontakta den mottagningen du ska göra skopin på, kolla om de har narkospersonal. Det brukar vara längre väntetid till narkosskopierna, eftersom det ju krävs narkospersonal på plats.

Fasta räcker. 
  • Anonym (..)

Av egen erfarenhet så mådde jag så kasst så när gastroskopi kom på tal välkomnade jag det tacksamt. Ville bara må bra igen så jag skulle gått med på vilken obehaglig undersökning som helst. Men men.

Och du kan inte kräva att bli sövd men du kan fråga om det finns möjlighet till det.

Hade gastroskopi vart så hemskt och illa att gå igenom så hade alla blivit sövda. Med andra ord, det är inte så farligt. Kan få lugnande och bedövning i halsen.

Lycka till.

• Anonym (Wildrat)

Mitt problem var väl att jag inte ens fick lugnande innan, bara bedövning i halsen. För mig var det extremt obehagligt då min kräkreflex tydligen är väldigt stark, hulkade hela tiden slangen var i halsen. Extremt obehagligt. Som sagt, jag gör det inte igen utan rejält med lugnande eller sövning.

• Anonym (Lugnande)

Jag var EXTREMT nervös och skakade när jag kom till läkaren, fick lugnande och det var inte alls så hemskt som jag trodde och det räcker att du är fastande! De ska ju bara ner i magen och kanske en pytteliten bit ner i tarmen och ta biopsin. Inga laxermedel :) 

Jag tror du fixar det, be om rejält med lugnande och prata med personalen om hur du känner dig. Dom var helt fantastiskt snälla mot mig som var nervös :) 
    Ska tillbaka om ett halvår igen och har inte minsta ångest för det!

Lycka till!

• Olympia

Kontakta redan nu gastroskopimottagningen och framför din önskan att bli sövd så att det finns med planeringen.
    Räkna med att du kommer att få vänta längre tid på att få den utförd och att du eventuellt får bege dig till ett annat sjukhus.

• Toker

Jag fick spruta med lugnande och jag minns absolut inget och upplevde det som att jag var sövd. Jag behövde inte tjata mig till det alls utan de var väldigt tillmötesgående och rara

• Anonym (Rädd)

Ringde till mottagningen och berättade läget. Var inga problem alls att få göra det under narkos. Känns så himla skönt

• Houdini

Gastroskopi är inte så jäkla läskigt om man får bra läkare och får lugnande.

Jag är veteran på det området tyvär, jag är nog uppe i ett 30 tal gastroskopier nu

Två om året i snitt sedan 2004, och innan dess hade jag gjort några stycken.

Jag har crohns plus kroniskt magsår och har haft cellförändringar i magsäcken. Så magen måste kollas antinhen jag vill eller inte.

Oftast är rutinen när man kommer dit att man kommer in i rummet ska man ha lugnande sätter de en nål, sedan får man en slurk minoform att dricka (de sprutar ju in luft i magen under undersökningen) för att slippa gaser. Sedan sprutar de ett bedöbningsmedel i halsen som där jag går smakar banan.

Sen kommer läkaren in och pratar oftast lite med en ( nu är det alltid samma läkare som gör gastron på mig, vi har kommit överens om det han ovh jag att han ska göra det.)

Det är läkaren som ger mig det lugnande, just det glömde man får en bitring i munnen som slangen går genom så man inte biter sönder den.

Och det tar bara någon minut efter det lugnande så är man borta. Eller snarare är det så att man är inte helt borta men man kommer inte ihåg någonting efteråt.

Har man fått lugnande måste man ligga kvar några timmar efteråt så de ser att man vaknat ordentligt. Och oftast kommer läkaren och pratar med en innan man går hem.

Jag har haft riktiga problem med gastron.första gången gick allt fel nämligen.

Panik bara vid tanken på det grät när jag var där osv osv. Vad som hjälpt mig är att min man alltid är med hela tiden, han måste vara med för jag blir ilsken av det lugnande medlet och slåss, drar ut slangen och sånt, så min man håller i mina händer och överkropp.

Att jag har en läkare jag känner mig trygg med, då har jag ändå ryckt ihop med honom flera gånger men när det är dags för gastron är det han som gäller och han ställer alltid upp.

Säg till innan om att man är rädd och att man vill ha lugnande. Vet de om det innan kan de planera för att de kan ta lite längre tid.

Sen det är aldrig så hemskt som man föreställrr sig.

• Anonym (Kollegan)
    Anonym (Rädd) skrev 2014-08-18 09:21:39 följande:

Ringde till mottagningen och berättade läget. Var inga problem alls att få göra det under narkos. Känns så himla skönt

Vad skönt! Du kan väl berätta hur det gick? Håller alla tummar och tror att det kommer att gå galant!
Svar på tråden Sövd vid gastroskopi? Är det möjligt?