Vitare tänder när man har tunn emalj/genomskinliga tänder
Så jag har gulaktiga tänder, som jag är väldigt olyckliga med.
Jag va hos en tandläkare idag, dock så verkade dom inte vara så jättebra... Det va på City Dental (i Stockholm), och tandläkaren kunde typ prata engelska, men jag tror det va lite kommunikations problem eller så va han lite nonchalant.
Han sa typ att jag inte hade någon erosion, och att emaljen inte va så dålig. Men jag har liksom sett att min yttre del av tänderna är genomskinlig, vilket jag har läst betyder att jag är i senare stadierna av tanderosion (drack en hel del Coke Zero och Fun Light i ett par år, så det lär vara en del erosionsskada).
Så vad ska jag göra? Jag litar mer på mig själv än den tandläkaren när det kommer till det här, så jag antar jag har väldig tunn emalj.
Jag har sett dom där bleknings pennorna från "dentaworks" som inte ska innehålla peroxider, och som dom säger är användbara för de med tunn emalj. Fungerar dom överhuvudtaget, och kan jag verkligen använda dom (jag vill inte förvärra mina tänder)?
Jag har också läst om typ olika dieter och sånt (typ inga vegetabilska saker som frön/säd, mer A, D, E och K vitaminer), för att "återbygga" emalj. Funkar det alls, eller åtminstone gör att man kan "remineralisera" emalj snabbare/mer?
Eller är det helt kört? Det går väl typ leva med att helt enkelt inte visa tänder när man ler/inte le, dessvärre så blir det typ omöjligt att vara intim med någon... Så det vore väldigt tråkigt om det är helt kört.
(Och ja, jag har börjat försöka bli bättre med tandhygien, så jag hoppas iaf att det inte blir värre.)