• Anonym (La mama)

Hur ska jag få min dotter att nysa?

Snälla ge mig råd på detta problem.

Min dotter som är 12 år vägrar att nysa om hon är bland andra. Vad jag vet
    så är det inte bra att hejda nysningarna. Kanske inte livsfarligt, men vi nyser ju av en anledning.
    Hon säger att hon inte vill dra på sig nån uppmärksamhet på det sättet. Hon nyser ju inte så jättetyst och kanske 3 ggr.

Idag när vi var på Ica och jag såg att hon hade en nysning på väg så ville
    jag hålla fast hennes armar, så hon inte kunde hindra! (Jag gjorde det inte)
    Senast jag hörde att hon nös hemma var nog i mars. Hon var i badrummet och visste inte att jag hade kommit hem.

Vet någon vad man bör säga till henne?

• Svar på tråden Hur ska jag få min dotter att nysa?
  • Anonym (Sannamamma)

Läser själv till sjuksköterska och har aldrig hört att det skulle vara något problem med att hålla tillbaka nysningar eller att nysa tyst.Låt henne kväva dem om hon vill, man nyser ju bara för att något retar tillfälligt.

• Frontline

NYSNINGAR

Jag har hört att man aldrig är så nära döden som när man nyser. Det sägs också att det är livsfarligtatt kväva en nysning. Men man kan ju inte frusta rakt ut överallt - i matkassakön t ex. Varför nyser man överhuvudtaget?

Anne

Det är inte farligt att kväva en nysning, det är en vanlig myt eller missuppfattning.  Man kan alltid nysa i armvecket, eftersom det går att tvätta av armen eller kläder och det inte smittar om man nyser där. Om man hinner är det förstås trevligt att snyta sig i en pappersnäsduk. Näsdukar i tyg ska bara användas som en snygg accessoar - inget annat. Det är snuskigt, och tillhör en tid vi lämnat bakom oss. Man nyser för att något retar den känsliga nässlemhinnan och små ciliehår som sitter där, det är en försvarsreflex som skyddar från och blåser bort smuts och damm. När vi är infekterade är slemhinnan både mer känslig och mer aktiv då den tillhör vårt immunförsvar.

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (tada)
    Frontline skrev 2014-08-01 17:49:15 följande:
     Man kan alltid nysa i armvecket, eftersom det går att tvätta av armen eller kläder och det inte smittar om man nyser där.

Näsdukar i tyg ska bara användas som en snygg accessoar - inget annat. Det är snuskigt, och tillhör en tid vi lämnat bakom oss.
    Får inte dom där två att gå ihop riktigt, vad är det för virrpanna som skrivit det där?
  • Anonym (La mama)

Puffis

• p0o

Det kan absolut vara farligt att hålla tillbaka en nysning! Får några år sedan var det en intervju i tidningen om en kvinna i rullstol. Hon blev förlamad när hon påväg hem från jobbet, mitt på t-centralen i stklm, höll emot en nysning. Ett kärl i hjärnan sprack och detta blev det stora följder av.

• Anonym (Sannamamma)

Det låter som att det var flera bakomliggande orsaker än en nysning som hölls tillbaka.

• Anonym (tada)
    p0o skrev 2014-08-01 18:04:34 följande:

Det kan absolut vara farligt att hålla tillbaka en nysning! Får några år sedan var det en intervju i tidningen om en kvinna i rullstol. Hon blev förlamad när hon påväg hem från jobbet, mitt på t-centralen i stklm, höll emot en nysning. Ett kärl i hjärnan sprack och detta blev det stora följder av.

Klintbergare
  • p0o

Ja det kan man ju tycka att det är men jag läste artikeln själv. Jag vet vad jag läser, sedan hur mkt sanning eller vilka andra orsaker som spelade in kan jag ju inte veta, men detta var vad som stod!

Svar på tråden Hur ska jag få min dotter att nysa?