• MedlemFV

    Vad kan man mata fiskar med?

    Bortsett de där fiskmaten som man köper i affären. Utan tänker mig om de kanske skulle kunna äta flugor eller andra insekter.

    Eller kanske brödsmulor eller liknade. Smulade ner lite knäckemacka men de verkade inte ens reagera på de.

    Musslor.

    Skulle jag kanske kunna ge havsvatten till fiskarna, eller tror ni att det skulle finnas så pass mycket bakterier i de vattnet att de skulle dö?

    Musslor trivs i havsvatten, men gör akvariefiskar det?

    Jag har rätt små fiskar, tre st.

    Skulle vara kul om de fick ungar. Skaffade de idag av min granne som inte ville ha de längre, musslorna hade jag sedan förut.

    TACK PÅ FÖRHAND!

  • Svar på tråden Vad kan man mata fiskar med?
  • Tow2Mater

    Sötvattenfisk kan inte leva i salt(havs)vatten.

    Olika beroende på typ av fisk vad de äter, men maggots och frystorkade larver gillar en del. Vilken sort har du?

  • MedlemFV
    Tow2Mater skrev 2014-07-31 22:48:02 följande:

    Sötvattenfisk kan inte leva i salt(havs)vatten.

    Olika beroende på typ av fisk vad de äter, men maggots och frystorkade larver gillar en del. Vilken sort har du?


    Hur får man tag på maggots och frystorkade larver?

    Det är ju kanske saker som kanske inte finns i varje hushåll.

    Jag tänker på de saker och ting som finns i hushållet jämt. Så som bröd, insekter eller liknade. Med insekter så syftar jag på naturligtvis småflugor, flugor, myggor. Och kanske silverfiskar.

    Tack på förhand!

    Jag vet faktiskt inte vad för sorts jag har. Ägaren sade själv att han inte visste vad det var för ras.
  • Tow2Mater

    Maggots och frystorkade larver kops t ex i djuraffären.

    Ta ett foto på dina fiskar och visa for en som jobbar i en djuraffär, de kan artbestämma dina fiskar.

  • MedlemFV
    Tow2Mater skrev 2014-08-01 02:38:48 följande:

    Maggots och frystorkade larver kops t ex i djuraffären.

    Ta ett foto på dina fiskar och visa for en som jobbar i en djuraffär, de kan artbestämma dina fiskar.


    Nja, alltså angående till varför jag skapade denna tråd. Var för att jag efterfrågade om man kunde mata fiskar genom brödsmulor eller liknade som man redan har. Så man slipper köpa fiskmat från djuraffären.
  • MsFry
    MedlemFV skrev 2014-08-01 08:33:03 följande:
    Nja, alltså angående till varför jag skapade denna tråd. Var för att jag efterfrågade om man kunde mata fiskar genom brödsmulor eller liknade som man redan har. Så man slipper köpa fiskmat från djuraffären.
    Nej, den mat fiskar behöver har du antagligen inte hemma.

    Varför orkar du inte handla mat i djuraffären åt de djur du tagit på dig ansvaret för?

    Det du ska göra är att fota fiskarna och fråga i zoo-affären vad det är för art. Sen talar de om för dig vilken typ av mat dina fiskar ska ha. Om det är just promenaden till djuraffären som är problemet kan du även beställa fiskmat över nätet.

    Håll inte på att hälla ner brödsmulor och annat matavfall i akvariet, det blir förorenat då och dina fiskar kommer att bli sjuka.

    Varför tar du dig an djur som du inte ens vet (eller är intresserad av) vad det är för art eller hur du ska ta hand om dem? Har du ens koll på grundläggande akvarieskötsel?
  • Stjärnebo
    MsFry skrev 2014-08-01 08:47:14 följande:
    Nej, den mat fiskar behöver har du antagligen inte hemma.

    Varför orkar du inte handla mat i djuraffären åt de djur du tagit på dig ansvaret för?

    Det du ska göra är att fota fiskarna och fråga i zoo-affären vad det är för art. Sen talar de om för dig vilken typ av mat dina fiskar ska ha. Om det är just promenaden till djuraffären som är problemet kan du även beställa fiskmat över nätet.

    Håll inte på att hälla ner brödsmulor och annat matavfall i akvariet, det blir förorenat då och dina fiskar kommer att bli sjuka.

    Varför tar du dig an djur som du inte ens vet (eller är intresserad av) vad det är för art eller hur du ska ta hand om dem? Har du ens koll på grundläggande akvarieskötsel?
    Like she said.. 

    Förstår inte det svåra med att gå till djuraffären?
  • Tow2Mater
    MedlemFV skrev 2014-08-01 08:33:03 följande:
    Nja, alltså angående till varför jag skapade denna tråd. Var för att jag efterfrågade om man kunde mata fiskar genom brödsmulor eller liknade som man redan har. Så man slipper köpa fiskmat från djuraffären.
    Lätt svar: nej det kan man inte.
Svar på tråden Vad kan man mata fiskar med?