Är du säker på att det var saltsyra? Saltsyra har en väldigt stickande doft och är korrosivt (gör att saker rostar). Vi har 32-36 procentig saltsyra på jobb - endast i slutna tankar. När vi hade läckage i våras fick jag gå in med gasmask (och då droppade det från ett litet litet rör) men utan mask så stack det som tusan i halsen...
I vilket fall så vill jag bara flagga för att om man använder saltsyra så bör man använda andningsskydd mot syra och saltsyra av lägre halt - några procent - är oftast tillräcklig för rengöring. Och använd ej på material som kan rosta!
sverker11 skrev 2014-08-06 16:39:28 följande:
Nu har jag provat 30% saltsyra inköpt på en färgaffär. Enligt flaskan skall det fungera mot rost och kalkavlagringar vilket det också gjorde. Alla avlagringar är nu borta.
Jag hällde i syran och lät den verka en halvtimme för att sedan spola. Efter det skrubbade jag på avlagringarna med toalettborsten. Efter tre behandlingar (hade kanske klarat mig på två om jag borstat redan efter första gången) är allt borta.
VARNING:
Handskas försiktigt med syra. Handskar och glasögon är egentligen ett minimikrav. Undvik också att andas in ångorna. SAMT förvaras oåtkomligt för barn. Syra kan ge upphov till väldigt otrevliga skador så var försiktig.