• saroxin

Hur får man kattungarna rumsrena??

Hej!

Har sju små kattungar här hemma som blir sex veckor imorgon. Sen dom vart 3.5 vecka så har dom ätit själva (eftersom dom åt så mycket av sin stackars mamma annars). Nackdelen med att dom äter är ju att det måste ut också.

Vi har tre kattlådor här hemma som vi rengör tre gånger om dagen, men ändå ligger det nån hög med bajs & lite kiss i nått hörn när man vaknar på morgonen. Eftersom vi sover så vet vi inte vem av de sju som inte går på lådan.

På dagen går de oftast på lådan, ibland kommer det bredvid men då kan vi snabbt flytta katten till lådan & visa att den ska vara där. Dom gör också utanför lådan när vi inte är hemma & så.

Har fått en tanke, är det så att dom inte ser/vet var kattlådorna är på natten? Eller vad tror ni? Hur ska vi göra? Vi kan ju inte sälja dom om dom inte är rumsrena.. Problemet är ju också att vi inte vet vilka som är rumsrena & inte.

Så har ni nå tips på hur vi ska göra får ni jättegärna dela med er!

Mvh Sara

• Svar på tråden Hur får man kattungarna rumsrena??
  • viseversa

Dom är bar 7 veckor. Antar att det är som med hundvalpar. Dom är inte rumsrena så tidigt utan det får man lära dom. Fortsätt som ni gör med att visa dom lådan och håll lådorna rena. Sen får man inte sälja katter innan dom är 12 veckor så på den tiden kan mycket hända med toabestyren.

• ymmmi

Hur stort har dom? Ifall ni låter dom vara fritt så gör en hage eller låt dom bara vara i ett rum med flera lådor frame, för

Små kattungar hinner i bland inte på lådan.

• ymmmi

Sedan har ni tid, för dom ska ju inte säljas förens vid 12 veckors ålder

• nemo1

Ha ungarna på ett begränsat område, tex i ett rum tills de lärt sig. Kattungar är som små bebisar, är det dags så är det dags omedelbart och då är det inte alltid de hinner. Tvätta med ytdesinfektion där de satt sig annars känner de lukten ändå och sätter sig där igen. och tvätta inte av med något som luktar ammoniak för det triggar kissandet.

• nemo1

Och jag hoppas ni beställt tid för kastrering av mamman då fler huskatter inte behövs! Ungarna ska enligt lag vara MINST tolv veckor när de lämnar mamman. De ska då ha fått sina två sprutor och helst även chipade.

• saroxin

Till att börja med så vill jag tacka för svaren & säga att jag aldrig skulle sälja kattungarna innan 12 veckors ålder.

#1. Jag förstår. Jag är bara rädd att om dom inte lär sig nu så kanske dom fortsätter & sen får man dom aldrig rumsrena... Jag är bara lite orolig

#2. Som jag skrev, ibland. Inte alltid.

#3. Jag vet att vi har tid! Men som jag skrev till #1 är jag orolig för att de ska fortsätta & liksom lära sig att det där är "rätt".

#5. Nu tycker inte jag att du ska komma & säga åt mig hur jag ska göra eller inte. Det här är en hittekatt som hittades ca 1 månad innan kattungarna föddes. Såklart ska vi kastrera henne & sen även hitta ett hem åt henne.

• viseversa
    nemo1 skrev 2014-07-31 21:48:47 följande:

Och jag hoppas ni beställt tid för kastrering av mamman då fler huskatter inte behövs! Ungarna ska enligt lag vara MINST tolv veckor när de lämnar mamman. De ska då ha fått sina två sprutor och helst även chipade.

