• DreamerM

När är gurkan "mogen"

Har för första gången fått en gurkplanta, och det har faktiskt kommit en gurka på den, men hur vet jag när gurkan är mogen? Säger man förresten att en gurka mognar? Jaja ni förstår nog ändå, när är gurkan färdig för att äta helt enkelt? Skrattande

• Svar på tråden När är gurkan "mogen"
  • Sale

Det beror på vilken sorts gurka det är. Alltså, om det är en gurksort som ska bli 10 cm är den klar då, är det en gurka som blir "affärslång" så är det då. Och sen så ska den ju se om som gurka, om det då inte är en djungelgurka (som blir som ett bär, googla så ser du). Ja, jag tror du fattar! :)

Annars om den ser bra ut så är det ju bara att ta av den, mig veterligen så smakar den inte bättre/sämre mer än att man kan få ut mer gurka om man väntar och låter den bli längre.

• DreamerM

Jaadu..vad fasen är det för sort egentligen?! Tror det skulle vara "minigurkor" :P Jag fick den nämligen så jag har väldigt dålig koll faktiskt.
    Haha ser ut som en gurka, jo det gör den väl, om än lite rolig. Alltså den är inte jämntjock, utan fetare nertill liksom, som ett päron i formen fast större :)
    Men den känns rätt hård när man känner på den :)

• Sale

Ta av den och smaka och se! Det kommer väl fler gurkor om den mot förmodan skulle vara oätbar? :)

Svar på tråden När är gurkan "mogen"