• Anonym (Ont)

Daktacort mot svamp i underlivet... Huuur?

Fick besked förra veckan att jag har svamp... och rådet blev att jag skulle smörja med daktacort och använda Pevaryl vagitorium.
    Har ej använt Pevaryl än då jag läst så mycket negativt om det.

Men tänkte pröva Daktacort nu. Men, ska man smörja med det vid själva öppningen där det gör ont? Eller vart ska man använda den??

• Svar på tråden Daktacort mot svamp i underlivet... Huuur?
  • Långbenopluto

Hela slidan ska smörjas in, du bör även använda vagiatorium eftersom svampen även finns inne i slidan.

• Anonym (Råd)

Använd inte Pevaryl. Den svider som F-n!! Köp Canesten vagitorium och kräm. Så du får bukt med svampen både inuti och utanpå. canesten svider inte alls.

• Anonym (Ont)

Så man kan smörja själva öppningen med Daktacort?

Jag har läst bipacksedeln nu, men det står ju att det ska användas mot fotsvamp. Har inte hittat nånstans där det står att det ska användas i underlivet...

Har läst att det är bättre med Difflukan eller Flukonazol.. Ska jag försöka få det utskrivet? Eller ska jag testa Pevaryl eller Canesten först? 

• Långbenopluto
    Anonym (Ont) skrev 2014-08-01 21:03:49 följande:

Jag har läst bipacksedeln nu, men det står ju att det ska användas mot fotsvamp. Har inte hittat nånstans där det står att det ska användas i underlivet...

Har läst att det är bättre med Difflukan eller Flukonazol.. Ska jag försöka få det utskrivet? Eller ska jag testa Pevaryl eller Canesten först? 

Diflucan finns på apoteket receptfritt.
  • Anonym (Daktacort)

Jag har haft Daktacort på recept ordinerat av en gynekolog men jag hade problem med klåda framför allt runt klitoriskappan och yttre vulva. Smorde lite i öppningen ibland . Mina besvär är tydligen hormonellt betingade på nåt sätt för de följer menstruationscykeln.

• Mamori

Diflucan och sånt man tar via munnen är sjukt mkt bättre om man inte har jättestarka slemhinnor... ta det istället. En dos och sedan går det över av sig själv på några dagar. Smörj med olivolja för att lindra under tiden.

• Anonym (Wildrat)

Det är samma svamp mellan tårna och i underlivet så de flesta salvorna (de svagare iaf) går att använda på båda ställen. Jag kan rekommendera Cortimyk om det kliar mycket av svampen.

Salvan används utvärtes så man smörjer öppningen och de inre blygdläpparna. Inuti används vaginalpiller, där föredrar jag Canesten.

Fast bäst tycker jag Diflucan är (eller Flukonazol som den heter på recept), den tar bort svampen överallt. Tom på tungan om man har där...

• Anonym (Råd)

Diflucan ska du inte ta om du är gravid eller försöker bli det då det är tufft på slemhinnorna.

Canesten kan du köpa som kombi vagitorium och kräm i samma paket.

Alltid bättre att prova mildare receptfria medel först.

• Anonym (Daktacort)

Cortimyk och Daktacort är samma preparat.

• Anonym (Wildrat)
    Anonym (Ont) skrev 2014-08-01 21:03:49 följande:

Det är samma svamp på fötterna och i underlivet, alltså går det jättebra att använda Daktacort. Köp även Canesten vagitorier eller Diflucan tablett. Efter du använt det borde problemen vara borta.
Svar på tråden Daktacort mot svamp i underlivet... Huuur?