Var i ts står det att det handlar om huskatter? Eller du kanske bara ville spela lite Allan?
  • nemo1
    viseversa skrev 2014-07-31 22:53:18 följande:
    Var i ts står det att det handlar om huskatter? Eller du kanske bara ville spela lite Allan?
    Inte alls. En seriös raskattsuppfödare har kunskapen om såna här saker, och de skriver garanterat inte på såna här forum och frågar om det skulle vara något de inte vet.
    Och så mycket huskattsavel som förkommer så brukar det aldrig vara fel.
  • saroxin

#9. Eftersom jag inte är en raskattsuppfödare så har jag inte riktigt kunskapen om såna här saker & därför frågar jag här på familjeliv i hopp om att få några BRA tips. Inte få höra "kastrera henne direkt!!!!" Tänk efter innan du skriver.

• saroxin

& vad är det för fel med att skriva i ett forum om nått jag inte vet? Ska jag CHANSA på vad som är rätt & fel?

• viseversa
    nemo1 skrev 2014-07-31 23:25:41 följande:
    Inte alls. En seriös raskattsuppfödare har kunskapen om såna här saker, och de skriver garanterat inte på såna här forum och frågar om det skulle vara något de inte vet.
    Men nu har ju ts berättar hur det gick till.

Men du kände ÄNDÅ att tracka lite innan du ens vet hur saker och ting ligger till.
  • viseversa
    nemo1 skrev 2014-07-31 23:25:41 följande:
    Jag skulle GÄRNA ha en huskatt i alla fall. Hellre det än en svindyr raskatt. Vet många som vill ha en huskattunge.
  • nemo1
    viseversa skrev 2014-08-01 10:49:04 följande:
    Jag skulle GÄRNA ha en huskatt i alla fall. Hellre det än en svindyr raskatt. Vet många som vill ha en huskattunge.
    Nu handlar det inte om att det finns folk som vill ha en huskatt och att raskatter är värda mer. Utan om att det finns 150.000 hemlösa huskatter i Sverige. Hjälp en hemlös katt från ett katthem istället för att sitta och avla fram ännu fler. Huskattsavel kan bara vara oseriöst!!
  • UCharlotte

Se till att ni har kattungevänliga lådor som är lätta att komma i och ut.
    Kanske lägga en bok bredvid de kan kliva upp på.

Stoppa ner kattungen i kattlådan. Introducera den.

Jag har haft en drös kullar kisseungar och aldrig haft problem med bajs och kiss utanför.

Intellekt i bimbodräkt
  • saroxin

#15. Ja, vi har kattungevänliga lådor. Två av dom är väldigt låga & en lite större för kattmamman (dock kommer dom i & ur den med.) Som sagt dom kommer ju i & ur dom på dagen. Är mer på natten & om vi lämnar dom nån timme det blir utanför.

Tack för tipsen!

• viseversa
    nemo1 skrev 2014-08-01 14:20:14 följande:
    Nu handlar det inte om att det finns folk som vill ha en huskatt och att raskatter är värda mer. Utan om att det finns 150.000 hemlösa huskatter i Sverige. Hjälp en hemlös katt från ett katthem istället för att sitta och avla fram ännu fler. Huskattsavel kan bara vara oseriöst!!
    Men ny har inte ts avlat fem dessa utan hon har tagit hand om en hemlös hona som var dräktig. Btw om man ska snacka hemlösa katter så är Sverige en fis i rymden jämfört med många andra länder där det finns katter ÖVERALLT. Och skaffar jag katt kommer jag inte skaffa en vuxen katt som levt ute heller. Då vill jag ha en kattunge. Men visst den kan komma från katthem också såklart.
  • Majsan70

Men hur stor yta går kattungarna på? Jag an inte se här om du skrivit det? 
    Ytan är avgörande. Våra kattungar går alltid på begränsad yta som tex. i köket. Där har vi 3-4 lådor och dessa ställer vi där vi ser att de gillar att sätta sig. Det kommer att lösa sig, dina bebisar är små ännu.

• Majsan70
    saroxin skrev 2014-08-05 02:14:52 följande:

Dom är begränsade till vårat vardagsrum.

Kanske för stor yta med för många skrymslen. Försök att begränsa mer o inte en massa skrymslen o vår som kan locka till att skapa toaletter.
Svar på tråden Hur får man kattungarna rumsrena??